tetartopress

Όταν το rock συνάντησε… τον Καρυωτάκη


[Υ.Γ.] Και για ν’ αλλάξουμε τόνο. Συμβουλεύω όσους ξέρουν κολύμπι να μην επιχειρήσουνε ποτέ να αυτοκτονήσουν δια θαλάσσης. Όλη νύχτα απόψε επί δέκα ώρες, εδερνόμουν με τα κύματα. Ήπια άφθονο νερό, αλλά κάθε τόσο, χωρίς να καταλάβω πώς, το στόμα μου ανέβαινε στην επιφάνεια. Ωρισμένως, κάποτε, όταν μου δοθεί η ευκαιρία, θα γράψω τις εντυπώσεις ενός πνιγμένου». Κ.Γ.Κ.

Στις 21 Ιουλίου του 1928 ο Κώστας Καρυωτάκης αυτοκτονεί με περίστροφο. Όλο το προηγούμενο βράδυ θαλασσοδερνόταν όπως φανερώνει το υστερόγραφο στο σημείωμα που εξηγούσε τους λόγους της αυτοκτονίας του.

Υπήρξε ο κύριος εκφραστής της λυρικής ποίησης και ένας από τους πιο επιδραστικούς Έλληνες ποιητές. Το κατά βάση σκοτεινό ύφος των έργων του καθώς και ο τρόπος ζωής του μέχρι και την αυτοκτονία του ενέπνευσαν πολλούς καλλιτέχνες, διαφορετικών μουσικών ειδών.

Παρακάτω ξεχωρίσαμε πέντε περιπτώσεις ροκ συγκροτημάτων που έντυσαν με μουσική, ποιήματά του.

Υπόγεια Ρεύματα – «Ανδρείκελα» (Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη – 1994)

Μερικές από τις πιο γνωστές μελοποιήσεις σε έργα του Καρυωτάκη ανήκουν στα Υπόγεια Ρεύματα. Η αρχή έγινε το 1994 στον ντεμπούτο της μπάντας με το «Ανδρείκελα» ενώ αργότερα ακολούθησαν «Παιδικό» και «Πολύμνια».


Μωρά στη Φωτιά – «Εμβατήριο πένθιμο και κατακόρυφο» (Θεατρίνοι – 1999)

Τα Μωρά στη Φωτιά κάνουν «δικό» τους το «Εμβατήριο πένθιμο και κατακόρυφο» στο χαρακτηριστικό χορευτικό τους ύφος με τη συνοδεία πνευστών σε ένα κομμάτι που παίζουν ακόμα και σήμερα στις συναυλίες τους.


Magic de Spell – «Gala» (Κόκκινο – 2000)

Σε ένα από τα καλύτερα τραγούδια τους οι Magic de Spell ντύνουν με ένα σκοτεινό μουσικό περιτύλιγμα μέρος του ποιήματος «Gala».


Διάφανα Κρίνα – «Κ’ αν έσβησε σαν ίσκιος τ’ όνειρο μου» (Και η αγάπη πάλι θα καλεί – 2008)

Σε ένα ποίημα που έχουν μελοποιήσει επίσης ο Ξυλούρης, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου και οι Χαϊνηδες, τα Κρίνα δίνουν μια πιο πειραματική και «σκληρή» αισθητική με τη φωνή του Ανεστόπουλου αλλά και τις καταπληκτικές κιθάρες να ξεχωρίζουν.


Μωβάστρο – «Σάββατο Βράδυ» (Ανακυκλοθυμία – 2006)

Μια από τις άγνωστες μελοποιήσεις στον Καρυωτάκη, συμπεριλαμβάνεται στο ντεμπούτο των Μωβάστρο από την Καβάλα. Το «Σάββατο βράδυ» περιέχει στίχους από τα εξής ποιήματα του: Πολύμνια (Νηπενθή), Δρόμος (Νηπενθή, Νοσταλγικά), Σάββατο Βράδυ (Ελέγεια και Σάτιρες).

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
SLAPP Proof: Συνηγορία για την Ελευθερία Έκφρασης και Πληροφόρησης

SLAPP Proof: Συνηγορία για την Ελευθερία Έκφρασης και Πληροφόρησης

Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και η ερευνητική δημοσιογραφική ομάδα The Manifold ανακοινώνουν την έναρξη του έργου ...
Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας: Επιτακτική η ανάγκη της θεσμικής θωράκισης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών

Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας: Επιτακτική η ανάγκη της θεσμικής θωράκισης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών

Ψήφισμα του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας ενάντια στη σύλληψη και κράτηση εκπαιδευτικών στη Ρόδο: Απαιτούμε την άμεση αποκατάστασή τους ...
Πρωτοφανής απειλή για τους γύπες της Κρήτης από την αιολική βιομηχανία

Πρωτοφανής απειλή για τους γύπες της Κρήτης από την αιολική βιομηχανία

Πάνω από 500 MW ανεμογεννητριών υπό αδειοδότηση σε κρίσιμους βιότοπους γυπών στην Κρήτη, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας ...
Φορμίκουλα

To νέο Θαλάσσιο Πάρκο στο Ιόνιο και η προστασία της νησίδας Φορμίκουλα

Η ανακήρυξη δύο νέων εκτεταμένων θαλάσσιων πάρκων αναμένεται, ως δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης με αφορμή το 9ο Διεθνές Συνέδριο για ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 265 Άρθρα

Ο Δημήτρης Μουργελάς γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Τρίπολη, αλλά από το 2011 ζει μόνιμα στην Πάτρα. Είναι φοιτητής του Οικονομικού Τμήματος στο Πανεπιστήμιο Πατρών όμως η μεγάλη του αγάπη είναι η μουσική με την οποία ασχολείται ενεργά ως μπασίστας στους Salto Mortale. Αποτελεί μέλος της οικογένειας του «Τετάρτου» από το 2012 και ασχολείται γενικότερα με τη μουσική αρθρογραφία. Στόχος του είναι μέσα από το «Τέταρτο» η ανάδειξη της ελληνικής μουσικής σκηνής και ιδιαίτερα των νέων συγκροτημάτων. [email protected]

Back to Top