tetartopress

Αντίο στο Χριστόφορο Μηλιώνη με «Μετρημένα Λόγια»

milionis


Διάλεξα να αποχαιρετήσω μαζί σας το Χριστόφορο Μηλιώνη που συναντήθηκε με το φυσικό τέλος της ζωής του στις 05/01/2017, με «Μετρημένα Λόγια», τίτλος από μια εκ των πολυάριθμων συλλογών του διηγημάτων. Να αποχαιρετήσω και να κρατήσω μέσα μου ζωντανή τη θύμησή του. Γιατί όταν ξεχνάμε όπως και ο ίδιος έγραφε γινόμαστε μαμούνια, κατσαρίδες και ξεχνάμε ακόμα και το ότι είμαστε πια μεταλλαγμένα μαμούνια. «Τι κάθεσαι και θυμάσαι!» μου λένε μερικοί. «Μα αν δεν θυμάσαι» τους λέω «είσαι ένα μαμούνι, σαν την κατσαρίδα του Κάφκα, τον Γκρεγκόρ. Βλέπεις γύρω σου τον κόσμο και τίποτε δεν καταλαβαίνεις. Βραδιάζει ξημερώνει, μονάχα αυτό. Ούτε πως είσαι ένα μαμούνι καταλαβαίνεις…». «…Τόσον κόσμο που να τον αφήσω; Τι τον περάσανε; Καφετέρια είναι, να πω δεν μου αρέσει εδώ, πάμε στην άλλη παρακάτω; Όλο φεύγω κι όλο εδώ γυρίζω. Πότε πότε με αυτοκίνητο και συνήθως χωρίς αυτοκίνητο. Το ταχύτερο είναι ο νους!…»

Από το 1953, 1η του παρουσίαση στον κόσμο των γραμμάτων με διήγημά του στην Ηπειρωτική Εστία, ο Χριστόφορος Μηλιώνης ταυτοποιήθηκε λογοτεχνικά με το ελληνικό διήγημα της μεταπολεμικής γενιάς. Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Συγγραφέων, βραβεύτηκε με το Κρατικό βραβείο Ελληνικού Διηγήματος το 1986 για τη συλλογή διηγημάτων του «Κάλαμος και Αχέροντας» που δανείστηκε τον τίτλο του από τα δύο ομώνυμα ποτάμια της Ηπείρου στα οποία όπως χαρακτηριστικά ο ίδιος έλεγε όφειλε την ανατροφή του.

Η πρώτη μου προσωπική επαφή με τη γραφή του ήρθε από την ανάγνωση της συλλογής του «Τα πικρά γλυκά» προ επταετίας. Βυθίστηκα στον κόσμο των αναμνήσεων ενός ανθρώπου που σε πιάνει από το χέρι και σε οδηγεί στον τόπο της μνήμης της συλλογικής. Αν και με έντονο αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, τα διηγήματά του δε μένουν αντανάκλαση μόνο της δικής του ή των ηρώων του προσωπικής ματιάς. Ο Χριστόφορος Μηλιώνης με την πένα του και το μοίρασμα των αναμνήσεών του δημιουργεί την ασφάλεια της συλλογικής μνήμης. Καθρεφτίζει μια Ελλάδα ταλαιπωρημένη από τις ιστορικές δυστυχίες της μεταπολεμικής περιόδου που δεν εγκαταλείπει το ταξίδι της προσωπικής της αναζήτησης. Η θλίψη και ο φόβος που προκαλεί η δυστυχία ή το μέλλον του αδιεξόδου φωτίζεται μέσα από την απόκτηση κοινής συνείδησης. Η πένα του κι η τέχνη του στην πολύ ιδιαίτερη και προκλητικά δύσκολη φόρμα του διηγήματος, επάξια τον τοποθέτησε στο κληροδότημα της Νεοελληνικής Πεζογραφίας που πάντα θα επιστρέφουμε.

Ο αγαπημένος κ. Μηλιώνης απέδειξε ότι έμαθε να χρησιμοποιεί την πεζογραφική του δεινότητα για να μας οδηγήσει σε ένα ταξίδι σκέψης όπου η αρχή είναι η μνήμη και η Ιθάκη μας δεν είναι μόνο η επίσκεψη ή συμφιλίωση με τη μνήμη μας και τα βιώματά μας. Είναι η απόκτηση του ενεργού ρόλου επέμβασης στα κοινωνικά δρώμενα. Να γίνουν οι αφηγήσεις και οι ιστορίες των ανθρώπων που μοιράζονται τον ίδιο ουρανό εφαλτήριο δημιουργίας, πίστης, ελπίδας, αισιοδοξίας. Καλό ταξίδι Χριστόφορε…

Σταθμοί της ζωής του

– 1932 Γέννηση Πωγώνι Ηπείρου
– Φοίτηση στη Ζωσιμαία Σχολή, Φιλολογία ΑΠΘ
– Καθηγητής Μέσης εκπαίδευσης και Σχολικός Σύμβουλος
– 1956 πρώτη εμφάνιση στα γράμματα με δημοσίευση διηγήματός του στην Ηπειρωτική Εστία
– Συλλογές διηγημάτων «Παραφωνία» 1961, «Το πουκάμισο του Κενταύρου» 1971, «Ακροκεραύνια» 1976, «Τα διηγήματα της Δοκιμασίας» 1978, «Δυτική συνοικία» 1980, «Καλαμάς και Αχέροντας» 1985, «Το μικρό είναι όμορφο» 1997
– 1986 Κρατικό Βραβείο Ελληνικού Διηγήματος
– 1991 «Με το νήμα της Αριάδνης» Δοκίμιο Νεωτερικής Πεζογραφίας
– 1999 «Τα φαντάσματα του Γιορκ»
– 2000 Βραβείο του περιοδικού Διαβάζω
– 2005 Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
"Μαύρος κότσυφας, μαύρο βατόμουρο" - Το βαθιά ανθρώπινο πορτραίτο μιας ελεύθερης γυναίκας

“Μαύρος κότσυφας, μαύρο βατόμουρο” – Το βαθιά ανθρώπινο πορτραίτο μιας ελεύθερης γυναίκας

"Μαύρος κότσυφας, μαύρο βατόμουρο" ("Shashvi shashvi maq'vali" / "Blackberry, Blackberry, Blackbird"). Σκηνοθεσία: Ελένε Ναβεριάνι. Πρωταγωνιστούν: Έκα Χαβλεϊσβίλι, Τεμίκο Τσιτσινάντζε. Γεωργία, ...
«Άτλας» του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη

«Άτλας» του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη στο PalmTree MCA

Η παράσταση «Άτλας»  του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη συνεχίζει τις παραστάσεις έως 29 Απριλίου στο PalmTree Multinfuntional Center of Arts. “Εν αρχή ...
Laughing in Afghanistan

«Γελώντας στο Αφγανιστάν» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος 

Γελώντας στο Αφγανιστάν μια ταινία της Αννέτας Παπαθανασίου 20, 21, 22 Απριλίου 2024, στις 20:00, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά ...
Θωμάς Ζάμπρας

Θωμάς Ζάμπρας – Απόφοιτος Λυκείου στο Πάνθεον στην Πάτρα

Ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με την παράσταση “Απόφοιτος Λυκείου” για μία μοναδική βραδιά στο θέατρο Πάνθεον στην Πάτρα. Ο τίτλος ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 89 Άρθρα

Η Μαρία Παπαμαργαρίτη είναι η μαμά του Κωνσταντίνου και του Θάνου. Από μικρή μαγευόταν με τις λέξεις και έτσι όταν μεγάλωσε σπούδασε φιλόλογος. Αγαπά τα ταξίδια και τα βιβλία για αυτό και τώρα «μαγειρεύει» τις δικές της ιστορίες για τα παιδιά της και τους φίλους τους. Πιστεύει ότι η λογοτεχνία μιλά κατ' ιδίαν στον καθένα και αποτελεί τη μόνη προσωπική μας περιουσία που πότε δε χάνεται. Αγαπημένη της ρήση «αντί να καταριέσαι το σκοτάδι, άναψε ένα φως». Γράφει με το όνειρο να αγκαλιάζει τον κόσμο μας τούτο το μικρό, το μέγα. Βιβλία της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Πατάκη και Το Δόντι. Επικοινωνία: [email protected]

Back to Top