Η τελευταία οικογένεια
«Μπαμπά τι είδες σήμερα;» ρώτησε ο μπάσταρδος γιος τον μπάσταρδο πατέρα.
«Μια αυθεντική ταινία. Τα υπόλοιπα θα τα γράψω», του είπα, «να τα διαβάσουν κι άλλοι».
Advertisement
Είδα την «Τελευταία Οικογένεια», πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του 33χρονου Πολωνού Γιάν Ματουσίνσκι (Ostatnia Rodzina – The Last Family / Jan P. Matuszynski), μια διαφορετική ταινία, για μια διαφορετική οικογένεια.
Στην «Τελευταία Οικογένεια» ο Ματουσίνσκι καταγράφει τα τελευταία 28 χρόνια μιας οικογένειας, που βρίσκει τρόπο και ισορροπεί ανάμεσα στην ζωή και στον θάνατο.
Στην μια άκρη ο πατέρας και σπουδαίος Πολωνός καλλιτέχνης (φωτογράφος, γλύπτης, σχεδιαστής και πάνω απ’ όλα ζωγράφος) Σντζίσλαφ Μπεκσίνσκι (Zdzisław Beksiński) και στην άλλη ο αναχωρητής γιος Tomasz (ραδιοφωνικός παραγωγός, μουσικοκριτικός και μεταφραστής ταινιών – από Τζέημς Μποντ μέχρι Ντέηβιντ Λύντς και… Ταραντίνο). Και στην μέση η μητέρα, μια πραγματική μάνα-κουράγιο, που με θαυμαστή ηρεμία κρατάει την ισορροπία σε τούτη την παράξενη οικογένεια.
Ο πατέρας Μπεκσίνσκι είχε το χούι να καταγράφει ώρες ατέλειωτες από την οικογενειακή ζωή (στην αρχή με την φωτογραφική μηχανή και στην συνέχεια με την βιντεοκάμερα). ‘Ίσως εκεί να παραπέμπει και ο τίτλος της ταινίας: «Τελευταία Οικογένεια» με τόσο υλικό καταγεγραμμένο. Κανονικό rerality show!
Ο σκηνοθέτης εκμεταλλεύεται τη μεγάλη του θητεία στο ντοκιμαντέρ και κάνει την ταινία να μοιάζει, αλλά, ευτυχώς, να μην είναι δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ.
Καταπληκτική φωτογραφία από τον 31χρονο Kacper Fertacz και δυνατές ερμηνείες απ’ όλους τους ηθοποιούς, με πρώτο και καλύτερο τον 70χρονο Andrzej Seweryn, που βραβεύτηκε για την ερμηνεία του στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.
Την παραμονή των Χριστουγέννων του 1999, ένα χρόνο μετά τον θάνατο της μητέρας του, ο γιος αυτοκτονώντας θα μείνει για πάντα στη δεκαετία του ενενήντα και τον παλιό αιώνα. Στις 21 Φεβρουαρίου του 2005 ο πατέρας Μπεκσίνσκι θα δολοφονηθεί άγρια…
Η τελευταία σκηνή, με το αίμα του ζωγράφου να τρέχει στον διάδρομο και να είναι λες κι έχει βγει από τον κρεμασμένο στον τοίχο πίνακά του, κλείνει με τον πιο ταιριαστό τρόπο το εντυπωσιακό ντεμπούτο ενός σκηνοθέτη, που υπόσχεται πολλά.
Πριν από δυο χρόνια η Magdalena Grzebalkowska προσέγγισε με τον δικό της τρόπο την σχέση πατέρα και γιου Μπεκσίνσκι στο βιβλίο της «Μπεκσίνσκι. Διπλό Πορτραίτο» (Beksińscy. Portret podwójny). Το 2016 έρχεται η ταινία του Ματουσίνσκι.
«Μπαμπά τι είδες σήμερα στο Φεστιβάλ;», ρώτησε ο μπάσταρδος γιος.
«Μια αυθεντική ταινία», απάντησε ο ευτυχής και μπάσταρδος πατέρας.
Η «Τελευταία Οικογένεια» του Γιάν Ματουσίνσκι συμμετέχει στους «Ανοιχτούς Ορίζοντες» του 57ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Προβλήθηκε την Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου, 22:30 στην αίθουσα «Τώνια Μαρκετάκη» και θα ξαναπροβληθεί, για δεύτερη και τελευταία φορά, την Τετάρτη, 9 Νοεμβρίου, στις 23:30, στην αίθουσα «Φρίντα Λιάππα».
Advertisement
Advertisement