tetartopress

«Αχαρνείς» – Πιστοί στο πάντα επίκαιρο αντιπολεμικό μήνυμα του Αριστοφάνη

IMG_0969


Όταν η χώρα σου δεν λαμβάνει υπόψιν της τα «θέλω» των πολλών, όταν συμμετέχει σε πολέμους αντί να διεκδικεί την ειρήνη, όταν οι δημαγωγοί και οι ρήτορες πλάθουν την καθημερινότητά σου, τότε αναγκάζεσαι να αυτενεργήσεις. Να πάρεις το νόμο στα χέρια σου, να συνάψεις συμφωνίες ειρήνης με τους εχθρούς σου -καθώς μεγαλύτερος εχθρός αποδεικνύεται ο «εντός των τειχών» ηγεμόνας- και να κοιτάξεις πως θα επιβιώσεις σε ένα εχθρικό περιβάλλον ακόμα και από τους πλανεμένους, από τους ρήτορες γείτονές σου.

431 π.Χ. Η ιμπεριαλιστική -για εκείνη την εποχή- Αθήνα, βρίσκεται σε πόλεμο με την άλλη μεγάλη δύναμη της εποχής, τη Σπάρτη, και όπως κάνουν όλες οι υπερδυνάμεις, κοιτάζουν το συμφέρον τους αδιαφορώντας για τις παράπλευρες απώλειες σε ζωές και υλικά αγαθά.

Ένα χρόνο νωρίτερα από το 425 π.Χ. που διδάχθηκαν στα Λήναια οι Αχαρνείς από τον Αριστοφάνη (μέσα Γενάρη με μέσα Φλεβάρη περίπου), είχε γίνει μια προσπάθεια από πλευράς των Σπαρτιατών για ειρήνη χωρίς όμως να γίνει αποδεκτή από την Αθήνα, η οποία ούτε κατά διάνοια δεν φανταζόταν την ήττα που θα ακολουθούσε στο τέλος το 404 π.Χ. Αυτό διακωμωδεί ο Αριστοφάνης στην κωμωδία του και στην διασκευή των Αχαρνέων από τον σκηνοθέτη Κώστα Τσιάνο, που παρακολουθήσαμε στο πλαίσιο του διεθνές φεστιβάλ Πάτρας 2018, βλέπουμε μια πάρα πολύ πιστή απόδοση στο αρχικό κείμενο.

IMG_0962


Οι ηθοποιοί λειτούργησαν χωρίς να ξεφεύγουν καθόλου από την οπτική του Αριστοφάνη με καίριες ατάκες που συνάδουν με τη σημερινή πραγματικότητα χωρίς να γίνονται υπερφίαλοι και να κουράζουν. Η σκευή των ηθοποιών, από τον Γιάννη Μετζικώφ, τονίζει τις ιδιαιτερότητες των χωρικών της κάθε επαρχιακής περιοχής, που ενοχλούν τον Δικαιόπολη μετά την παράβαση (στις Ιαμβικές σκηνές) καθώς επίσης τονίζεται και η ιδιαιτερότητα των Αχαρνέων σαν παραγωγών κάρβουνου στην αρχαία Ελλάδα. Βλέπουμε εκτεταμένη παρεμβολή του χορού με ζωώδεις κινήσεις αλλά και προσαρμογή των Διονυσιακών χορών (φαλλικών). Η κίνηση των ηθοποιών είναι ενεργητική και ευρεία με χρήση όλου του σώματος καθώς και με χειρονομίες διαχυτικές και εκλεκτικές.

Στο μεγαλύτερο μέρος ο Πέτρος Φιλιππίδης, στον ρόλο του Δικαιόπολη, ακολουθεί πιστά την αφηγηματική δομή του Αριστοφάνη. Ένας μεσήλικας Αθηναίος με χαρακτηριστικό όνομα που επινοεί μια ουτοπική συνθήκη με τους εχθρούς του (χορός των γερόντων), είτε τους εξουδετερώνει είτε τους προσεταιρίζεται και στο τέλος θριαμβεύει. Σαν Δικαιόπολης, παίρνει το νόμο στα χέρια του και επισυνάπτει τριαντακονταετή ειρήνη με τους Σπαρτιάτες -αντίθετα από την πόλη του- καθώς δεν αντέχει να βλέπει το «θέλω» των λίγων να θριαμβεύει έναντι των πολλών. Τον βλέπουμε να δρα υπερβολικά στο επίπεδο της καρικατούρας αλλά με καθαρή άρθρωση και πεζό λόγο όπως και σε ολόκληρο το έργο ενώ οι μείζονες χαρακτήρες είναι πιστοί στην πραγματική ζωή με ξαφνικές μεταπτώσεις. Στον ρόλο του Λάμαχου (ακαταμάχητου) ο Παύλος Χαϊκάλης διακωμωδεί τον κενό ηρωισμό των στρατηγών που επιδίωκαν δόξα χωρίς μάχες, με σατιρικό λόγο και σαφείς ιδέες διακωμώδησης.

Οι Αχαρνείς είναι ένα έργο που παρ΄ όλες τις κωμικές σκηνές και το διονυσιακό πνεύμα αντηχεί αντιπολεμικά αισθήματα και καταγγέλλει οποιαδήποτε αδικία εκ μέρους των ηγεμόνων. Η σκηνοθεσία του Κώστα Τσιάνου -πιστή στην Αριστοφάνη οπτική- κρατά επίκαιρα τα μηνύματα του έργου κάτι που οι ηθοποιοί κατάφεραν να αποδώσουν και να μεταδώσουν πολύ καλά στους θεατές.

IMG_1022


Συντελεστές

Απόδοση – Σκηνοθεσία: Κώστας Τσιάνος
Χορογραφίες: Έλενα Γεροδήμου, Κώστας Τσιάνος
Σκηνογραφία – Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Λουκία Στεργίου

Παίζουν:
Πέτρος Φιλιππίδης, Παύλος Χαϊκάλης, Κώστας Κόκλας, Τάκης Παπαματθαίου, Ιωάννης Παπαζήσης.

Χορός (αλφαβητικά): Βατικιώτης Νίκος, Ζουγανέλης Αλέξανδρος, Καμμένος Παναγιώτης, Κατσώλης Παναγιώτης, Κοράκης Κωνσταντίνος, Κυπαρίσσης Βαγγέλης, Κωστάκης Ηρακλής, Μαγγόνας Αλκιβιάδης, Παυλίδης Παύλος, Πετκίδης Μάριος, Σταμούλης Γρηγόρης, Τσουρουνάκης Γιώργος, Φλέουρας Χάρης, Χιώτης Χάρης.

Οι Αχαρνείς μετά το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας – Δευτέρα 2 και Τρίτη 3 Ιουλίου 2018- συνεχίζουν την περιοδεία τους σε διάφορες πόλεις σε όλη την Ελλάδα. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο acharnis.gr και στο viva.gr.


Οι φωτογραφίες είναι του Δημήτρη Κολλιόπουλου από την παράσταση της Δευτέρας 2 Ιουλίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πάτρας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ 2018.

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Νώε» - Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

«Νώε» – Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

Οι εκδόσεις Κίχλη και το βιβλιοπωλείο Πίξελ Books μας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Νώε» την Τετάρτη ...
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 111 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top