Τέταρτο
Δεν υπάρχουν σχόλια 123 Προβολές

«Αγαμέμνων» σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις – Ένας Βασιλιάς υποδειγματικά λιτός

agamemnon-patra-fb

agamemnon-patra1


Με το έργο «Αγαμέμνων», το πρώτο της τριλογίας του Αισχύλου -που διασώζεται ολόκληρη έως σήμερα- Ορέστειας (τα άλλα δυο είναι Χοηφόροι και Ευμενίδες), ο σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκραουζίνις επέλεξε να μας εισάγει στον κόσμο της κατάρας των Ατρειδών, να μας μεταφέρει μέσα από την οπτική του Αισχύλου, στην εποχή μετά την πτώση της Τροίας και να μας δείξει πως η έπαρση και η αλαζονεία δεν γνωρίζουν εποχές καθώς και πως το άδικο είναι γνώρισμα θεών και ανθρώπων.

Στο έργο παρακολουθούμε έναν Αγαμέμνωνα αλαζόνα με σκοπό να καταδηλώσει την αδικία των θεών και την έπαρση των ανθρώπων, αλλά και να υιοθετεί την επική θέση των Ελλήνων όπως αυτή αποδόθηκε από τον Αισχύλο. Βλέπουμε τον φύλακα να αναγγέλλει την πτώση της Τροίας μετά την εμφάνιση της λάμψης της φρυκτωρίας και ενώ αρχικά δεν γίνεται πιστευτός από την Κλυταιμνήστρα, εμφανίζεται ο εξάγγελος και το ανακοινώνει επίσημα. Στην συνέχεια έχουμε την δολοφονία του Αγαμέμνων και της Κασσάνδρας και την προσπάθεια αιτιολόγησής της από την Κλυταιμνήστρα, καθώς και την επεξήγηση της κατάρας των Ατρειδών στον χορό- που ήταν με το μέρος του Αγαμέμνων- από τον Αίγισθο καπηλευτή του θρόνου.

Στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ, παρακολουθήσαμε την παραγωγή των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας και Κοζάνης «Αγαμέμνων» σε ένα σκηνικό λιτό και αποίκιλτο που απέδωσε καλύτερα το νόημα της σκηνής στο παλάτι από τα βαριά πομπώδη σκηνικά που χρησιμοποιούνται συνήθως και αποτυγχάνουν στο αισθητικό αποτέλεσμα. Εξαιρετική ήταν η ιδέα να αποδοθεί η εικόνα του κόκκινου χαλιού που πάτησε ο Αγαμέμνων στην είσοδο του παλατιού του διαπράττοντας ύβρι, με τη χρήση προβολέα. Να τονίσουμε εδώ πως το κόκκινο χαλί ήταν χαρακτηριστικό σημείο απόδοσης τιμής σε θεούς. Παγιδεύοντας η Κλυταιμνήστρα τον Αγαμέμνων να πατήσει σε αυτό, ουσιαστικά αυτός εξυψώνει τον εαυτό του και διαπράττει ύβρι.

agamemnon-patra3


Ο Γιάννης Στάνκογλου σαν Αγαμέμνων δείχνοντας την αλαζονεία (με το χέρι όπως ο Ναπολέων στον γνωστό πίνακα) αλλά και σαν Αίγισθος απογοήτευσε καθώς έπαιξε μονόπλευρα και τους δύο ρόλους χωρίς εκλεκτικές κινήσεις ενώ η Μαρία Πρωτόππαπα για να αποδώσει την διαφαινόμενη ένταση της Κλυταιμνήστρας, φάνηκε να ασφυκτιά μέσα στο «άκυρο» για αρχαία τραγωδία Ελισαβετιανό φόρεμά της.

Ο Αργύρης Πανταζάρας φάνηκε αληθοφανής σαν εξάγγελος, παρόλο τον άστοχο για αρχαία εποχή μοντερνισμό της στολής παραλλαγής που φόραγε. Η Ιώβη Φραγκάτου (Κασσάνδρα) απέδωσε εξαιρετικά την κινησιογραφία με το να πηγαίνει προς το θάνατό της -παρόλο που γνώριζε για αυτόν- και να σωριάζεται στο έδαφος σε μια τελευταία προσπάθεια να τον αποφύγει.

agamemnon-patra5


Ο χορός, που θύμιζε έντονα των χορό γερόντων από την Ορέστεια του Πέτερ Στάιν το 1980, κινούνταν ανάμεσα σε εμμελής απαγγελία και διαλόγους με τους εκάστοτε ήρωες περνώντας τα νοήματα που ήθελε ο σκηνοθέτης. Υπήρχε συνοχή στις κινήσεις με ρυθμό ελεγχόμενο και πειθαρχημένο όπως αρμόζει σε χορό Αισχύλειας τραγωδίας με μοναδικό μεμπτό σημείο το ότι μερικές φορές φώναζαν υπέρ το δέον. Τέλος η μετάφραση από τον ποιητή Γιώργο Μπλάνα ξέφυγε από την πεπατημένη δημιουργώντας πιο ελεύθερα σχήματα -π.χ. το τριγωνικό «ο κλέφτης, τον κλέφτη κλέβει»- και έσερνε το κείμενο πιο πολύ στο σήμερα.

Η παράσταση «Αγαμέμνων» στάθηκε αξιοπρεπώς στη σκηνή και διακρίνεται για τη λιτότητά της δείχνοντάς μας ότι «ουκ εν τω πολλώ το ευ». Ξεχωρίζει επίσης, από τον τρόπο που ο σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκραουζίνις προσέγγισε τους χαρακτήρες ώστε να αποδώσει τα νοήματα του έργου.

agamemnon-patra2


Συντελεστές

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις
Σκηνικά – Κουστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν
Μουσική-Μουσική Διδασκαλία: Χάρης Πεγιάζης

Κίνηση: Έντι Λάμε
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος

Βοηθός Σκηνοθέτη: Συγκλητική Βλαχάκη
Σύμβουλος δραματουργίας: Παναγιώτης Σκούρας

Παίζουν: Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννης Στάνκογλου, Θοδωρής Κατσαφάδος, Αργύρης Πανταζάρας, Ιώβη Φραγκάτου

Χορός: Μάρκος Γέττος, Δημήτρης Γεωργιάδης, Τάσος Θεοφιλάτος, Πανάγος Ιωακείμ, Δημήτρης Καραβιώτης,  Ηλίας Μενάγιερ, Δημήτρης Μηλιώτης, Αλέξανδρος Μούκανος, Αλέξανδρος Μπαλαμώτης, Βασίλης Παπαγεωργίου, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Γιώργος Παπανδρέου

Διεύθυνση Παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη

Επικοινωνία: Ανζελίκα Καψαμπέλη

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Αλίκη Δανέζη Knutsen

Παραγωγή: Stefi & Lynx Productions/Arcadia Media – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης


Οι φωτογραφίες είναι του Δημήτρη Κολλιόπουλου από την παράσταση της Πέμπτης 6 Σεπτεμβρίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πάτρας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ 2018.

 


Σχετικά με τον αρθρογράφο:
Έχει γράψει 36 Άρθρα

Δημήτρης Ζαπάντης. Γεννήθηκα πριν 38χρόνια στο κάστρο της Πάτρας, ακόμα εκεί είμαι και ατενίζω την αγαπημένη μου πόλη από ψηλά. Ξεκίνησα να σπουδάζω θεατρολογία, στο πανεπιστήμιο της και διάγω βίον ήρεμον και οικογενειακόν τρόπον τινά. Όνειρό μου είναι να γίνω «κάποιος». Μόλις μεγαλώσω και νοικοκυρευτώ θα τα καταφέρω... | dimzap52@gmail.com

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top