Banksy, βρετανική εκδοχή street art
Αγνώστων λοιπών στοιχείων, αυτή είναι η ταυτότητα του Banksy, όμως κανείς δε μοιάζει να ενδιαφέρεται για τη λύση του μυστηρίου, κανείς δε νιώθει την ανάγκη να βάλει ένα πρόσωπο στην καλλιτεχνικά αφηρημένη φιγούρα, που στο παρελθόν συμπεριλήφθηκε στους 100 ανθρώπους του πλανήτη με τη μεγαλύτερη επιρροή.
Η οπτική και αιχμηρή κριτική του απέναντι σε ορισμένα εκ των σημαντικότερων ζητημάτων της σύγχρονης κοινωνίας, είναι εκείνα που τον ξεχωρίζουν από τη μάζα, εκείνα που τον έχουν αναγάγει σε σύμβολο της επαναστατικής διάστασης. Καταναλωτισμός, τρομοκρατία, πολιτική, celebrities, όλα μέσα από γκράφιτι στους δρόμους της Μεγάλης Βρετανίας και όχι μόνο.
Για τον Banksy σήμερα είναι πιο εύκολο από ποτέ, η τέχνη να είναι προσβάσιμη από το απανταχού κοινό, γι’ αυτό και η ανάγκη να παραμένει συναφής με την πραγματικότητα είναι εντονότερη απ’ ότι σε προηγούμενες δεκαετίες (η εμπειρία του πάει πίσω στα 80’s). Δεν πουλάει ποτέ του κανένα έργο δικής του υπογραφής κι όμως υπάρχουν γκαλερί που στο παρελθόν έχουν αποπειραθεί να εμπορευτούν γνωστά του γκράφιτι, αφήνοντας μάλιστα τους υψηλότερους πλειοδότες να σκεφτούν τον τρόπο μεταφοράς τους, από τον εκάστοτε τοίχο όπου δημιουργήθηκαν.
Ανάμεσα στα έργα του σίγουρα θα αναγνωρίσεις τουλάχιστον ένα. Στις τελευταίες καλλιτεχνικές κινήσεις του που κέντρισαν το ενδιαφέρον, ήταν το πάρκο ψυχαγωγίας της Dismaland, μία όχι και τόσο ιδανική εκδοχή του παραμυθένιου κόσμου της Disney, ενώ μόλις τον Δεκέμβριο του 2015 ο Banksy παρουσίασε το προσωπικό του σχόλιο για την πανευρωπαϊκή κατάσταση του προσφυγικού ζητήματος, όταν σε τοίχο της Γαλλίας παρουσίασε τον Steve Jobs σαν μετανάστη, με τίτλο «The Son of a Migrant from Syria», συνδέοντας έτσι και την πραγματική ταυτότητα του συνιδρυτή της Apple.
Τα στένσιλ γκράφιτι και οι φωτογραφίες του έχουν τόσο ευδιάκριτο το προσωπικό του στίγμα, που γίνονται αναγνωρίσιμα στο δευτερόλεπτο, κάτι που ίσως και να αποτελεί τη μεγαλύτερη επιτυχία του Banksy, αν και σίγουρα έχει κερδίσει περισσότερο στο να προκαλεί τη σκέψη και την αμφισβήτηση στο κοινό που τον ακολουθεί μανιωδώς.
Fun fact: ο ίδιος δημιούργησε ντοκιμαντέρ με τίτλο «Exit Through The Gift Shop», το οποίο παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ Sundance το 2010 και την επόμενη χρονιά ήταν υποψήφιο για Όσκαρ, στην κατηγορία «Academy Award for Best Documentary».
[huge_it_gallery id=”55″]