Τέταρτο
Δεν υπάρχουν σχόλια 1330 Προβολές

Έρευνα: Πάτρα 2019 – Οι Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες που δεν θα έπρεπε να γίνουν ποτέ

68477095_402887163688970_8213924365742374912_n

68477095_402887163688970_8213924365742374912_n


Αν θέλουμε να συνοψίσουμε όλα αυτά που διαδραματίστηκαν τα δύο τελευταία χρόνια, γύρω από τη διοργάνωση των δεύτερων Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων στην Πάτρα, μπορούμε να το κάνουμε με τη φράση «Η μεγαλύτερη αθλητική διοργάνωση στην Ελλάδα μετά το 2004» συνοδευόμενη από την αγωνία «Αυτοί οι αγώνες πρέπει να γίνουν πάση θυσία». Αυτές οι δύο φράσεις είναι ουσιαστικά αυτές που αποτυπώνουν όχι το μεγαλείο των αγώνων -αφού κάτι τέτοιο όσο και να προσπάθησαν να μας πείσουν, δεν υπάρχει- αλλά το μέγεθος της υπεραξίας που ήθελαν να εισπράξουν οι εμπλεκόμενοι που τις υιοθετούσαν σε περίπτωση επιτυχίας του «πειράματος» που λέγεται «Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες της Πάτρας». Γιατί στην ουσία δεν μπορούμε να μιλήσουμε για κάτι παραπάνω από ένα πολιτικό «πείραμα» με πάρα πολλά «σκοτεινά» σημεία.

Τις τελευταίες μέρες ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης αλλά και ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής των αγώνων Νίκος Παπαδημάτος δεν σταματούν να επαναλαμβάνουν πως υπάρχει μια σειρά δαπανών, οι οποίες θα ελεγχθούν ευρώ – ευρώ αμέσως μετά την ολοκλήρωση των αγώνων. Όλα όσα έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας τους τελευταίους μήνες για παράνομες αναθέσεις, παράτυπες προσλήψεις και «φουσκωμένες» συμβάσεις  έχουν ουσία αλλά το μείζον ζήτημα όσον αφορά τους αγώνες -που απ’ ότι όλα δείχνουν θα στοιχίσουν πάνω από 6 εκατομμύρια ευρώ- είναι βαθιά πολιτικό αλλά και κοινωνικό και μπορούμε να το συνοψίσουμε στα εξής σημεία:

– Ο πρώην υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης, δίνει οικονομικές εγγυήσεις για τη διεξαγωγή των αγώνων χωρίς να υπάρχει ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο.

– Οι δύο επιτροπές των αγώνων -Επιτροπή Διεκδίκησης και Οργανωτική Επιτροπή- λειτουργούν χωρίς ξεκάθαρες νομικές μορφές οι οποίες θα τους επέτρεπαν να διοργανώσουν σωστά τους αγώνες.

– Τα Ελληνικά Πετρέλαια εμπλέκονται από την πρώτη στιγμή -πριν ακόμα φτιαχτεί επιτροπή διεκδίκησης- και αναλαμβάνουν όχι μόνο να χρηματοδοτήσουν αλλά και να ορίσουν τον ανάδοχο που θα συντάξει το Επιχειρησιακό Πλάνο των αγώνων μέσω διαδικασιών που χαρακτηρίζονται από την έλλειψη διαφάνειας αλλά και αποτελεσματικότητας.

– Ο ρόλος της Διεθνούς Επιτροπής Μεσογειακών Αγώνων (ΔΕΜΑ) και του project manager των αγώνων είναι μεν καθοριστικός ώστε να γίνουν οι αγώνες αλλά είναι και αυτός που άσκησε την «πίεση» ώστε οι αγώνες να γίνουν με «κάθε κόστος». Και το κόστος αυτό είναι οι αδιαφανείς διαδικασίες.

61469062_362104361100584_3221200900492099584_n


Πάτρα 2019 – Οι μεσογειακοί αγώνες των Ελληνικών Πετρελαίων

Στις αρχές Αυγούστου 2017, ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης, συστήνει Επιτροπή Διεκδίκησης Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων (Μεσογειακών Αγώνων Παραλίας όπως για την ακρίβεια αναφερόταν στην υπουργική απόφαση). Πρόεδρος της επιτροπής ορίζεται ο Τάκης Πετρόπουλος και μέλη ο Αθανάσιος Νασόπουλος και ο Θόδωρος Μενεγής. Γραμματέας της επιτροπής ορίζεται ο Αθανάσιος Νασόπουλος. Έργο της επιτροπής είναι η προετοιμασία και η υποβολή φακέλου Υποψηφιότητας στη Διεθνή Επιτροπή Μεσογειακών Αγώνων (ΔΕΜΑ) για την ανάληψη των Μεσογειακών Αγώνων Παραλίας στην Πάτρα οι οποίοι θα διεξαχθούν το 2019. Όπως αναφέρεται στην απόφαση, το κόστος προετοιμασίας και υποβολής φακέλου υποψηφιότητας θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από χορηγία.

Στις 16 Οκτωβρίου 2017, τρεις μέρες μετά την ανάληψη των 2ων Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων από την πόλη της Πάτρας, ο Νάσος Νασόπουλος σε άρθρο του με τίτλο: «Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες: όλο το παρασκήνιο της διεκδίκησης – Τα προβλήματα, πώς τα διαχειριστήκαμε και η ανατροπή της τελευταίας στιγμής», αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Ήταν Παρασκευή 4 Αυγούστου, όταν ο Υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης και η διευθύντρια του γραφείου του Ιωάννα Σεραφείμ, επικοινώνησαν με τους Τάκη Πετρόπουλο, Νάσο Νασόπουλο και Θεόδωρο Μενεγή και τους ανακοίνωσαν ότι ορίζονται μέλη της Επιτροπής Διεκδίκησης και αναλαμβάνουν να οργανώσουν τη διεκδίκηση για λογαριασμό της Πάτρας καθώς και ότι μέσω χορηγίας τα Ελληνικά Πετρέλαια μπορούν να καλύψουν ένα κόστος 48.000 ευρώ+ΦΠΑ για τις ανάγκες δημιουργίας του Φακέλου και υλοποίησης όλων των υπολοίπων ενεργειών που θα κριθούν απαραίτητες».

Με δεδομένο πως τα Ελληνικά Πετρέλαια, ετοιμάζονταν να παίξουν καθοριστικό ρόλο τα επόμενα χρόνια, όσον αφορά τα προγράμματα εξορύξεων στην περιοχή (Ιόνιο και Πατραϊκό), φαινόταν πολύ περίεργη μία τέτοια χορηγία καθώς -όπως τελικά αποδείχθηκε και αργότερα- το όνομα τους συνδέθηκε άμεσα με τους αγώνες, αφού μέχρι και λίγες μέρες πριν την έναρξη της διοργάνωσης ήταν ο μοναδικός «Χρυσός Χορηγός» τους, αλλά και η εταιρεία που ουσιαστικά της ανατέθηκε να χρηματοδοτήσει το Επιχειρησιακό Σχέδιο (master plan) των αγώνων. Ένα άλλο όμως πολύ σημαντικό σημείο που πρέπει να εστιάσουμε, είναι και μέσω ποιας διαφανής διαδικασίας ο τότε Υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης προσεγγίζει ή προσεγγίζεται από τα Ελληνικά Πετρέλαια και έρχεται μαζί τους σε μια οικονομική συμφωνία. Τι ακριβώς προέβλεπε αυτή η συμφωνία; Αφορούσε μόνο τη διεκδίκηση; Δέσμευε με κάποιον τρόπο και την οργανωτική επιτροπή που θα συγκροτούταν αργότερα και αφορούσε συνολικά τους αγώνες;

Την ίδια κιόλας μέρα ως tetartopress.gr στείλαμε mail στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού αναζητώντας τη σύμβαση της Επιτροπής Διεκδίκησης με τα Ελληνικά Πετρέλαια αλλά και απαντήσεις για το τι ακριβώς προβλεπόταν σε αυτή.

Η απάντηση ήρθε προφορικά από τον κ. Χορτάτο, Υπεύθυνο του Γραφείου Τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και στην ουσία μας ενημέρωσε πως δεν υπάρχουν κάποια έγγραφα στο Υπουργείο, καθώς η επιτροπή, αφού οι ενέργειές της δεν βαραίνουν τον τακτικό προϋπολογισμό δεν ήταν υποχρεωμένη να δίνει λογαριασμό στο υπουργείο για τα οικονομικά της. Όλα αυτά για μία επιτροπή που συστάθηκε από τον υφυπουργό αθλητισμού Γιώργο Βασιλειάδη και δεν φαίνεται να έχει κάποια ανεξάρτητη νομική μορφή.

Αναζητώντας αν υπάρχει κάποιο συμφωνητικό της Επιτροπής Διεκδίκησης με τα ΕΛΠΕ μιλήσαμε με τον πρόεδρο της Επιτροπής Τάκη Πετρόπουλο, ο οποίος μας είπε πως δεν έχει υπογράψει καμιά συμφωνία με τα Ελληνικά Πετρέλαια, και δεν θα μπορούσε να το κάνει αφού η Επιτροπή δεν είχε κάποια νομική μορφή.

Βλέπουμε λοιπόν πως αυτή η διαδικασία των δύο χρόνων μέχρι να φτάσουμε στους Αγώνες ξεκίνησε με μια επιτροπή που ορίστηκε από τον υπουργό Αθλητισμού Γιώργο Βασιλειάδη η οποία δεν είχε νομική μορφή που να της επιτρέπει να κάνει οικονομικές συμφωνίες, παρόλο που στη σύστασή της αναφερόταν πως το κόστος προετοιμασίας και υποβολής του φακέλου υποψηφιότητας θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από χορηγία. Πως έγινε τότε αυτή η συμφωνία με τα ΕΛΠΕ, ποιος την διαπραγματεύτηκε και τι ακριβώς προέβλεπε;

 

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο των Αγώνων στα χέρια των ΕΛΠΕ

Τα Ελληνικά Πετρέλαια μετά την πρώτη εμφάνισή τους σαν την εταιρεία που συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία του φακέλου διεκδίκησης -άρα και της τελικής ανάληψης των αγώνων από την πόλη της Πάτρας- δεν σταμάτησαν να εμφανίζονται μέχρι και σήμερα δίπλα από το λογότυπο των αγώνων, μέσα από μια συμφωνία που μόνο λογική και διαφάνεια δεν τη διέπει.

Το συμφωνητικό ανάμεσα στην Οργανωτική Επιτροπής των Αγώνων και στα Ελληνικά Πετρέλαια υπογράφτηκε στις 8 Μαρτίου 2019 και αναφέρει πως η επιτροπή η οποία έχει αναλάβει τη διοργάνωση των αγώνων, με την από 16 Μαΐου 2018 επιστολή της προς την εταιρεία ζητούσε από την τελευταία την οικονομική της σύμπραξη και επικουρία, ως Χρυσού Χορηγού των αγώνων, για ανάθεση από αυτήν σε ανάδοχο της επιλογής της να εκπονήσει το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την οργάνωση και τη διεξαγωγή των αγώνων.

Η οργανωτική επιτροπή δηλαδή, 7 μήνες μετά την ανάληψη των αγώνων ζητάει με επιστολή της από μια εταιρεία να αναλάβει όχι μόνο το κόστος του Master Plan, αλλά να αναλάβει να κάνει διαγωνισμό και να επιλέξει μόνη της τον ανάδοχο του σχεδίου που θα γίνουν οι αγώνες!

Η απάντηση της εταιρείας όμως είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή. Όπως αναφέρεται στο συμφωνητικό η εταιρεία είχε ήδη -πριν την υπογραφή του- προχωρήσει σε σχετικό διαγωνισμό από τον οποίο ανακηρύχθηκε ήδη ο ανάδοχος, στον οποίο έχει ήδη ανατεθεί η εκπόνηση του Master Plan, το συνολικό ποσό του οποίο ανέρχεται σε 145.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).

Πώς είναι δυνατόν όμως να ζητάς από τα ΕΛΠΕ, να αναλάβουν όχι το κόστος αλλά ολόκληρη τη δημιουργία του Επιχειρησιακού Σχεδίου των αγώνων ορίζοντας ανάδοχο της επιλογής τους; Πώς είναι δυνατόν τα ΕΛΠΕ να προχωρούν σε διαγωνισμούς στο όνομα των αγώνων χωρίς καν να έχουν υπογράψει σύμβαση μαζί τους; Ο ανάδοχος που προέκυψε από το διαγωνισμό των ΕΛΠΕ και έκανε σύμβαση μαζί τους για 145.000 ευρώ είναι ο Νάσος Νασόπουλος, μέλος της επιτροπής διεκδίκησης, που αναφερόταν σε όλες τις τοποθετήσεις των μελών της επιτροπής σαν ο άνθρωπος που συνέβαλε στη δημιουργία του Master Plan ή είναι κάποιος άλλος; Γιατί δεν αναφέρεται ο ανάδοχος στο συμφωνητικό;

Το συμφωνητικό μπορείτε να το βρείτε εδώ.

elpe mes2

Βλέπουμε λοιπόν, μια αγαστή αλλά καθόλου διαφανή συνεργασία των Ελληνικών Πετρελαίων με τους αγώνες, η οποία ξεκίνησε με μια χρηματοδότηση της εταιρείας του φακέλου υποψηφιότητας χωρίς να έχει υπογράψει συμφωνία με τον πρόεδρο της Επιτροπής Διεκδίκησης, και συνεχίστηκε άτυπα χωρίς να υπάρχει κάποια επίσημη συμφωνία και από πλευράς Οργανωτικής Επιτροπής. Η συνεργασία αυτή όμως ήταν που όρισε το Επιχειρησιακό Σχέδιο (Master Plan) των αγώνων το οποίο ανατέθηκε σε κάποιον χωρίς τον έλεγχο της Επιτροπής. Ήταν αυτή που όρισε τη συνέχεια της προετοιμασίας αλλά και τους ίδιους τους αγώνες και αφέθηκε στα χέρια των Ελληνικών Πετρελαίων.

Τα ερωτήματα όμως που προκύπτουν από αυτό το συμφωνητικό δεν σταματούν εδώ και αφορούν κυρίως τη χρονική στιγμή που υπογράφηκε, άρα και τη χρονική στιγμή που παραλήφθηκε το Επιχειρησιακό Σχέδιο από την Οργανωτική Επιτροπή. Το συμφωνητικό έχει ημερομηνία υπογραφής 8 Μαρτίου 2019. Εκείνη την εποχή, 6 μήνες πριν τους αγώνες το Επιχειρησιακό Πλάνο που είχε φτιάξει ο ανάδοχος των ΕΛΠΕ δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αφού δεν ήταν έτοιμη -ούτε θα μπορούσε να ήταν έτοιμη μέχρι τους αγώνες- η κεντρική εγκατάσταση των αγώνων, στην Αγυιά. Την ακύρωση ουσιαστικά του master plan των αγώνων, έθεσε «κομψά» ο νέος project manager Ηλίας Δαλαΐνας στις 19 Απριλίου με τη φράση: «μετάβαση από το master plan στο καθαρά επιχειρησιακό κομμάτι των αγώνων» και ότι «το master plan πρέπει να μπει σε πλαίσια πραγματικότητας και ρεαλισμού».

Το master plan των αγώνων ήταν εκτός πραγματικότητας και για έναν ακόμα λόγο. Οι διαγωνισμοί που προβλέπονταν σε αυτό δεν μπορούσαν πλέον να γίνουν με σωστές διαδικασίες αφού ο χρόνος που υπήρχε για να αρχίσουν να «τρέχουν» ήταν κάτι λιγότερο από οριακός και όλα έδειχναν πως θα έπρεπε να γίνουν απευθείας αναθέσεις ώστε να πραγματοποιηθούν οι αγώνες.

Άρα, ο Φώτης Σαραντόπουλος, πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, στις 8 Μαρτίου παραλαμβάνει ένα master plan το οποίο ακυρώθηκε τις αμέσως επόμενες μέρες με την έλευση του Ηλία Δαλαΐνα στη θέση του project manager. Και τότε τελικά ποιος ακριβώς ήταν ο ρόλος των ΕΛΠΕ; Ήταν λογικό να αφεθεί το Επιχειρησιακό πλάνο των αγώνων σε μια εταιρεία και όχι να προχωρήσει η Οργανωτική Επιτροπή σε έναν καθαρό διαγωνισμό με όρους και χρονοδιαγράμματα που να δέσμευαν τον ανάδοχο μέχρι την πραγματοποίηση των αγώνων;

Όσον αφορά την αρχική συμφωνία με τα ΕΛΠΕ και το τι ακριβώς προέβλεπε καλό θα ήταν να γυρίσουμε λίγους μήνες πριν και συγκεκριμένα στις 4 Δεκεμβρίου 2017 όταν σε μια τελετή» στο υπουργείο ο Γιώργος Βασιλειάδης βράβευσε τον πρόεδρο των ΕΛΠΕ Στάθη Τσοτσορό για τη συμβολή του στην ανάληψη των Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων από την Πάτρα. Στη συνάντηση ήταν παρόντες και ο πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής Μεσογειακών Αγώνων (ΔΕΜΑ) Αμάρ Αντάντι, ο ταμίας της ΔΕΜΑ Κίκης Λαζαρίδης και τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής των Αγώνων, Νάσος Νασόπουλος και Θεόδωρος Μενεγής.

Εκεί μεταξύ άλλων ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ τόνισε ότι η εταιρεία του θα στηρίξει με όλες τις δυνάμεις την πόλη της Πάτρας στη διοργάνωση των Παράκτιων Αγώνων, αλλά και θα παραμείνει στο πλευρό της πόλης για όποιες ανάγκες προκύψουν όχι μόνο κατά τη διάρκεια των Αγώνων αλλά και την επόμενη μέρα, όταν θα χρειαστεί να αξιοποιηθούν οι εγκαταστάσεις που θα φιλοξενήσουν τα αθλήματα των Παράκτιων. Όπως όλα δείχνουν τα ΕΛΠΕ και ο Γιώργος Βασιλειάδης είχαν μεγάλα πλάνα για την αξιοποίηση των αθλητικών εγκαταστάσεων που θα γίνονταν στην Πάτρα αλλά και την ισχυροποίηση της θέσης και της «καλής κοινωνικά εικόνας» των ΕΛΠΕ στην περιοχή.

foto4


Είχε προβλεφθεί ποτέ χρηματοδότηση για τους αγώνες από το κράτος;

Η «αγάπη» του Γιώργου Βασιλειάδη προς τους χορηγούς αλλά και η συνέχιση των επαφών του με εταιρείες από τις οποίες ζητούσε τη συμβολή τους για να γίνουν οι αγώνες φάνηκε σε διάφορες διαδικασίες που αφορούσαν τους Παράκτιους Μεσογειακούς Αγώνες. Όλες αυτές οι διαδικασίες όμως γίνονταν κάτω από ένα πρίσμα πίεσης καθώς όπως φάνηκε από την αρχή η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού δεν μπορούσε -παρά τις αρχικές εγγυήσεις του υφυπουργού- να χρηματοδοτήσει «καθαρά» τους αγώνες, κάτι που ο ίδιος το ήξερε πολύ καλά.

Στις 12 Μαρτίου 2018 έχουμε τη σύσταση της Οργανωτικής Επιτροπής των Μεσογειακών Αγώνων η οποία έγινε με υπουργική απόφαση. Εκεί αναφέρεται πως: «Έργο της ανωτέρω Επιτροπής είναι η εκπόνηση οργανωτικού σχεδίου δράσης για την καλύτερη προετοιμασία και διοργάνωση των Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων, στην Πάτρα το 2019. Τα έσοδα της Επιτροπής θα προέλθουν από ιδιωτικούς φορείς όπως ενδεικτικά χορηγίες, δωρεές κ.λπ.»

Εδώ σε αντίθεση με την Επιτροπή διεκδίκησης, η Οργανωτική Επιτροπή έχει νομική μορφή (Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου). Γυρνώντας λίγα χρόνια πίσω, αναζητήσαμε την αντίστοιχη σύσταση της Οργανωτικής Επιτροπής των Μεσογειακών Αγώνων του 2013 στον Βόλο, οι οποίοι τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ για οικονομικούς λόγους. Οι διαφορές των δύο συστάσεων είναι τεράστιες. Τότε, η Επιτροπή είχε πάλι τη μορφή Νομικού προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου (όπως και αυτή της Πάτρας) δεν συστάθηκε όμως με Υπουργική Απόφαση αλλά με νόμο και είχε τη μορφή Α.Ε. και συγκεκριμένα ήταν η «Οργανωτική Επιτροπή Μεσογειακών Αγώνων − Βόλος 2013 Α.Ε.». Στη σύσταση της Επιτροπής αναφέρεται μάλιστα ο απόλυτα διακριτός ρόλος αλλά και οι ευθύνες των μελών της Γενικής Συνέλευσης και του Διοικητικού Συμβουλίου.

Η σημαντικότερη διαφορά όμως, είναι πως η «Βόλος 2013» έχει μετοχικό κεφάλαιο 28.000.000 ευρώ το οποίο αναφέρεται πως αναλαμβάνεται και καλύπτεται εξ ολοκλήρου από το Ελληνικό Δημόσιο. Κάτι τέτοιο δεν αναφέρεται πουθενά στη σύσταση της Οργανωτικής Επιτροπής της Πάτρας.

Το νόμο με τον οποίο συστάθηκε η «Βόλος 2013» μπορείτε να τον βρείτε εδώ.

volos

Αφού όμως η Οργανωτική Επιτροπή δεν είχε μετοχικό κεφάλαιο πως θα χρηματοδοτούνταν; Να θυμίσουμε πως για να αναθέσει η ΔΕΜΑ στην Πάτρα τους αγώνες ο υφυπουργός αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης είχε δώσει εγγύηση που ανέφερε πως:

«Σας ενημερώνουμε ότι στην περίπτωση που οι Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες 2019 ανατεθούν στην Πάτρα, η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού εγγυάται την κάλυψη του κόστους για την τέλεση των εν λόγω αγώνων».

f3


Μπορούσε όμως ο Γιώργος Βασιλειάδης να εγγυηθεί πραγματικά την οικονομική κάλυψη των αγώνων όταν τον Αύγουστο του 2017 έδινε την παραπάνω εγγύηση; Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος από το βήμα της βουλής ενάμιση χρόνο αργότερα, όταν τον Δεκέμβρη του 2018 κατέθεσε κατεπείγουσα ρύθμιση για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί η Οργανωτική Επιτροπή των αγώνων.

Εκεί ο υφυπουργός αθλητισμού στην τοποθέτησή του μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Όπως γνωρίζετε για τη διεξαγωγή μιας διοργάνωσης, μιας διεθνούς διοργάνωσης, μιας πρωτοβουλίας αθλητικής συστηνόταν μία οργανωτική επιτροπή η οποία ήταν υπεύθυνη για τη διεξαγωγή της διοργάνωσης. Η οργανωτική αυτή επιτροπή χρηματοδοτείτο με βάση τις πρόνοιες του νόμου από τον ειδικό λογαριασμό του ΟΠΑΠ. Σήμερα ούτε ΟΠΑΠ υπάρχει, ούτε ειδικός λογαριασμός για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί μία τέτοια οργανωτική επιτροπή…»

Επίσης στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας αναφέρεται πως η προτεινόμενη ρύθμιση είναι κατεπείγουσα ενόψει της διοργάνωσης των Παράκτιων Μεσογειακών αγώνων 2019. Ολόκληρη την τοποθέτηση του Γιώργου Βασιλειάδη στη Βουλή μπορείτε να τη βρείτε εδώ και την τροπολογία – προσθήκη που κατέθεσε εδώ.

10909120 (1)

Φτάνουμε λοιπόν τον Δεκέμβρη του 2018, ενάμιση χρόνο μετά την ανάληψη της διοργάνωσης και 8 μόλις μήνες πριν τους αγώνες να δημιουργείται το νομικό πλαίσιο για να χρηματοδοτηθεί η οργανωτική επιτροπή. Το ερώτημα όμως παραμένει. Πώς μπορούσε ο Γιώργος Βασιλειάδης να δώσει εγγυήσεις αφού γνώριζε πως δεν υπήρχε ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο; Πώς είχε προγραμματίσει η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού να χρηματοδοτήσει τους αγώνες; Επίσης με τι χρήματα είχε προγραμματίσει να φτιάξει τις αθλητικές εγκαταστάσεις που απαιτούσαν οι αγώνες και ήταν πάγιο αίτημα από τη Δημοτική Αρχή της Πάτρας;

Ανατρέχοντας σε διάφορες συνεντεύξεις και δηλώσεις του Γιώργου Βασιλειάδη αξίζει να σταθούμε σε μια δήλωσή του τον Ιούλιο του 2018 από την Πάτρα η οποία μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Τα έργα για τη λειτουργία των αθλητικών εγκαταστάσεων είναι υποχρέωση και αρμοδιότητα της ΓΓΑ. Ο μηχανισμός της ΓΓΑ έχει προχωρήσει σε ένα εξαιρετικό σημείο στην εκπόνηση των απαραίτητων μελετών με ορίζοντα ολοκλήρωσής τους τον Σεπτέμβρη του 2018 όπως ήταν αρχικά προγραμματισμένο. Καταλαβαίνετε ότι στο δημόσιο αθλητικό κέντρο της Αγυιάς ιδιοκτησίας της ΓΓΑ και διοικούμενο από το ΠΕΑΚ, για όλες τις παρεμβάσεις που μπορεί και πρέπει να γίνουν εκεί, υπεύθυνο είναι το Υπουργείο. Αυτά τα έργα δεν αποτελούν αρμοδιότητα της Οργανωτικής Επιτροπής που είναι εντεταλμένη να οργανώσει τους Αγώνες. Οι εγκαταστάσεις είναι θέμα του Κράτους. Είναι γνωστό, σαφές και κατανοητό. Είναι επίσης σαφές ότι ένα κονδύλι της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ, που δεν νομίζω ότι θα το χρειαστούμε, στο σύνολό του από το ΠΔΕ, είναι δεσμευμένο για τις ανάγκες των αθλητικών εγκαταστάσεων».

Εδώ ο Γιώργος Βασιλειάδης αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη της κατασκευής του αθλητικού κέντρου της Αγυιάς, που υπολογιζόταν ως η κεντρική εγκατάσταση των Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων και τελικά δεν έγινε ποτέ. Οι μελέτες και τα έργα που έλεγε πως είχαν προχωρήσει δεν έγιναν ποτέ. Κάτι άλλο που μπορούμε να διακρίνουμε από την παραπάνω δήλωση είναι πως ξεχωρίζει την κατασκευή των έργων από τη χρηματοδότηση της Οργανωτικής Επιτροπής: «Είναι σαφές ότι ένα κονδύλι της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ είναι δεσμευμένο για τις ανάγκες των αθλητικών εγκαταστάσεων».

Αυτός ο διαχωρισμός δεν είναι καθόλου σαφής στον φάκελο διεκδίκησης των αγώνων όπου βλέπουμε πως είχε γίνει πρόβλεψη η διαμόρφωση των αθλητικών χώρων μαζί με τον εξοπλισμό των αγωνισμάτων (venues/sports) να υπολογίζονται μόλις στις 600.000 ευρώ με το συνολικό κόστος των αγώνων να φτάνει στα 3.041.000 ευρώ. Ενώ, στον προϋπολογισμό της κάλυψης του κόστους των αγώνων, όπως φαίνεται παρακάτω, η κυβέρνηση φαίνεται να έχει συμμετοχή 2.079.000 ευρώ.

f1

f2


Την ώρα όμως που ο υφυπουργός υπόσχεται πως υπάρχουν 3.000.000 δεσμευμένα από το ΠΔΕ για την κατασκευή των αθλητικών εγκαταστάσεων δεν αναφέρει πουθενά να υπάρχουν τα χρήματα που έχει εγγυηθεί για τους αγώνες. Λογικό, αφού όπως είδαμε και νωρίτερα δεν υπήρχε ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για να τους χρηματοδοτήσει.

Αν παρατηρήσει κανείς όμως προσεκτικά τη συνέχεια των δηλώσεων του Γιώργου Βασιλειάδη θα μπορέσει να διακρίνει το στοίχημα που είχε βάλει ο ίδιος για τους Παράκτιους αλλά και το πώς εμπλέκει τους αγώνες με ένα «αναπτυξιακό» πείραμα που επιχείρησε να πραγματοποιήσει στις πλάτες μιας ολόκληρης πόλης και δεν του βγήκε ποτέ. Η συνέχεια των δηλώσεων του έχει ως εξής:

«Παράλληλα θα ήθελα να σας πω ότι όλο το προηγούμενο διάστημα με τη θεσμική μου ιδιότητα είχα προσωπικές επαφές με τις μεγαλύτερες εταιρίες της χώρας εξηγώντας τους το όραμά μας για τους Παράκτιους Μεσογειακούς Αγώνες και διαμορφώνοντας θεσμικά το κατάλληλο περιβάλλον για την υποστήριξη της όλης προσπάθειας. Έχω ενημερώσει ήδη τον πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής, καθώς και τον αντιπρόεδρο, την άτυπη εκτελεστική επιτροπή ώστε την αμέσως επόμενη εβδομάδα να συγκαλέσουν την οργανωτική επιτροπή, να τους ενημερώσουν, να συζητήσουν και άμεσα να προβούν στις συνάψεις χορηγίας. Θα ήθελα εδώ να πω ότι τα πρώτα αποτελέσματα φαίνεται να είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά και φαίνεται ότι το μεγάλο αυτό στοίχημα, το μεγάλο αυτό εγχείρημα που αποφασίσαμε στη ΓΓΑ με επίκεντρο την Πάτρα βρίσκει πολλούς συνοδοιπόρους, υποστηρικτές και φαίνεται ότι θα μπορέσει να αποτελέσει ενδεχόμενα και πρότυπο για τις μελλοντικές αθλητικές μας διοργανώσεις […] Δεν είναι μόνο αθλητικοί οι στόχοι καθώς οι Μεσογειακοί Αγώνες είναι η απαρχή της πορείας που έχουμε χαράξει, οι στόχοι μας είναι οικονομικοί, είναι κοινωνικοί, είναι στόχοι αναπτυξιακοί για την περιοχή».

Αν συνδυάσουμε τις παραπάνω δηλώσεις με τη χορηγία των ΕΛΠΕ αλλά και με τον τρόπο που ο Γιώργος Βασιλειάδης προσέγγιζε επιχειρήσεις για να διαμορφώσει το περιβάλλον της χρηματοδότησης των αγώνων φαίνεται ξεκάθαρα πως οι Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες της Πάτρας είναι ένα «πείραμα» του πρώην υφυπουργού Αθλητισμού Γιώργου Βασιλειάδη για να βάλει την Ελλάδα στο καλεντάρι των μεγάλων διεθνών διοργανώσεων. Ένα πείραμα όμως που μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ και την έλλειψη εσόδων της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού απαιτούσε τη μεγάλη συστράτευση επιχειρήσεων – χορηγών. Ένα πείραμα που βρήκαν εξαρχής ελκυστικό τα Ελληνικά Πετρέλαια, τα οποία τα τελευταία χρόνια αναζητούν «κοινωνική νομιμοποίηση» στις περιοχές της Δυτικής Ελλάδας προετοιμάζοντας τις διαδικασίες των εξορύξεων υδρογονανθράκων στην περιοχή.

Και τα ερωτήματα συνεχίζονται. Πώς είναι δυνατόν ένας υφυπουργός να χτυπάει πόρτες επιχειρήσεων ώστε να βρει χρηματοδότηση για ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου όπως είναι η Οργανωτική Επιτροπή των Αγώνων; Τι ακριβώς σημαίνει «με τη θεσμική μου ιδιότητα είχα προσωπικές επαφές με τις μεγαλύτερες εταιρίες της χώρας»; Πώς είναι δυνατόν ένας υφυπουργός να μπλέκεται σε οικονομικές συναλλαγές με εταιρείες (αν υποθέσουμε πως αυτός ήταν που έκανε την αρχική συμφωνία με τα ΕΛΠΕ) και τι προβλέπουν οι συμφωνίες που κάνει;

Ολόκληρη τη συνέντευξη του Γιώργου Βασιλειάδη στις 6 Ιουλίου 2018 που αναφέρονται όλα τα παραπάνω μπορείτε να τη βρείτε εδώ.

36712172_10216650948126818_6493468090255278080_n


Ο ρόλος της ΔΕΜΑ και του Ηλία Δαλαΐνα. Οι ευθύνες του Λευτέρη Αυγενάκη

Φτάνουμε λοιπόν μετά από όλες αυτές τις καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση αλλά και παραιτήσεις μελών της Οργανωτικής Επιτροπής -μεταξύ αυτών και του πρόεδρου της Θόδωρου Μενεγή- να μπαίνουμε στην τελική ευθεία της προετοιμασίας της διοργάνωσης στις αρχές του 2019. Εκεί όπως όλα δείχνουν η ΔΕΜΑ με τον φόβο να μη γίνουν ποτέ οι αγώνες παίρνει τα «ηνία». Εξάλλου, για να έχουμε και ολόκληρη την εικόνα, οι αγώνες δεν ανήκουν ούτε στην κυβέρνηση, ούτε στον δήμο της Πάτρας. Οι αγώνες γίνονται με την ευθύνη της ΔΕΜΑ και αυτή είναι αρμόδια, αν διαπιστώσει πως το «προϊόν» της κινδυνεύει να μη γίνει σωστά ή να γίνει σε ένα κλίμα αδιαφάνειας όπως αυτό που διαμορφωνόταν στην Πάτρα, να τους σταματήσει. Πόσο εύκολο ήταν όμως να γίνει αυτό; Ποιος θα έπαιρνε την ευθύνη να πάρει τους αγώνες από την Ελλάδα για δεύτερη συνεχόμενη φορά, μετά την περίπτωση του Βόλου το 2013; Αυτό ήταν κάτι που ήξεραν πολύ καλά όλοι πως δεν γινόταν, για αυτό και επαναλαμβανόταν το δόγμα «Οι αγώνες πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα πάση θυσία».

Τον Μάρτη του 2019 με νέο πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής τον Φώτη Σαραντόπουλο, με το επιχειρησιακό σχέδιο (που τελικά ακυρώθηκε) να έχει παραληφθεί από την Οργανωτική επιτροπή, τη χρηματοδότηση να έχει ξεκινήσει από το υπουργείο αλλά και τον χρόνο να τρέχει ανακοινώνεται στη θέση του project manager της διοργάνωσης ο Ηλίας Δαλαΐνας.

Στο πλαίσιο της έρευνάς μας είχαμε δει το όνομα του Ηλία Δαλαΐνα να αναφέρεται ήδη ως νόμιμος εκπρόσωπος της εταιρείας BLUE OXYGEN SOLUTIONS LTD, με έδρα την Κύπρο σε έγγραφο ανάθεσης έργου από τη Οργανωτική Επιτροπή των Αγώνων. Τα έγγραφα αυτά δύο μέρες πριν την επίσημη παρουσίαση του project manager διορθώθηκαν στη «Διαύγεια» και στη θέση του Ηλία Δαλαΐνα εμφανίστηκε άλλος εκπρόσωπος.


Ω3ΑΑ46Μ1ΗΒ-82Θ-(1)-(1)-3


Προσπαθώντας να καταλάβουμε τη σχέση του Ηλία Δαλαΐνα με τους αγώνες πήγαμε στη συνέντευξη τύπου και θέσαμε τα ερωτήματά μας. Εκεί, οι απαντήσεις που μας δόθηκαν για τον project manager που εμφανιζόταν στην αρχή σαν αμισθί, μόνο ικανοποιητικές δεν ήταν.

Στην ουσία ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής μας απάντησε με το δόγμα που συνηθίσαμε να ακούμε δύο χρόνια τώρα: «πρέπει να κάνουμε οπωσδήποτε τους αγώνες με κάθε τρόπο». Η απάντησή του έχει ως εξής:

«Ο κύριος Δαλαΐνας ήρθε εδώ ως ένας διακεκριμένος άνθρωπος που θα μπορέσει να κάνει αγώνες. Ο τρόπος που θα μπορούσαμε να τον πληρώσουμε είναι αυτός που επιλέξαμε μέσα στα νόμιμα πλαίσια. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να μπορέσει ο άνθρωπος αυτός να ικανοποιηθεί για το διάστημα που θα απασχοληθεί εδώ. Είναι αυτός ο τρόπος για να μπορέσουμε να τον πληρώσουμε. Αυτόν τον τρόπο τον επιλέξαμε για να μπορέσουμε να κάνουμε τους αγώνες…».

Το ότι «δεν έχουμε άλλο τρόπο να πληρώσουμε τα στελέχη των αγώνων εκτός από τις αναθέσεις στις εταιρείες τους», είναι ένα πρόβλημα εκτός από ηθικό και βαθιά πολιτικό. Ακόμα και αν ευσταθεί η νομιμότητα της ανάθεσης, αυτό που σίγουρα αμφισβητείται είναι η ηθική και η διαφάνεια για τον τρόπο που λειτούργησε η επιτροπή. Πόσο άραγε ηθικό είναι όταν το κριτήριο ή ένα από τα κριτήρια για να δοθούν απευθείας αναθέσεις είναι η οικονομική «ικανοποίηση» των «αμισθί» στελεχών;

Το τι ακριβώς ειπώθηκε στη συνέντευξη τύπου μπορείτε να το ακούσετε εδώ.


Μερικές μέρες μετά τη συνέντευξη τύπου η Οργανωτική Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση «προς άρση οποιαδήποτε παρεξήγησης», όπως ανέφερε. Σε αυτή παραδέχεται πως ο Ηλίας Δαλαΐνας έχει πάρει απευθείας αναθέσεις. Το σημαντικό όμως μέρος της ανακοίνωσης είναι η κάλυψη που δίνει η ΔΕΜΑ αλλά και η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή (ΕΟΕ) στην Οργανωτική Επιτροπή για να συνεχίσει να συνεργάζεται με τον Ηλία Δαλαΐνα. Κάλυψη που από ό,τι φαίνεται ζήτησαν τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής φοβούμενοι την «οσμή σκανδάλου» που διαφαινόταν από τις δηλώσεις του πρόεδρου της, αλλά και τις αναθέσεις στην εταιρεία με έδρα την Κύπρο. Η ανακοίνωση αναφέρει συγκεκριμένα:

«Ο κ. Δαλαΐνας επελέγη από την Ο.Ε για την θέση του Γ.Δ των Αγώνων, με βάση την αδιαμφισβήτητη τεχνογνωσία και την πλούσια εμπειρία του, στην διοργάνωση μεγάλων διεθνών αθλητικών γεγονότων επί 30 χρόνια, σε συνεργασία και συμφωνία με την ΔΕΜΑ και την ΕΟΕ». Να επισημάνουμε εδώ πως ο Ηλίας Δαλαΐνας είναι και μέλος της Εθνικής Ολυμπιακής Ακαδημίας (ΕΘΝ.Ο.Α), που είναι επιτροπή της ΕΟΕ.

Από εκείνο το σημείο της προετοιμασίας και μέχρι και την απόφαση του νέου υφυπουργού Λευτέρη Αυγενάκη να αλλάξει τον πρόεδρο και κάποια από τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής μπαίνουμε σε μια διαδικασία αναθέσεων και διαγωνισμών τα οποία θα τα χαρακτηρίζαμε τουλάχιστον προβληματικά για τον τρόπο με των οποίων γίνονταν. Πλέον δεν υπήρχε χρόνος ώστε να τηρηθεί καμιά διαδικασία και κανένα χρονοδιάγραμμα. Υπάρχουν αναθέσεις οι οποίες φαίνεται να είναι υπερκοστολογημένες, υπάρχουν έγγραφα στη «Διαύγεια» που ανέβαιναν και κατέβαιναν 2 και 3 φορές με αλλαγμένα ποσά αλλά και δημοσιεύματα για μεγάλα ποσά που δόθηκαν σε προσλήψεις. Όλα αυτά κάτω από τον έλεγχο και την ευθύνη του project manager της διοργάνωσης αφού αυτός ήταν που διαχειριζόταν το master plan των αγώνων.

Φτάνοντας όμως στην ημέρα που ο νέος υφυπουργός αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης αλλάζει τη σύσταση της Οργανωτικής Επιτροπής, και ενώ είχαν προηγηθεί δηλώσεις του για πλήρη διαφάνεια, βλέπουμε τον Ηλία Δαλαΐνα εκτός από project manager να αναβαθμίζεται και να παίρνει θεσμικό ρόλο σαν μέλος και της Οργανωτικής Επιτροπής. Όλα αυτά ενώ το γραφείο του κυρίου Αυγενάκη ήταν ενημερωμένο για το τι ακριβώς συνέβη στη συνέντευξη τύπου που είχε προηγηθεί τον Απρίλη αλλά και για το ότι ο Ηλίας Δαλαΐνας είχε πάρει 3 αναθέσεις σε εταιρεία του στην Κύπρο.

Σε συνέντευξη τύπου μάλιστα που έγινε στην Αθήνα στις 21 Αυγούστου, τρεις μόνο μέρες πριν την έναρξη τον αγώνων όταν ρωτήσαμε τον κύριο Αυγενάκη πως είναι δυνατόν να τοποθετεί σε θεσμική θέση τον Ηλία Δαλαϊνα μας απάντησε πως είναι «εξ οφίτσιο μέλος» αφού είναι ο project manager των αγώνων.

paraktioi33


Βλέπουμε δηλαδή πως το δόγμα «να γίνουν αγώνες πάση θυσία» συνεχίζεται και από τη νέα κυβέρνηση παρά τις εξαγγελίες της για διαφάνεια. Το διαπιστώσαμε επίσης όταν κάναμε τρεις τουλάχιστον φορές την ερώτηση στο γραφείο του κυρίου Αυγενάκη, χωρίς να πάρουμε ποτέ απάντηση, για το αν μπορεί ο Ηλίας Δαλαΐνας να βρίσκεται στην Οργανωτική Επιτροπή λόγω ασυμβίβαστου. Το διαπιστώσαμε τέλος στην Πάτρα όταν ο διορισμένος από τον Λευτέρη Αυγενάκη, νέος πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, Νίκος Παπαδημάτος σε μια πρωτοφανή για τα δεδομένα των αγώνων συνέντευξη τύπου, ζήτησε από τους δημοσιογράφους να μην κάνουν ερωτήσεις γύρω από αναθέσεις, διαγωνισμούς κλπ και να επικεντρωθούμε όλοι στο να γίνουν καλοί αγώνες, με την υπόσχεση πως θα εξεταστούν όλες οι αμφιβολίες και οι καταγγελίες μετά το τέλος τους. Μάλιστα, όταν ρωτήσαμε ως tetartopress.gr σχετικά με έναν διαγωνισμό που κατοχυρώθηκε σε εταιρεία στην Κύπρο (με την πρώτη του υπογραφή σαν πρόεδρος των αγώνων) η συνέντευξη τύπου διεκόπη χωρίς να δοθεί η δυνατότητα σε απεσταλμένους άλλων μέσων να κάνουν παραπάνω ερωτήσεις.

Αυτό που προσπαθήσαμε επίσης να διακρίνουμε στη συνέντευξη τύπου που έγινε στην Αθήνα είναι τα όρια της ευθύνης της Διεθνούς Επιτροπής Μεσογειακών Αγώνων. Εκεί η ερώτηση που θέσαμε στον Γενικό Γραμματέα της, Ιάκωβο Φιλιππούση, ήταν για το αν η ΔΕΜΑ γνώριζε πως δεν υπήρχε ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο όταν ο Γιώργος Βασιλειάδης της έδινε εγγύηση για την κάλυψη του κόστους των αγώνων και για το αν υπάρχει θεσμική ευθύνη της ΔΕΜΑ για τις καθυστερήσεις και για όσα έχουν συμβεί μέχρι σήμερα (εφόσον το γνώριζε).

Η απάντηση μεταξύ άλλων του Ιάκωβου Φιλιππούση ήταν πως:

«Υπάρχει ένα βιβλίο το οποίο προδιαγράφει επακριβώς πως γίνεται η υποψηφιότητα και υπάρχουν και επτά παραρτήματα τα οποία έχουν σχέση με όλα τα οικονομικά δικαιώματα τα οποία υπογράφονται πριν την υποβολή της υποψηφιότητας και βεβαίως μετά μεταφέρονται στο συμβόλαιο της διοργανώτριας πόλης. Κατά συνέπεια όλοι γνώριζαν τι έπρεπε να κάνουν για να πάρουν τους αγώνες και προφανώς η Διεθνής Επιτροπή Μεσογειακών Αγώνων για να δώσει τους αγώνες έλαβε αυτές τις εγγυήσεις […] Κατά συνέπεια λοιπόν σας λέω ότι και όσοι υποστήριξαν την υποψηφιότητα και όσοι έφτιαξαν τον φάκελο υποψηφιότητας και όσοι υπέγραψαν τη σύμβαση και από τις δύο πλευρές γνώριζαν. Το δεύτερο που θα σας πω είναι ότι το συμβόλαιο περιγράφει ακριβώς μέσα τι πρέπει να γίνει στους 6 μήνες από την υπογραφή του, στους 12 μήνες από την υπογραφή του, στους 18 μήνες από την υπογραφή του. Λέει, πότε κάνεις Οργανωτική Επιτροπή, πότε βγάζεις το budget, πότε κάνεις το master plan, πότε φτιάχνεται το εργαστήριο του doping. Τα λέει όλα. Κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν ήξερε. Όμως ο λόγος για τον οποίον δίνουμε τους αγώνες 4 και 5 χρόνια πριν είναι ακριβώς αυτός. Να υπάρχουν τα χρονικά περιθώρια για να διορθωθούν τα προβλήματα.»

Ενδιαφέρουσα είναι επίσης η παρέμβαση στη συνέντευξη τύπου του πρόεδρου της Οργανωτικής Επιτροπής Νίκου Παπαδημάτου, ο οποίος σε μια διευκρίνηση που ζητήσαμε σχετικά με την υπογραφή της σύμβασης για το master plan είπε:

«Έχει υπογραφεί μία σύμβαση τον Μάρτιο με τον τότε πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής για μια παράδοση ενός Επιχειρησιακού Πλάνου, τότε υπεγράφη. Είναι θέμα. Μετά της 2 Σεπτέμβρη μπορούμε να πούμε πολλά».

Ολόκληρες τις απαντήσεις των κυρίων Αυγενάκη και Φιλιππούση αλλά και την παρέμβαση του Νίκου Παπαδημάτου μπορείτε να τις ακούσετε εδώ.


Ο ρόλος και οι ευθύνες του δήμου της Πάτρας

Ο δήμος της Πάτρας δεν είναι σε καμιά περίπτωση άμοιρος ευθυνών για ό,τι έχει συμβεί μέχρι τώρα στους Παράκτιους Μεσογειακούς Αγώνες. Ακόμα και αν δεν έχει ουσιαστικά την ευθύνη της διοργάνωσης, ο θεσμικός ρόλος με εκπρόσωπό του στην Οργανωτική Επιτροπή μέχρι και λίγες μέρες πριν τους αγώνες, αλλά και η στήριξη που παρέχει στους αγώνες μέχρι και την ολοκλήρωση τους, είναι αρκετά για να «νομιμοποιήσει» όλα όσα συνέβησαν μέχρι σήμερα. Ο δήμαρχος της Πάτρας Κώστας Πελετίδης, από την ανάληψη της διοργάνωσης των αγώνων μέχρι και σήμερα, έχει μπει σε μια διαδικασία να στέλνει συνεχόμενα επιστολές προς την κυβέρνηση στις οποίες αναλύει τους φόβους του για τη μη σωστή διοργάνωση των αγώνων -κυρίως λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και οργανωτικού πλάνου- έχοντας ως βασικά αιτήματα αυτά που είχαν από την αρχή συμφωνηθεί. Δηλαδή τη δημιουργία εγκαταστάσεων στην Πάτρα αλλά και το να παραμείνει στη διάθεση της πόλης εξοπλισμός από τους αγώνες όπως π.χ. κοντέινερ, κερκίδες κ.α. Τίποτα από όλα αυτά δεν υλοποιήθηκε μέχρι σήμερα. Αν βάλεις όμως στη μια πλευρά της ζυγαριάς το «κόστος» της κοινωνικής «νομιμοποίησης» του πειράματος που λέγεται Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες -γιατί αυτή ακριβώς προσέφερε στην κυβέρνηση ο δήμος της Πάτρας- και από την άλλη το ενδεχόμενο να μείνουν στην Πάτρα κάποιες εγκαταστάσεις, αξίζει τελικά η στήριξη που δίνει ο δήμος στους αγώνες δύο χρόνια τώρα;

Ο δήμος της Πάτρας έχει και μια ακόμα μεγάλη ηθική ευθύνη. Ενώ, έχει από την αρχή διακρίνει τις προθέσεις του Γιώργου Βασιλειάδη να στηρίξει οικονομικά τους αγώνες σε χορηγούς και από την πρώτη στιγμή ζητάει από τον Γιώργο Βασιλειάδη να μη γίνουν οι αγώνες της Πάτρας «οι αγώνες των μεγάλων χορηγών», έχει αποδεχθεί από το στάδιο της διεκδίκησης ακόμα, τη «χρυσή χορηγία» των Ελληνικών Πετρελαίων που ετοιμάζονται να κάνουν εξορύξεις ακριβώς δίπλα στην Πάτρα, στο θαλάσσιο οικόπεδο του Δυτικού Πατραϊκού. Και εδώ ακριβώς είναι ηθική ευθύνη του δήμου, αφού επέτρεψε το λογότυπο των ΕΛΠΕ να φιγουράρει δύο χρόνια τώρα στους δρόμους της Πάτρας, και να παρουσιάζεται σαν η εταιρεία που βοηθάει τον αθλητισμό, τις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξη τους, αντιστρέφοντας την πραγματική εικόνα που είναι η μελλοντική καταστροφή των τοπικών κοινωνιών μέσα από διαδικασίες όπως αυτές της εξόρυξης υδρογονανθράκων που έχουν αναλάβει να εκτελέσουν τα ΕΛΠΕ.

Κλείνοντας, να παραπέμψουμε σε μία από τις επιστολές του Κώστα Πελετίδη προς τον Γιώργο Βασιλειάδη. Έχει ημερομηνία 8 Ιανουαρίου 2019 και αναφέρει:

«Ενώ βρισκόμαστε μόνο επτά περίπου μήνες πριν τη διεξαγωγή των 2ων Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων και παρά τις προσπάθειες μας, δεν έχουμε καμία απολύτως ενημέρωση από την Οργανωτική Επιτροπή για την πορεία της προετοιμασίας της διοργάνωσης.

Συγκεκριμένα δεν είμαστε ενημερωμένοι για τα παρακάτω:

  1. Τη χρηματοδότηση λειτουργίας της Οργανωτικής Επιτροπής
  2. Τους λόγους για τους οποίους δεν συνεδριάζει η Οργανωτική Επιτροπή
  3. Τον καταρτισμό του master plan της διοργάνωσης και την παράδοση του στην Οργανωτική Επιτροπή
  4. Τις τεχνικές μελέτες των τεχνικών έργων υποδομής
  5. Τις προκηρύξεις διαγωνισμών για τις προμήθειες, τις υπηρεσίες και τα έργα
  6. Την άποψη της ΔΕΜΑ για την πορεία της προετοιμασίας

Αντικειμενικά ο εναπομείναν χρόνος είναι πλέον ανεπαρκής για την άρτια προετοιμασία της διοργάνωσης και εκφράζοντας για πολλοστή φορά την ανησυχία μας, επισημαίνουμε πλέον τον ορατό κίνδυνο ακόμη και της αδυναμίας πραγματοποίησης των 2ων Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων στην πόλη μας. Για τους παραπάνω λόγους παρακαλούμε για τον ορισμό άμεσης συνάντησής μας».

Η συγκεκριμένη επιστολή έχει μεγάλη σημασία γιατί ο χρόνος που στάλθηκε, στις 8 Ιανουαρίου 2019, είναι κομβικός. Όταν σαν πόλη που θα διοργανώσει τους αγώνες βρίσκεσαι ενάμιση χρόνο μετά την ανάληψη και 7 μήνες πριν την έναρξή τους και δεν είσαι ενημερωμένος για όσα αναφέρονται παραπάνω γίνεται αντιληπτό πως αυτό είναι το σημείο που έπρεπε να σταματήσουν όλα. Η επιστολή είναι επίσης σημαντική, γιατί τα 6 σημεία που θέτει, είναι ακριβώς οι λόγοι που αναφέρουμε στο άρθρο για τους οποίους οι Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες της Πάτρας δεν θα έπρεπε να έχουν γίνουν ποτέ.



Σχετικά με τον αρθρογράφο:
Έχει γράψει 35 Άρθρα

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top