tetartopress

«Γυναίκα σε πόλεμο» – Η κατά μόνας αντίσταση κι η κοινωνική αυτοακύρωσή της

MV5BMTFkM2ZkOTEtOWRiYy00ODZmLTk5YjMtMmIxY2EyMTdjMDYwXkEyXkFqcGdeQXVyNTc5OTMwOTQ@._V1_


«Γυναίκα σε πόλεμο» (Woman at war)
Σκηνοθεσία: Μπένεντικτ Έρλινγκσον
Πρωταγωνιστούν: Χαλντόρα Γκαϊρχαρδσντοτίρ, Γιόχαν Σίγκουρνδσον, Χουάν Καμίλο Ρόμαν Εστράντα, Γιόρουντουρ Ράγκναρσον
Ισλανδία, Γαλλία, Ουκρανία, 2018

Ώστε και στην Ισλανδία σχεδιάζονται οικονομικές συμφωνίες με Κινέζους για την εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου της χώρας που θα καταστρέψει το πρωτόγονο φυσικό τοπίο της. Ώστε και στην Ισλανδία καλούν Αμερικάνους κι Ισραηλίτες πράκτορες που συνεισφέροντας την προηγμένη τους τεχνογνωσία, θα εντοπίσουν τον μοναχικό ακτιβιστή που κάνει σαμποτάζ στο ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας ως αντίσταση για την επικείμενη συμφωνία με τους Κινέζους. Ώστε και στην Ισλανδία γίνεται πλύση εγκεφάλου από την κυβέρνηση μέσω των Μ.Μ.Ε. ότι η αντίσταση στα μεγάλα επιχειρηματικά σχέδια, εκείνα που αποφέρουν κέρδη στους λίγους, στρέφεται κατά του συμφέροντος του απλού λαού γιατί -κατά την άποψη που προπαγανδίζεται- η ανάπτυξη που θα έρθει, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και πλούτο. Ώστε και στην Ισλανδία ένας μαυριδερός τουρίστας θεωρείται ως πρώτος ύποπτος μόνο και μόνο εξαιτίας του χρώματος του δέρματός του.

Απ’ αυτήν την άποψη, η ταινία του Μπένεντικτ Έρλινγκσον, είναι αποκαλυπτική για την εικόνα που έχουμε σχηματίσει για την Ισλανδία με πρόσφατες αφορμές την άρνηση να εξοφλήσουν το χρέος των τραπεζών τους στους ξένους μεγαλοεπενδυτές -έχοντάς το μετακυλίσει ταυτόχρονα στους πολίτες της χώρας- και τη συνταγματική αναθεώρηση όπου συμμετείχε ενεργά ο λαός της. Ο νεοφιλελευθερισμός επελαύνει και κάμπτει τις αντιστάσεις ακόμα κι εκείνων των χωρών όπου το κοινωνικό καλό είναι η προτεραιότητα του κράτους. Από την άλλη όμως, σαν ο Έρλινγκσον να επιχειρεί να σκιαγραφήσει μια κοινωνία που δεν θέλει ακόμα να παραδοθεί ολοκληρωτικά, μια γυναίκα ακτιβίστρια, δρώντας μονάχη, αποτολμά τις πιο ριψοκίνδυνες πράξεις: καταστρέφει ηλεκτρικούς πυλώνες. Στήνει το ορμητήριό της πάνω στα κακοτράχαλα βουνά κι έχει τόξο, βέλος και κόφτες στα χέρια της. Πρωτόγονα όπλα αλλά τόσο αποτελεσματικά όταν αυτός -για την ακρίβεια, αυτή- που τα χρησιμοποιεί, τα έχει μπολιάσει με την οργή της για την καταστροφή που πλησιάζει.

MV5BY2JhOGI2OWYtYmVlNi00OTNkLThiNmYtZDNiYjZmODc4MDdiXkEyXkFqcGdeQXVyNTc5OTMwOTQ@._V1_


Είναι όμως μόνη -αλήθεια, γιατί; Δεν βρίσκει συμπαράσταση στην κοινωνία ή εκτονώνει την οργή της σε ενέργειες για την «τιμή των όπλων» και την εσωτερική της ειρήνη με τη συνείδησή της; Γιατί ένας τόσο αγαπητός άνθρωπος δεν μοιράζεται τον ιδεαλισμό της μ’ αυτούς που την αποδέχονται; Η ταινία δεν απαντάει, δυστυχώς και το κοινωνικό της σχόλιο μένει εκκρεμές.

Κρίμα το ολοζώντανο βλέμμα της πρωταγωνίστριας Χαλντόρα Γκαϊρχαρδσντοτίρ, το βαθιά φεμινιστικό πνεύμα που εμποτίζει την ατμόσφαιρα της ταινίας (οι μοναδικοί που γνωρίζουν τη δράση της, είναι ένας άντρας υπουργός, άνθρωπος ήπιων τόνων αλλά άβουλος και με ψυχολογικά προβλήματα κι ένας θαρραλέος αγρότης, ενδεχομένως μακρινός συγγενής της που φοβάται να κάνει ουσιαστική σχέση με μια γυναίκα), την υπέροχη μουσική επένδυση που παίζεται ζωντανά μέσα στην ταινία, είτε υπογραμμίζοντας τις συνέπειες των δρώμενων είτε προειδοποιώντας μας υπαινικτικά για ό,τι θ’ ακολουθήσει).

Έστω κι έτσι, η ταινία καταφέρνει να μας μεταδώσει ότι η αντίδραση του ανθρώπου που είναι αποφασισμένος να πολεμήσει για το κοινωνικά δίκαιο, είναι τόσο φυσική που δεν διστάζει μπροστά σε κανένα εμπόδιο.

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...
"Έρωτας Big Bang" στις Γραμμές Τέχνης

“Έρωτας Big Bang” στις Γραμμές Τέχνης στην Πάτρα

Παρασκευή 12 και Σάββατο 13 Απριλίου 2024, στις 21:00, η Μαρίνα Βολουδάκη, συνοδεία Σπύρου Λευκοφρύδη, επιστρέφει στο Θέατρο Γραμμές Τέχνης ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 202 Άρθρα

Εκείνες τις ατέλειωτες ελεύθερες ώρες των φοιτητικών χρόνων στην δεκαετία του '80, η ανάγκη για τη διαμόρφωση μιας προσωπικής ταυτότητας, να ξέρεις τουλάχιστον ποιος δεν είσαι, βρήκε καταφύγιο στην κινηματογραφοφιλία, στα διαβάσματα των κριτικών για ταινίες και στις συζητήσεις γύρω απ' αυτές. Με τα χρόνια, μετά από ναρκισσισμούς κι επιδείξεις, αυτό που μένει στο τέλος είναι το να είσαι επιτέλους ανοιχτός στο να μαθαίνεις διαρκώς τι σ' αρέσει, τι δεν σ' αρέσει, τι παύει να σ' αρέσει και τι αρχίζει να σ' αρέσει. Έτσι, ταυτόχρονα, είναι δυνατό επιτέλους, να μπορείς να δεχθείς τι αρέσει και τι δεν αρέσει και στον άλλον. Ο κινηματογράφος είναι σαν ένα δεύτερο σπίτι που μπορεί να χωράει όλο και πιο πολλούς. | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top