Τέταρτο
Δεν υπάρχουν σχόλια 63 Προβολές

«Ίων» του Ευριπίδη – Όταν οι θεοί παραβιάζουν τους νόμους τους

ionfb

ion1


Όταν οι θεοί παρασύρονται από πάθη ανθρώπινα, όταν οι θεοί βεβηλώνουν νέα κορίτσια εξ αιτίας της ομορφιάς τους και τα καταδικάζουν να ζουν ενοχικά, όταν οι θεοί δεν λογοδοτούν σε κανέναν, τότε τι να περιμένει κανείς από τους ανθρώπους;

Ο Απόλλωνας έκανε παιδί με την Κρέουσα, γενάρχισσα των Ιώνων, κόρη του Ερεχθέα και της Πραξιθέας. Η πράξη έγινε στον ιερό βράχο της ακρόπολης βεβηλώνοντάς τον, αλλά σαν θεός ο Απόλλωνας δεν λογοδοτεί πουθενά. Αλήθεια όταν είσαι ευνοούμενος μιας οποιαδήποτε εξουσίας και γνωρίζεις ότι δεν θα τιμωρηθείς, τι θα σε σταματήσει από το να πραγματοποιήσεις τις άνομες επιθυμίες σου;

Η τραγωδία «Ίων» διδάχθηκε το 412 π.Χ. την εποχή της Νικίειας ειρήνης. Ο Ευριπίδης μέσα από αυτό το δράμα χαρακτήρων προσπαθεί να τονώσει το ηθικό των αθηναίων παρουσιάζοντάς τους σαν γενάρχες των Ιώνων και απόγονους του Απόλλωνα.

Στο έργο βλέπουμε την Κρέουσα με τον σύζυγό της Ξούθο να αποκτούν δυο γιούς, τον Δώρο και τον Αχαιό, από τους οποίους θα προκύψουν τα φύλλα των Δωριέων και των Αχαιών. Βλέπουμε τον Απόλλωνα να διαπράττει ύβρη, καθώς και συγκρούσεις θεών και ανθρώπων. Μέσα από το μοτίβο της αναγνώρισης που συντελείται -μια καινοτομία του Ευριπίδη στο αρχαίο θέατρο- επέρχεται η κάθαρση. Σε αυτό το δράμα χαρακτήρων πλανάται ο οίκτος, η αγωνία για την τελική έκβαση και αιωρούνται τα συναισθήματα της αντιπαλότητας θεών και ανθρώπων έως το τέλος.

ion3


Στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ, παρακολουθήσαμε την εξαιρετική παράσταση «Ίων» σε σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη η οποία φέρει τον διευκρινιστικό τίτλο «Ίων, μια εκδοχή για δυο πρόσωπα». Στην παράσταση -η οποία παρουσιάστηκε πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2017 στο 60ο φεστιβάλ φιλίππων και μάλιστα στο φως της ημέρας- πρωταγωνιστούν ο περσινός νικητής του Βραβείου «Δημήτρης Χορν», Κωνσταντίνος Μπιμπής, στον ρόλο του Ίωνα και 7 ακόμα ρόλους και η Δήμητρα Χατούπη στον ρόλο της Κρέουσας. Μαζί τους, επί σκηνής, ο μουσικός κρουστών Νίκος Τουλιάτος.

Το έργο βασίστηκε εν πολλοίς στον υποκριτικό πλουραλισμό του Κωνσταντίνου Μπιμπή, ο οποίος έπαιζε θαυμάσια με τα χρώματα στις εναλλαγές των ρόλων. Η προσωπική του στόφα στη συζήτηση με τα πουλιά άρεσε αρκετά στο κοινό ενώ η χροιά της φωνής του άλλαζε σε κάθε ρόλο. Εξαιρετικό παίξιμο και από την Δήμητρα Χατούπη, που στο μεγαλύτερο μέρος βρισκόταν καθισμένη στα σκαλιά ακίνητη μέσα στο κοινό μεγαλοπρεπώς να κοιτάζει από ψηλά τη σκηνή όπως αρμόζει σε μια βασίλισσα, και η οποία δεν σταμάτησε λεπτό να βγάζει απροσδόκητα μια ένταση σε όλο το έργο ενώ οι λέκτικές ατάκες της έβγαζαν το συναίσθημα της κάθε στιγμής.

ion2


Η παντομιμική δραματοποίηση στην παράσταση ήταν καθαρή και αρμόζουσα, οι κινήσεις εντοπισμένες στο πάνω μέρος του σώματος, το συναίσθημα διεισδυτικό ενώ η γλώσσα με ακριβή άρθρωση και τονικότητα. Σε ολόκληρο το έργο υποφώσκει το βακχικό στοιχείο ενώ οι εναλλαγές των ρόλων με την χρήση υδατοδιαλυτών χρωμάτων προσδίδουν την ευρηματικότητα της Ιόλης Ανδρεάδη. Να τονίσουμε το κόκκινο ύφασμα που χρησιμοποιούσε η Δήμητρα Χατούπη που έδειχνε την προέκταση της κυριαρχίας της, καθώς επίσης και το πάθος που έβγαζε σαν στενοχωρημένη μητέρα που αναφερόταν στο παιδί της και κρυβόταν πίσω από αυτό, ενώ στο τέλος χρησιμοποιήθηκε σαν μήτρα που γυρνάει το παιδί πίσω και μόλις μπήκαν και οι δύο μέσα σαν μια μεγάλη αγκαλιά που τους ενώνει.

Ιδιαίτερα δυνατή σκηνή ήταν επίσης αυτή που παίχτηκε ανάμεσα στο κοινό όταν ο Κωνσταντίνος Μπίμπης σε ρόλο γέρου έπαιρνε το δηλητήριο που είχε στο χέρι της η Δήμητρα Χατούπη σαν Κρέουσα. Αρκετά καλή μουσική υπόκρουση, έξοχα συνδυασμένη με την κινησιολογία, από τον Νίκο Τουλιάτο που βρισκόταν στη σκηνή με τα όργανα φανερά στους θεατές -χωρίς όμως να αποσπά την προσοχή- να δημιουργεί με τους ήχους του την απαραίτητη υπόκρουση κάθε σκηνής δείχνοντάς μας πόσο καλά δουλεμένη ήταν η παράσταση.

Στην παράσταση «Ίων» είδαμε τον πόνο της μητρότητας, την εξέλιξη ενός παιδιού, την ύβρη ενός θεού και τέλος μια «οικογενειακή» ιστορία με ευτυχή κατάληξη που κλείνει με τον εξής στίχο: «πάντα οι καλοί δικαιώνονται. Οι κακοί, όπως ακριβώς είναι ο χαρακτήρας τους, δεν θα γίνουν ποτέ ευτυχισμένοι και θα μείνουν μόνοι τους».

ion4


Ταυτότητα Παράστασης

Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Μπιμπής, Δήμητρα Χατούπη / Μουσικός επί σκηνής: Νίκος Τουλιάτος.

Συντελεστές: Μετάφραση – Σκηνοθεσία – Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη / Προσαρμογή για δύο πρόσωπα: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης / Σκηνογραφία – Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα.

Δ/νση Παραγωγής: Λευτέρης Πλασκοβίτης

Επόμενες παραστάσεις:
Τετάρτη 29/8, 21:15
Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη – Βύρωνας
Πέμπτη 13/9, 21:15
Δημοτικό θέατρο του Άλσους (Δ. Κιντής) – Ηλιούπολη
Περισσότερες πληροφορίες: viva.gr


Οι φωτογραφίες είναι του Δημήτρη Κολλιόπουλου από την παράσταση της Παρασκευής 27 Ιουλίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πάτρας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ 2018.

 


Σχετικά με τον αρθρογράφο:
Έχει γράψει 29 Άρθρα

Δημήτρης Ζαπάντης. Γεννήθηκα πριν 38χρόνια στο κάστρο της Πάτρας, ακόμα εκεί είμαι και ατενίζω την αγαπημένη μου πόλη από ψηλά. Ξεκίνησα να σπουδάζω θεατρολογία, στο πανεπιστήμιο της και διάγω βίον ήρεμον και οικογενειακόν τρόπον τινά. Όνειρό μου είναι να γίνω «κάποιος». Μόλις μεγαλώσω και νοικοκυρευτώ θα τα καταφέρω... | dimzap52@gmail.com

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top