tetartopress

Μία “EXODOS” από το συμβατικό θέατρο

50521834_10155761636192260_2630903206669975552_n


Δυο άνθρωποι συναντιούνται σε μία εκδήλωση διαμαρτυρίας, διαδηλώνουν γεμάτοι θυμό. Διαδηλώνουν για τα «κακώς κείμενα» που τους φέρνουν σε αδιέξοδο, διαδηλώνουν με τις γροθιές σφιγμένες ψηλά, δείγμα της νίκης που θα ακολουθήσει. Σύντομα το αδιέξοδο θα αρθεί και θα οδηγηθούν στον κόσμο που ονειρεύονται. Στο τέλος θα σηκώσουν πάλι την γροθιά υψωμένη, θα είναι η γροθιά της νίκης, του προσδοκώμενου που έγινε πραγματικότητα.

Δυο άνθρωποι στη σκηνή, μας εντάσσουν στην τέχνη της Arte Povera (φτωχή τέχνη). Η Arte Povera είναι μια μορφή τέχνης που επινοήθηκε στην Ιταλία το 1967 σαν αποτέλεσμα αντίδρασης στους θεσμούς και στη βιομηχανική ρητορική των κυβερνήσεων. Υποστηρίζει τη σωματικότητα, κάτι σαν το φτωχό θέατρο του Γκροτόφσκι, που υποστήριζε ότι το μόνο μέσο που χρειάζεται ο ηθοποιός στη σκηνή είναι το σώμα του. Ενώ εμπεριέχει ίχνη νοημάτων, στην εναλλαγή κινήσεων των performers αγγίζοντας τα όρια του μεταμοντέρνου θεάτρου στην απόδοση των σκηνών.

“EXODOS”. Στο θέατρο Λιθογραφείο στην Πάτρα παρακολουθήσαμε τον Κρίτωνα Αναστασόπουλο και την Maja Zimmerlin, να εκφράζουν ένα έντονα σωματικό θέατρο, χωρίς λόγια, χρησιμοποιώντας στοιχεία από τη φύση, τη γη κυρίως, πέτρες και χώμα. Τους είδαμε να δημιουργούν σημαινόμενα με σημεία από λάσπη και πέτρες, ενώ το σώμα τους ξέφευγε από το καταδηλωτικό κομμάτι της παράστασης και λειτουργούσε συνδηλωτικά με τον χώρο γύρω και την μουσική.

51064685_10155761635987260_2046787847687503872_n


Οι δυο performers δεν λειτουργούν ως απλοί εκτελεστές αλλά σαν συνδημιουργοί και σαν συνεμπνευστές της παράστασης. Η ελευθερία και η συγχρονικότητα στη σωματική έκφραση, προκαλούν αισθήματα έκπληξης, απρόσμενου και αναπάντεχου. Η γραμματική της κινησιολογίας καλύπτει δραματουργικά την απόρριψη λόγου από το ένα μέρος, ενώ η σημασία που δίνεται στην σωματική έκφραση εκ μέρους των ερμηνευτών δίνει προτεραιότητα στις σχέσεις μουσικής-κίνησης και επιφέρει σημαντικές πρωτοτυπίες, στη σκηνική αναπαράσταση του θεάματος.

Η ταυτόχρονη αναπαράσταση διαφορετικών δράσεων, τα υπονοούμενα μηνύματα, η ελευθερία με την οποία ο ακροατής καλείται να κατανοήσει το περιεχόμενο του θεάματος, χαράσσουν μια περαιτέρω διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο σωματικό θέατρο και στο κλασικό θέατρο που έχουμε στο μυαλό μας, θέατρο βασισμένο σε ένα κείμενο. Το χαρακτηριστικό σχήμα δράμα/χρόνος αποβάλλεται, και η θεατρικότητα διευθύνει το θέαμα και επιβάλλει στον θεατή τη ρεαλιστική αναπαράσταση μιας ιστορίας λίγο-πολύ μη πραγματικής, μιας ιστορίας με μια προέλευση και ένα τέλος. Αντίθετα, στο σωματικό θέατρο, η πληθώρα των νοημάτων που «απελευθερώνονται» κατά τη διάρκεια της παράστασης μέσω της διασταύρωσης διαφόρων αφηγήσεων αγγίζει διαφορετικές πτυχές της προσωπικότητας μας και γεννά πρωτόγνωρες αισθηματικές καταστάσεις.

Η παράσταση EXODOS αποτελεί πρόκληση για οποιοδήποτε θεατρόφιλο κοινό και όχι μόνο, καθώς μας παρουσιάζει κάτι διαφορετικό, κάτι που γεννά αισθήματα χωρίς λόγια, κάτι που μας δείχνει πως δημιουργούνται νοήματα μόνο μέσα από δραματικά συμφραζόμενα.

50551827_10155761635772260_3572514661070798848_n


* Επόμενη παράσταση στο Θέατρο Λιθογραφείο στην Πάτρα την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου στις 21:15. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ.

Σύλληψη – δημιουργία: Κρίτωνας Αναστασόπουλος, Maja Zimmerlin, Michel Bernard

Παίζουν: Maja Zimmerlin, Κρίτωνας Αναστασόπουλος

Μουσική: Antynomy, The social Sanity,Arthur Ancion

Bοηθός Χορογραφου: Λητώ Αναστασοπούλου

Φωτογραφίες: Andreas Zihler

Οπτικοακουστικό βίντεο: Thomas Delord, Arthur Ancion

Παραγωγή: Unites Nomade

Yποστήριξη: Theatre Marni, La Roseraie, Dansarte Patras, Wolubilis, Espace Catastrophe, Acrobarouf Asbl

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Νώε» - Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

«Νώε» – Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

Οι εκδόσεις Κίχλη και το βιβλιοπωλείο Πίξελ Books μας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Νώε» την Τετάρτη ...
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 111 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top