Τέταρτο
Δεν υπάρχουν σχόλια 95 Προβολές

«Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» – Ένα διαφορετικό θέατρο, το θέατρο του Μπρεχτ

GIA_8838

GIA_8838b


Τρεις θεοί κατέβηκαν από τον ουρανό ψάχνοντας να βρουν έναν καλό άνθρωπο. Μόνο ένας αρκούσε· και θα σταματούσαν να αμφισβητούν την πίστη των ανθρώπων προς αυτούς. Είχαν γυρίσει αρκετές επαρχίες της Κίνας, αλλά τον μοναδικό καλό άνθρωπο τον βρήκαν στο Σετσουάν. Ο καλός άνθρωπος ήταν μια πόρνη. Η καλοσύνη ξεφύτρωσε εκεί που δεν το περίμεναν. Αυτοί σαν αντάλλαγμα την βοήθησαν να ξεφύγει από τη μιζέρια της, με τον όρο να συνεχίσει να είναι καλή.

Στο θέατρο Πάνθεον στην Πάτρα παρακολουθήσαμε το αριστούργημα του Μπέρτολτ Μπρέχτ «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν». Το έργο, αποδόθηκε εξαιρετικά στη σκηνή ακολουθώντας την εσωτερική οπτική του Μπρέχτ, που στο συγκεκριμένο έργο παρουσιάζεται ως εξπρεσιονιστική με την πεποίθηση πως «η εξωτερική όψη των πραγμάτων δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της εσωτερικής πραγματικότητας» (S. Jacquot). Ο Mπρέχτ ουσιαστικά ξεπήδησε από τους ακτιβιστές του εξπρεσιονισμού (υπήρχαν δυο κάστες οι μυστικιστές και οι ακτιβιστές) και πίστευε πως, ο καπιταλιστικός υλισμός επιφυλάσσει παγίδες στον άνθρωπο και πως, πρέπει να καταστραφεί μια βιομηχανική κεφαλαιοκρατική και ηθικά ξεπεσμένη αδηφάγος κοινωνία. Κάτι που φάνηκε στο έργο κι αποδόθηκε εξαιρετικά με τις τεχνικές αποστασιοποίησης.

Το v-effect(τεχνική αποστασιοποίησης επινόησης του Μπρεχτ) λειτούργησε άψογα με την διακοπή της ροής, με την απαλλαγή των ηθοποιών από την ταυτότητά του ρόλου τους στην σκηνή (άλλαζαν μπροστά στους θεατές) με τη μουσική να επεμβαίνει σε άκυρες στιγμές και τον φωτισμό να λειτουργεί αποστασιοποιητικά ανάβοντας κάθε τόσο χαλώντας μας την ψευδαίσθηση πως βρισκόμαστε στο θέατρο. Στην παράσταση δεν καταπνίγηκαν ούτε η απόλαυση, ούτε ο οίκτος, ούτε ο φόβος. Απλά επαναπροσδιορίστηκαν.

GIA_8852


Η παράσταση στην αρχή εισάγει το ερώτημα «αν υπάρχει καλοσύνη εδώ κάτω»· με την προέκταση του ερωτήματος να πλανάται, κατά πόσο ο άνθρωπος είναι αντάξιος της αποστολής του. Στη συνέχεια, το ερώτημα προχωράει στο κατά πόσο κάποιος που είναι φιλεύσπλαχνος όπως η Σεν-τε μπορεί να κρατήσει μια επιχείρηση· επιχειρηματικότητα και φιλευσπλαχνία δεν συμβιβάζονται. Κάπου εκεί κάνει την εμφάνισή του ο Σουι-Τα (επινοημένος ξάδερφος της Σεν- Τε). Ο Σουι-Τα βλέπει πως για να επιβιώσει πρέπει να τα έχει καλά με όλους και ιδιαίτερα με την εξουσία. Η διπλή προσωπικότητα της Σεν-Τε δεν είναι θέμα σχιζοφρένειας στον Μπρεχτ, αλλά η ορατή εικόνα των αντικειμενικών αντιφάσεων σε ένα καπιταλιστικό σύστημα όπου το να συντηρεί κανείς το καλό κομμάτι του εαυτού του σημαίνει ότι επιτρέπει και στο άλλο μισό -το κακό- να βρίσκεται στο προσκήνιο.

Στη σκηνή απολαύσαμε την Πέγκυ Τρικαλιώτη να αποδίδει εξαιρετικά τη διπλή προσωπικότητα της Σεν-Τε και του Σουι-Τα. Με τεχνικές αποστασιοποίησης, όπως διακόπτοντας τη ροή για να ρωτάει το κοινό αν υπάρχει καλοσύνη, με αλλαγή ρυθμού και έντασης στην απόδοση του ρόλου, καθώς και με χρησιμοποίηση όχι μόνο της σκηνής αλλά και του χώρου του θεατή απέδωσε εξαιρετικά τις τεχνικές ανοικείωσης του Μπρεχτ. Χαρακτηριστική είναι η σκηνή του κοινωνικού gestus (κάτι σαν κοινωνικής ταυτότητας), που η επίσης εξαιρετική στον ρόλο τής πλούσιας καπιταλίστριας-εκμεταλλεύτριας Ηρώ Μουκίου, όταν δίνει το κλειδί του μαγαζιού στον Σουι-Τα αρνείται να του το δώσει στο χέρι και του το πετάει κάτω καθώς η κοινωνική του ταυτότητα θα είναι πάντα χαμηλά και αυτός πρέπει να σκύψει να το πάρει.

Εξαιρετικός επίσης ο Νίκος Πουρσανίδης στον ρόλο του αεροπόρου Σουν, απέδωσε στον μέγιστο βαθμό, την φθορά της αγάπης, «με άδειο στομάχι δεν υπάρχει θέση στον έρωτα». Όλοι οι ηθοποιοί, κινήθηκαν εξαιρετικά, χρησιμοποίησαν όλο το θέατρο, αποσπούσαν την προσοχή των θεατών από τη ροή, έμεναν στη σκηνή και δεν πήγαιναν στα παρασκήνια ακόμα και όταν τελείωνε το νούμερο τους και λειτούργησαν απαρέγκλιτα από την απόδοση της αποστασιοποίησης, δείχνοντας στο κοινό ένα διαφορετικό θέατρο, το θέατρο του Μπρέχτ.

GIA_8845


Σκηνοθετικά, ο Νικορέστης Χανιωτάκης μας έδειξε πως μπορεί κινείται η σκηνοθεσία στην αποτύπωση -ψυχολογική και εννοιολογική του κάθε ρεύματος- συνδυάζοντας όλες τις επιμέρους τέχνες όπως σκηνογραφία, κοστούμια, φωτισμό, μουσική. Έχοντας δουλέψει πολύ καλά το Μπρεχτικό θέατρο, σε συνεργασία με την θεατρολόγο Μαριλένα Παναγιωτοπούλου μας απέδωσαν το σκηνικό γίγνεσθαι ακριβώς με τον τρόπο που θα επέβαλλε και ο Μπρεχτ. Τα σκηνικά και τα κοστούμια από την Άννα Μαχαιριανάκη εξέφραζαν την ατμόσφαιρα του έργου στον μέγιστο βαθμό.

Η παράσταση τελειώνει μετά τον επίλογο. Οι τρεις θεοί έχουν ξανάρθει στο Σετσουάν να δικάσουν τον Σουι-Τα / Σεν-Τε, και χωρίς να αποφαίνονται, φεύγουν από το θέατρο καλώντας τους θεατές να λάβουν τον ρόλο του δικαστή και να απαντήσουν στο τελικό ερώτημα. Πως θα ολοκληρωθεί η μελλοντική ουτοπία; Με τη βοήθεια της τύχης ή με την απλή σκέψη χωρίς πράξεις; Με την προσμονή μιας εξωτερικής βοήθειας ή μέσω της κοινωνικής δράσης;

 


Συντελεστές

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Νικορέστης Χανιωτάκης
Πρωτότυπη μουσική (*): Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Δραματολογική συνεργασία/Απόδοση στίχων: Μαριλένα Παναγιωτοπούλου
Σκηνικά – Κοστούμια: Άννα Μαχαιριανάκη

Παίζουν: Σεν Τε/Σουί Τα: Πέγκυ Τρικαλιώτη, Ιδιοκτήτρια Μι Τσου: Ηρώ Μουκίου, Βανγκ: Γεράσιμος Σκαφίδας, Αεροπόρος Γιανγκ Σουν: Νίκος Πουρσανίδης, Κουρέας Σου Φου: Κώστας Κάππας, Χήρα Σιν: Μπέτυ Αποστόλου, Μαραγκός Λιν Το: Γιάννης Καλατζόπουλος, Θεός: Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος, Κυρία Γιανγκ: Ηλέκτρα Σαρρή

Φωτογραφίες: Αγγελική Κοκκοβέ

 

Επόμενες παραστάσεις

Θεσσαλονίκη  |  Θέατρο Αυλαία
Πλατεία Χανθ (πλευρά Τσιμισκή)
4-7 Απριλίου & 11-14 Απριλίου Ώρα 21.00, (Κυριακή 7 & 14 Απριλίου στις 20.00)

Πληροφορίες: ticketservices.gr



Σχετικά με τον αρθρογράφο:
Έχει γράψει 59 Άρθρα

Δημήτρης Ζαπάντης. Γεννήθηκα πριν 38χρόνια στο κάστρο της Πάτρας, ακόμα εκεί είμαι και ατενίζω την αγαπημένη μου πόλη από ψηλά. Ξεκίνησα να σπουδάζω θεατρολογία, στο πανεπιστήμιο της και διάγω βίον ήρεμον και οικογενειακόν τρόπον τινά. Όνειρό μου είναι να γίνω «κάποιος». Μόλις μεγαλώσω και νοικοκυρευτώ θα τα καταφέρω... | dimzap52@gmail.com

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top