Τέταρτο
Δεν υπάρχουν σχόλια 668 Προβολές

Πέντε ερωτήματα και μία απάντηση με αφορμή μία διαφήμιση

costafb

costa3


Ο Κώστας πρωταγωνιστεί σε μια σειρά διαφημιστικών, στα οποία μια μεγάλη εταιρία κινητής τηλεφωνίας, ήδη από το 2015, προβάλλει την πώληση φθηνών κινητών τηλεφώνων, πακέτων ίντερνετ και ανάλογων προϊόντων στη Γερμανία.

Σε ένα από αυτά, το διαφημιστικό περιβάλλον έχει να κάνει με μουσικό χαλί από μελωδία συρτάκι, ενώ τέσσερις αρχαίοι κίονες και η Ακρόπολη στο background κάποια στιγμή, χωρίς πουθενά να αναφέρεται το όνομα της χώρας, συμπληρώνουν το, επί τούτου, φθηνό και σε προϋπολογισμό πρότζεκτ.

Το όνομα ”Costas”, συσχετίζεται με το  γερμανικό ρήμα ”kostet” (στοιχίζει), που παραφράζεται όμως ως ”costa”, έτσι ώστε να ταυτιστεί ο τηλεθεατής, στην ερωταπάντηση που ακολουθεί, με το δίπολο φτωχός και φθηνός.

Η απάντηση του Κώστα, στο πόσο στοιχίζουν τα προϊόντα αυτής της εταιρίας είναι ”στοιχίζουν σχεδόν τίποτα”.

Η διαφήμιση αυτή ως γιγαντοαφίσα ”κοσμεί” και διακοσμεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες μεγάλους κεντρικούς σταθμούς του μετρό, στην πόλη του Βερολίνου.

costafb


Ερώτημα 1ο:
Είναι άραγε δίκαιο και συνεπώς ηθικά επιτρεπτό, η επιβεβαίωση “του φθηνού”, να επικυρώνεται κυρίως από πολίτη “φτωχής” χώρας του ευρωπαϊκού νότου;

Ερώτημα 2ο:
Εφόσον η συγκεκριμένη χώρα του ευρωπαϊκού βορρά, έχει βάση στατιστικών 13,5 εκατομμύρια κατοίκους στα όρια της φτώχειας, γιατί άραγε ζητά την επιβεβαίωση του φτωχού Κώστα; Μήπως για να πείσει, εμμέσως πλην σαφώς, τους ιθαγενείς της, ότι υπάρχουν και πιο φτωχοί από τους φτωχούς της και άρα οι φτωχοί της δεν πρέπει να ανησυχούν καθόλου αφού τα συγκεκριμένα προϊόντα μπορούν να αγοραστούν και από τους “αποδεδειγμένα φτωχούς”;

Ερώτημα 3ο:
Μήπως μέσω αυτών των διαφημίσεων επιμένουν να διαφοροποιούν τον κόσμο με βάση εθνικά-εθνικιστικά κριτήρια ώστε να μην βλέπουμε τις οικονομικές – ταξικές διαφορές;

Ερώτημα 4ο:
Πόσο επικίνδυνο άραγε είναι να φουντώσουν εθνικιστικά μίση και πάθη, αν “διαβαστούν” τα παραπάνω διαφημιστικά μηνύματα κάτω από το πρίσμα χωρών, εθνών ή ακόμη και γεγονότων ιστορίας;

Ερώτημα 5ο:
Τι άραγε είναι αυτό που δεν αφήνει τις ανθρώπινες κοινωνίες να οργανωθούν με βάση όχι τον πλούσιο και τον φτωχό, αλλά με βάση τις πραγματικές ανάγκες που απορρέουν από το φυσικό περιβάλλον που ζουν;

Απάντηση:
Μα είναι ο καπιταλισμός, για άλλη μια φορά, ηλίθιε (στον εαυτό μου). Και αυτός είναι επίσης υπεύθυνος και για όλα εκείνα τα εθνικιστικά, ρατσιστικά φαινόμενα που χωρίζουν ακόμη περισσότερο τους ανθρώπους από τον κοινό τους στόχο που δεν θα έπρεπε να είναι άλλος από το να ζήσουν αρμονικά και σε σχέση με το φυσικό τους περιβάλλον.

Η επισύναψη του παρακάτω διαφημιστικού σποτ, γίνεται, ως αποδεικτικό στοιχείο της κούφιας και σάπιας δύναμης του καπιταλισμού που συνίσταται στο να πωλούνται όλο και πιο φθηνά, όλο και πιο πολλά προϊόντα τόσο σε πλούσιους όσο και σε φτωχούς, με απώτερη κατάληξη τον πλήρη έλεγχο και την μεγαλύτερη δυνατή φτωχοποίηση όλων και περισσότερων ανθρώπων. Αρκεί  βέβαια να μην χάσουν την ελάχιστη αγοραστική τους δύναμη, αφού το πρώτο αξίωμα του οικονομικού αυτού μοντέλου είναι καταναλώνω άρα υπάρχω, υπέρ πάντων των αξιών αξιοτέρα η κατανάλωση.

 
Tagged with:


Σχετικά με τον αρθρογράφο:
Έχει γράψει 104 Άρθρα

«Words are all we have», είπε ο Σάμουελ Μπέκετ. Mικρός σαν ήμουν, ήθελα να πραγματοποιηθούν οι τρεις ευχές που μου αναλογούσαν. Πάντα όμως έκανα την ίδια μοναδική ευχή. Τις άλλες δύο δεν χρειάστηκε να τις σπαταλήσω. Γιατί από μικρός βρήκα τους «Αγιους Τόπους» μου. Τους τόπους εκείνους όπου η μνήμη μου, δημιουργούσε τις λέξεις και οι λέξεις αρθρώνονταν σε λόγο. Μερικές φορές είμαι τυχερός και ο Λόγος με γεμίζει με το φως του. Τότε μιά βαθιά γαλήνη και παραδοχή με κατακλύζει. teatrofatses@gmail.com

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top