Πέντε ερωτήματα και μία απάντηση με αφορμή μία διαφήμιση
Ο Κώστας πρωταγωνιστεί σε μια σειρά διαφημιστικών, στα οποία μια μεγάλη εταιρία κινητής τηλεφωνίας, ήδη από το 2015, προβάλλει την πώληση φθηνών κινητών τηλεφώνων, πακέτων ίντερνετ και ανάλογων προϊόντων στη Γερμανία.
Advertisement
Σε ένα από αυτά, το διαφημιστικό περιβάλλον έχει να κάνει με μουσικό χαλί από μελωδία συρτάκι, ενώ τέσσερις αρχαίοι κίονες και η Ακρόπολη στο background κάποια στιγμή, χωρίς πουθενά να αναφέρεται το όνομα της χώρας, συμπληρώνουν το, επί τούτου, φθηνό και σε προϋπολογισμό πρότζεκτ.
Το όνομα ”Costas”, συσχετίζεται με το γερμανικό ρήμα ”kostet” (στοιχίζει), που παραφράζεται όμως ως ”costa”, έτσι ώστε να ταυτιστεί ο τηλεθεατής, στην ερωταπάντηση που ακολουθεί, με το δίπολο φτωχός και φθηνός.
Advertisement
Η απάντηση του Κώστα, στο πόσο στοιχίζουν τα προϊόντα αυτής της εταιρίας είναι ”στοιχίζουν σχεδόν τίποτα”.
Η διαφήμιση αυτή ως γιγαντοαφίσα ”κοσμεί” και διακοσμεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες μεγάλους κεντρικούς σταθμούς του μετρό, στην πόλη του Βερολίνου.
Ερώτημα 1ο:
Είναι άραγε δίκαιο και συνεπώς ηθικά επιτρεπτό, η επιβεβαίωση “του φθηνού”, να επικυρώνεται κυρίως από πολίτη “φτωχής” χώρας του ευρωπαϊκού νότου;
Advertisement
Ερώτημα 2ο:
Εφόσον η συγκεκριμένη χώρα του ευρωπαϊκού βορρά, έχει βάση στατιστικών 13,5 εκατομμύρια κατοίκους στα όρια της φτώχειας, γιατί άραγε ζητά την επιβεβαίωση του φτωχού Κώστα; Μήπως για να πείσει, εμμέσως πλην σαφώς, τους ιθαγενείς της, ότι υπάρχουν και πιο φτωχοί από τους φτωχούς της και άρα οι φτωχοί της δεν πρέπει να ανησυχούν καθόλου αφού τα συγκεκριμένα προϊόντα μπορούν να αγοραστούν και από τους “αποδεδειγμένα φτωχούς”;
Ερώτημα 3ο:
Μήπως μέσω αυτών των διαφημίσεων επιμένουν να διαφοροποιούν τον κόσμο με βάση εθνικά-εθνικιστικά κριτήρια ώστε να μην βλέπουμε τις οικονομικές – ταξικές διαφορές;
Ερώτημα 4ο:
Πόσο επικίνδυνο άραγε είναι να φουντώσουν εθνικιστικά μίση και πάθη, αν “διαβαστούν” τα παραπάνω διαφημιστικά μηνύματα κάτω από το πρίσμα χωρών, εθνών ή ακόμη και γεγονότων ιστορίας;
Advertisement
Ερώτημα 5ο:
Τι άραγε είναι αυτό που δεν αφήνει τις ανθρώπινες κοινωνίες να οργανωθούν με βάση όχι τον πλούσιο και τον φτωχό, αλλά με βάση τις πραγματικές ανάγκες που απορρέουν από το φυσικό περιβάλλον που ζουν;
Απάντηση:
Μα είναι ο καπιταλισμός, για άλλη μια φορά, ηλίθιε (στον εαυτό μου). Και αυτός είναι επίσης υπεύθυνος και για όλα εκείνα τα εθνικιστικά, ρατσιστικά φαινόμενα που χωρίζουν ακόμη περισσότερο τους ανθρώπους από τον κοινό τους στόχο που δεν θα έπρεπε να είναι άλλος από το να ζήσουν αρμονικά και σε σχέση με το φυσικό τους περιβάλλον.
Η επισύναψη του παρακάτω διαφημιστικού σποτ, γίνεται, ως αποδεικτικό στοιχείο της κούφιας και σάπιας δύναμης του καπιταλισμού που συνίσταται στο να πωλούνται όλο και πιο φθηνά, όλο και πιο πολλά προϊόντα τόσο σε πλούσιους όσο και σε φτωχούς, με απώτερη κατάληξη τον πλήρη έλεγχο και την μεγαλύτερη δυνατή φτωχοποίηση όλων και περισσότερων ανθρώπων. Αρκεί βέβαια να μην χάσουν την ελάχιστη αγοραστική τους δύναμη, αφού το πρώτο αξίωμα του οικονομικού αυτού μοντέλου είναι καταναλώνω άρα υπάρχω, υπέρ πάντων των αξιών αξιοτέρα η κατανάλωση.
Advertisement
Advertisement