Τέταρτο
Δεν υπάρχουν σχόλια 132 Προβολές

«Pier Paolo Pasolini – Ο μεγάλος αιρετικός» | Αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Afisa_pasolini_final_newfb

Afisa_pasolini_final_new


12-20 Σεπτεμβρίου 2018
Ταινιοθήκη της Ελλάδος – Θερινός Κινηματογράφος Λαΐς
Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136 / Μετρό Κεραμεικός

– Δεκαεπτά φιλμ του σπουδαίου δημιουργού σε νέες κόπιες
– Παραλειπόμενα ταινιών του Παζολίνι
– Έκθεση φωτογραφίας από τα γυρίσματα της ταινίας «Χίλιες και μία νύχτες»
– Στην Αθήνα ο ηθοποιός και στενός συνεργάτης του Παζολίνι Νινέττο Ντάβολι και ο φωτογράφος Ρομπέρτο Βίλλα

———-

Ένα μεγάλο, αναδρομικό κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Πιερ Πάολο Παζολίνι διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος μαζί με την Πρεσβεία της Ιταλίας στην Ελλάδα και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο στην Αθήνα, με την υποστήριξη του Ιstituto Luce Cinecittà (Ρώμη) και της Cineteca di Bologna (Μπολόνια).

Το αφιέρωμα Pier Paolo Pasolini-Ο μεγάλος αιρετικός συγκαταλέγεται στις δράσεις του «Θερινού προγράμματος» της πρωτοβουλίας Tempo Forte Italia-Grecia 2018, στόχος της οποίας είναι να δοθεί μεγαλύτερη ώθηση στις πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.

Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν 12-20 Σεπτεμβρίου στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς.

Το κοινό, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τη σχεδόν πλήρη φιλμογραφία του σκηνοθέτη (17 ταινίες) μέσα από νέες κόπιες των ταινιών του σε φιλμ 35mm, οι οποίες τυπώθηκαν από τη Luce Cinecittà και τη Cineteca di Bologna. Οι ταινίες (15 μεγάλου μήκους, 2 μικρού μήκους καθώς και παραλειπόμενα από δύο ταινίες του) θα προβληθούν με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

Πιο συγκεκριμένα θα προβληθούν τα φιλμ:

Ακατόνε (Accattone, 1961), Μάμα Ρόμα (Mamma Roma, 1962), Η οργή του Παζολίνι (La Rabbia, 1963), Ερωτικές συναντήσεις (Comizi d’amore, 1964), Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (Il Vangelo secondo Matteo, 1964), Όρνια και πουλάκια (Uccellacci e uccellini, 1966), Βασιλιάς Οιδίπους (Edipo re, 1967), Θεώρημα (Teorema, 1968), Χοιροστάσιο (Porcile, 1969), Μήδεια (Medea, 1969), Σημειώσεις για μια αφρικανική Ορέστεια (Appunti per un’ Orestiade Africana, 1970), Το Δεκαήμερο (Il Decameron, 1971), Οι θρύλοι του Καντέρμπουρι (I racconti di Canterbury , 1972), Χίλιες και μία νύχτες (Il Fiore delle Mille e una notte, 1974), Σαλό ή 120 μέρες στα Σόδομα (Salò o le 120 giornate di Sodoma, 1975).

Και οι δύο μικρού μήκους ταινίες:

Το τυρί (La Ricotta, 1962-63), επεισόδιο της σπονδυλωτής ταινίας Rogopag, σε σκηνοθεσία των  Rossellini – Godard – Pasolini – Gregoretti και

Τι  πράγμα είναι τα σύννεφα; (Che cosa sono le nuvole?, 1967) επεισόδιο της σπονδυλωτής ταινίας Capriccio all’italiana σε σκηνοθεσία των Monicelli – Pasolini – Bolognini – Steno – Pino Zac- Rossi

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα παραλειπόμενα ταινιών του Παζολίνι, καθώς θα προβληθούν κάποια αποσπάσματα που έχουν παραληφθεί από την τελική κόπια των ταινιών του Όρνια και πουλάκια (Ο Τοτό στο τσίρκο -Totò al circo, 1965-66)  και Χίλιες και μία Νύχτες (Ανέκδοτα -Inediti, 1973-74).

Αξίζει να σημειωθεί πως θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα Η οργή του Παζολίνι (La rabbia di Pasolini). Πρόκειται για τη νέα 80λεπτη βερσιόν της παλαιότερα γνωστής ως Οργής (La rabbia), ένα δίπτυχο φιλμικό σχόλιο της δεκαετίας του ‘60 από δύο, αντιδιαμετρικά αντίθετους, Ιταλούς διανοούμενους: τον αριστερό Παζολίνι και τον φιλομοναρχικό δημοσιογράφο και καρτουνίστα Giovanni Guareschi. Το 2008, ο Τζουζέπε Μπερτολούτσι αποκατέστησε σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Μπολόνια το πρώτο μέρος του Παζολίνι, δημιουργώντας μιαν αυτόνομη μεγάλου μήκους ταινία.

5010168

Arabian Nights (1974) | Image courtesy of Park Circus/MGM Studios


Νινέττο Ντάβολι

Την Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η επίσημη έναρξη του αφιερώματος (είσοδος μόνο με προσκλήσεις) με την ταινία Όρνια και πουλάκια, παρουσία του Νινέττο Ντάβολι, ηθοποιού και στενού συνεργάτη του Παζολίνι, ο οποίος θα μιλήσει για την ταινία. Ο κύριος Ντάβολι θα είναι παρών και την Πέμπτη το βράδυ (20.30) στην προβολή της ταινίας Χίλιες και μία νύχτες, στην οποία συμμετέχει ως ηθοποιός, για να απαντήσει σε ερωτήσεις του κοινού.

Ο Νινέττο Ντάβολι γεννήθηκε το 1948 στην Καλαβρία. Είναι ηθοποιός και το όνομά του συνδέθηκε στενά με το έργο και την ζωή του Πιερ Πάολο Παζολίνι. Ο Παζολίνι τον ανακάλυψε όταν ήταν έφηβος, και στην πορεία εξελίχθηκε σε μέντορα και στενό φίλο του νεαρού ηθοποιού. Στην ταινία του ‘Εϊμπελ Φεράρα «Παζολίνι» τον Νινέττο Ντάβολι ενσαρκώνει ο Ρικάρντο Σκαμάρτσιο.

Ο ηθοποιός εμφανίζεται (κυρίως σε ναϊφ ρόλους) στις περισσότερες ταινίες του Παζολίνι,  όπως στο «Όρνια και πουλάκια» και στις «Χίλιες και μια νύχτες». Επίσης διετέλεσε βοηθός του.

130---Pasolini-Mura-Sanaa-P


Έκθεση φωτογραφίας Ρομπέρτο Βίλλα, Η Aνατολή του Pier Paolo Pasolini (Gli Orienti di Pier Paolo Pasolini)

Την προβολή της φιλμογραφίας του πολυσχιδούς Παζολίνι θα πλαισιώσει η έκθεση φωτογραφίας του Ρομπέρτο Βίλλα, «Η Aνατολή του Pier Paolo Pasolini» (Gli Orienti di Pier Paolo Pasolini). Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν παρουσία του Ρομπέρτο Βίλλα την Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου και ώρα 19.30, στο Moυσείο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136).

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες του καλλιτέχνη από τα γυρίσματα της ταινίας Χίλιες και μία νύχτες (1974). Στο διάστημα αυτό ο Ρομπέρτο Βίλλα ήρθε σε στενή επαφή με τον Πιερ Πάολο Παζολίνι, και η σχέση που αναπτύχθηκε μεταξύ τους τον βοήθησε να αιχμαλωτίσει με τον φακό του την ενέργεια των γυρισμάτων. Η έκθεση, που απαρτίζεται από εικόνες και βίντεο, περιλαμβάνει φωτογραφίες τόσο από την οπτική γωνία ενός φωτογράφου πλατώ όσο και από αυτήν ενός ανεξάρτητου εξερευνητή-καλλιτέχνη που πραγματοποιεί την δική του περιπλάνηση σε έναν θαυμαστό κινηματογραφικό κόσμο γεμάτο κόσμο, χρώματα και αξιομνημόνευτες στιγμές.

Ο Ρομπέρτο Βίλλα συνεργάστηκε με πολλά περιοδικά, όπως το National Geographic και η Vogue, με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως ο Αλμπέρτο Σόρντι, καθώς και με την ιταλική δημόσια τηλεόραση (RAI). Το 1974 ακολούθησε τον Παζολίνι στα γυρίσματα της ταινίας Χίλιες και μία νύχτες

Επιμέλεια έκθεσης: Τζάκομο Πάολο Τζιορέλι.

13-27 Σεπτεμβρίου, Μουσείο Κινηματογράφου, Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Δευτέρα έως Παρασκευή: 11.00 – 14.00, 18.00 – 21.00
Σαββάτο και Κυριακή: 18.00 – 21.00
Είσοδος ελεύθερη

00620808

Mama Roma (1962)


Πιερ Πάολο Παζολίνι (1922-1975)

«Μου είπαν ότι έχω τρία είδωλα: τον Χριστό, τον Μαρξ και τον Φρόυντ. Αυτά είναι φόρμουλες. Το μόνο μου είδωλο είναι η πραγματικότητα…».

Το έργο του μεγάλου δημιουργού σημάδεψε τον ιταλικό αλλά και τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Ένας διανοούμενος με την πραγματική έννοια της λέξης, ο συγγραφέας, ποιητής, σκηνοθέτης και σεναριογράφος Πιέρ Πάολο Παζολίνι έφυγε πρόωρα, το 1975, σε ηλικία 53 ετών, στο ζενίθ της καριέρας του, φρικτά δολοφονημένος, ενώ ο θάνατός του παραμένει ακόμα μυστήριο καθώς άλλοι υποστηρίζουν πως επρόκειτο για έγκλημα πάθους, κι άλλοι συνδέουν τη δολοφονία του με κύκλους της ιταλικής ακροδεξιάς. Λίγες εβδομάδες πριν τον χαμό του, είχε ολοκληρώσει το κύκνειο άσμα του, την ακραία, αμφιλεγόμενη ταινία του Σαλό ή 120 μέρες στα Σόδομα –ένα φιλμ πάνω στη φύση του φασισμού, μια αλληγορία για την Εξουσία,  η όποια, όπως έχει πει ο ίδιος,  «κάνει ό,τι γουστάρει  σε απόλυτη αυθαιρεσία».

Ωστόσο πρόλαβε, μέσα σε 14 χρόνια, να αφήσει ένα πλούσιο έργο, που σηματοδοτήθηκε από μερικές αξέχαστες συνεργασίες, όπως αυτή με τη μεγάλη ιταλίδα σταρ Άννα Μανιάνι στο «Μάμα Ρόμα» και βέβαια με την ελληνίδα υψίφωνο Μαρία Κάλλας, με την οποία γύρισε την θρυλική «Μήδεια», τη μοναδική ταινία όπου η Κάλλας παίζει ως ηθοποιός, χωρίς όμως να τραγουδά. Με την Κάλλας συνδέθηκαν με μια βαθιά φιλία. Μάλιστα, το 1969, ο Παζολίνι την φιλοξένησε για δύο βδομάδες στο ιστιοφόρο του «Edipo Re» («Βασιλιάς Οιδίπους»).

medea

Medea (1969)


Ήδη από το 1955, όταν εξέδωσε το πρώτο του μυθιστόρημά Ragazzi di vita, ο Παζολίνι άρχισε να παίζει τον ρόλο του πιο προκλητικού διανοητή της Ιταλίας, με τα βιβλία, τα άρθρα και αργότερα τις ταινίες του να πυροδοτούν αντιπαραθέσεις και συζητήσεις, οδηγώντας τον μέχρι και στα δικαστήρια. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο απεικόνιζε τον υπόκοσμο της Ρώμης, οδήγησε σπουδαίους δημιουργούς, όπως ο Φελίνι, να του προτείνουν συνεργασία στο σενάριο των ταινιών τους  («Νύχτες της Καμπίρια», «Γλυκιά Ζωή»).

Το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Παζολίνι έγινε με το «Ακατόνε» το 1961. Η αντίληψη του περί κομουνισμού και θρησκευτικής πίστης, μακριά από δόγματα και φανατισμούς, τον οδήγησε σε αριστουργήματα όπως το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» (1964) -για κάποιους την κορυφαία μεταφορά της ζωής του Χριστού στην μεγάλη οθόνη. Στο φιλμ, χρησιμοποιεί ερασιτέχνες ηθοποιούς ενώ η Σουζάνα Παζολίνι, μητέρα του σκηνοθέτη, υποδύεται την ενήλικη Παναγία και θρηνεί τον νεκρό Χριστό…

Ο κινηματογράφος, για τον Παζολίνι, ήταν ένας ακόμα τρόπος προσωπικής έκφρασης. Όμως το σινεμά του, δεν υπήρξε ποτέ μόνο μια αισθητική πρόταση. Ανέκαθεν συνομιλούσε με την κοινωνία, ήταν ένα «πάντρεμα» του λυρικού με το πολιτικό, της ποίησης με την ιδεολογία, της διανοητικής ανάλυσης με το πάθος.

5034060

Salò, or the 120 Days of Sodom (1975) | Image courtesy of Park Circus/MGM Studios


Πρόγραμμα Προβολών

Οι προβολές ξεκινούν καθημερινά στις 20.00 και 22.15 (εκτός από την προβολή της Πέμπτης 13/9 που ξεκινά 20.30 και την πρώτη προβολή της Κυριακής 16/9 που ξεκινά στις 19.45 ).

Εισιτήρια: 5 ευρώ (γενική είσοδος). Θα διατίθεται εβδομαδιαία κάρτα (κόστος: 50 ευρώ, 30 ευρώ μειωμένο).

Θερινός Κινηματογράφος Λαΐς
Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136 / Μετρό Κεραμεικός

ΤΕΤΑΡΤΗ 12/09
20.15
Όρνια και πουλάκια Uccellacci e uccellini 1965-66, 89′
Ο Τοτό στο τσίρκο Totò al circo 1965-66, 8′
Προλογίζει ο συνεργάτης του Παζολίνι και  πρωταγωνιστής της ταινίας Νινέττο Ντάβολι.
Ακολουθεί συζήτηση με το κοινό.
Είσοδος με προσκλήσεις

ΠΕΜΠΤΗ 13/09
19.30
Εγκαίνια έκθεσης Η Ανατολή του Πιερ Πάολο Παζολίνι
20.30
Χίλιες και μία νύχτες Il fiore delle Mille e una notte 1973-74, 129′
Ανέκδοτα Inediti 1973-74, 19′
Προλογίζει ο συγγραφέας και κριτικός κινηματογράφου Τάσος Γουδέλης.
Ακολουθεί συζήτηση με το κοινό και τους Νινέττο Ντάβολι, συνεργάτη του Παζολίνι και ηθοποιό και Ρομπέρτο Βίλλα, φωτογράφο των γυρισμάτων της ταινίας Χίλιες και μία νύχτες

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14/09
20.00
Μήδεια Medea 1969, 110′
Προλογίζει η σκηνοθέτης Αντουανέττα Αγγελίδη
22.15
Το τυρί La Ricotta 1962-63, 35′
Σημειώσεις για μια Αφρικανική Ορέστεια Appunti per un’Orestiade Africana, 1968-73, 73′
Προλογίζει ο θεωρητικός, κριτικός κινηματογράφου και σκηνοθέτης Νίκος Σαββάτης

ΣΑΒΒΑΤΟ 15/09
20.00
Βασιλιάς Οιδίπους Edipo Re 1967, 104′
Προλογίζει ο Καθηγητής Γιάγκος Ανδρεάδης  με θέμα την μεταφορά της τραγωδίας στην οθόνη από τον Παζολίνι
22.15
Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο Il Vangelo secondo Matteo 1964, 137′
Προλογίζει ο σκηνοθέτης Κώστας Αριστόπουλος

ΚΥΡΙΑΚΗ 16/09
19.45
Σαλό ή 120 μέρες στα Σόδομα Salò o le 120 giornate di Sodoma 1975, 114′
Προλογίζουν ο σκηνοθέτης Μενέλαος Καραμαγγιώλης και η Καθηγήτρια  Μυρτώ Ρήγου
22.15
Xοιροστάσιο Porcile 1969, 98′
Προλογίζει η δ/ντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη

096porcile2

Porcile (1969)


ΔΕΥΤΕΡΑ 17/09
20.00
Θεώρημα Teorema 1968, 105′
Προλογίζει ο σκηνοθέτης-σεναριογράφος Παναγιώτης Ευαγγελίδης
22.15
Τι  πράγμα είναι τα σύννεφα; Che cosa sono le nuvole? 1967, 22′
Η οργή του Παζολίνι La rabbia di Pasolini 1963, 81′

ΤΡΙΤΗ 18/09
20.00
Ερωτικές συναντήσεις Comizi d’ amore 1964, 90′
Προλογίζει η Καθηγήτρια Μαρία Κομνηνού
22.15
Όρνια και πουλάκια Uccellacci e uccellini 1965-66, 89′ (Ε)
Ο Τοτό στο τσίρκο Totò al circo 1965-66, 8′ (Ε)

ΤΕΤΑΡΤΗ 19/09
20.00
Ακατόνε Accattone 1961, 117′
Προλογίζει η συγγραφέας Μαρία Γαβαλά
22.15
Το Δεκαήμερο Il Decameron 1971, 111′
Προλογίζει ο ιστορικός κινηματογράφου Γιάννης Σολδάτος

ΠΕΜΠΤΗ 20/09
20.00
Οι θρύλοι του Καντέρμπουρι I racconti di Canterbury 1972, 123′
22.15
Μάμα Ρόμα Mamma Roma 1962, 111′ (μέτρια κόπια)
Προλογίζει  ο κριτικός κινηματογράφου Γιάννης Ζουμπουλάκης



Σχετικά με τον αρθρογράφο:
Έχει γράψει 2904 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθηµερινά απόψεις και θέµατα για τις τέχνες, το περιβάλλον, τα ταξίδια, την ιστορία, την ανάδειξη της δηµιουργικότητας και της πρωτοτυπίας, ιδέες για τον ελεύθερο χρόνο αλλά και σχολιασµός επιλεγµένων στιγµών της επικαιρότητας. Ένα ηλεκτρονικό περιοδικό που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top