Τέταρτο
Δεν υπάρχουν σχόλια 240 Προβολές

“Ο Χαφιές” του Ζαν – Πιέρ Μελβίλ | Προβολή στην πλατεία Αγίας Σοφίας από τον “Κινητό Κινηματογράφο 2019”

LE-DOULOS-STILL-1B

LE-DOULOS-STILL-1


Ο διά “γυμνού οφθαλμού” “Κινητός Κινηματογράφος 2019”, μετά την πολύ επιτυχημένη εναρκτήρια προβολή του με “Το Άλλο Ποδόαφαιρο” στο “Θρανίο”, στην πλατεία Αγίας Σοφίας στην Πάτρα, συνεχίζει την Τετάρτη, 26 Ιουνίου με την ταινία “Ο Χαφιές” του Ζαν – Πιέρ Μελβίλ.

Ο Νικόλαος ε. Καββαδίας υπεύθυνος του “γυμνού οφθαλμού” μας εξηγεί το σκεπτικό αυτής της προβολής:

Πάντα ήθελα να προβάλλω διά “γυμνού οφθαλμού” και μέσα από τον “Κινητό Κινηματογράφο” μια ταινία του σπουδαίου μάστορα Ζαν – Πιέρ Μελβίλ. Του σκηνοθέτη, που τ’ όνειρό του ήταν: “να γυρίσω ένα έγχρωμο φιλμ σε ασπρόμαυρο, όπου θα υπάρχει μια πολύ μικρή λεπτομέρεια να μας θυμίζει πως στ’ αλήθεια βλέπουμε μια έγχρωμη ταινία”, ενώ από την άλλη ήθελε πρώτα να γίνει αθάνατος και μετά να… πεθάνει!

 

Ταυτότητα Προβολής

Ημερομηνία: Τετάρτη, 26 Ιουνίου 2019
Τόπος: Καφεμεζεδοποτείον “Το Θρανίο”, Πλατεία Αγίας Σοφίας, Πάτρα
Ώρα Έναρξης: 9.00 το βράδυ
Διοργανωτές: “γυμνός οφθαλμός” – “Το Θρανίο”
Υποστήριξη: Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος / Πρεσβεία της Γαλλίας στην Ελλάδα
Τεχνική Κάλυψη: Νικηφόρος Σπίνος (NS Sound)

Είσοδος Ελεύθερη

Μια προβολή του “Κινητού Κινηματογράφου 2019”
LE-DOULOS-STILL-6


“Ο Χαφιές” του Ζαν-Πιέρ Μελβίλ

(Le Doulos / Jean-Pierre Melville, Γαλλία, αστυνομικό δράμα, ασπρόμαυρο, 1962, 108′)

Ο Μορίς Φοζέλ, στην αποφυλάκισή του μαθαίνει, ότι η γυναίκα του δολοφονήθηκε και, μέσα στην απελπισία του, σκοτώνει τον κλεπταποδόχο στον οποίο έμενε και του κλέβει τα τιμαλφή του.

Στη συνέχεια, ετοιμάζεται για μια ληστεία τράπεζας μαζύ με τον συνεργό του Ρεμί και ζητάει την βοήθεια του Σιλιέν.

Αυτόν τον τελευταίο, που έχει το παρατσούκλι “ο χαφιές”, όλοι τον φοβούνται, αφού πιστεύουν, ότι είναι καταδότης της Αστυνομίας.

Ο Jean–Pierre Melville παρουσιάζει αυτή την ταινία του σαν μια “σαιξπηρική τραγωδία” μιας “ιστορίας τέλους μιας φιλίας”.

Ένα έργο, όπου οι χαρακτήρες έχουν δυο όψεις, όπου όλοι είναι “ψεύτικοι”. Η ταινία, άλλωστε, ξεκινά με την φράση του Céline : “πρέπει να επιλέξει κανείς: να πεθάνει ή να ψεύδεται;”

Άρθρα και κριτικές: camerastyloonline | parallaximag | indiewire | cinephilia


Για τον σκηνοθέτη Ζαν-Πιερ Μελβίλ

Ο Βασίλης Ραφαηλίδης έγραψε για τον Ζαν-Πιέρ Μελβίλ:

Σίγουρα ο Μελβίλ έχει μια θέση δίπλα στον Μπέκετ- κι ας είναι πριμιτίφ. Ο φίλος του ο Γκοντάρ πρέπει να το γνώριζε καλά, όταν στο “Με κομμένη την ανάσα” (όπου κρατάει τον μικρό αλλά χαρακτηριστικό ρόλο ενός συγγραφέα – φιλόσοφου) τον βάζει ν’ απαντάει στην ερώτηση: “ποια είναι η μεγαλύτερη φιλοδοξία σας”…” Να γίνω αθάνατος κι ύστερα να πεθάνω!…”

Από επιτυχία σε επιτυχία και από έκπληξη σε έκπληξη, δημιουργεί έναν μύθο γύρω απ’ το όνομα του, που κάνει, ότι μπορεί για να τον τροφοδοτεί.

Ο ίδιος ισχυρίζεται, ότι είναι ο πρώτος, που γύρισε ταινία που κόστιζε όσο ένα πλάνο μιας αμερικάνικης (και έχει δίκιο), ότι είναι ο πρώτος καλλιτέχνης παραγωγός (μοναδική εξαίρεση ο Μελιές και οι πιονιέροι), ο πρώτος, που ανακάλυψε την αισθητική αξία των αποχρώσεων του γκρίζου (λέει ψέματα), ο πρώτος, που κατέβασε την κάμερα στο δρόμο και τα καταγώγια (υπερβάλλει ελαφρώς), ο πρώτος, που ανακάλυψε το άσχετο με την εικόνα σπηκάζ (έχει δίκιο)

Ο Μελβίλ μαζί με τον Μπρεσόν και τον Αστρίκ αποτελούν την ιερή τριάδα των προαγγέλων της Νουβέλ Βάγκ είναι, ίσως, η πιο γραφική προσωπικότητα της ιστορίας του κινηματογράφου. Γεννημένος το 1917, άρχισε να γυρίζει ταινίες σε ηλικία έξη ετών. Όταν μεγάλωσε και παράτησε τα παιχνίδια, σπούδασε, ασχολήθηκε με το λαθρεμπόριο, τον υπόκοσμο και στον πόλεμο πολέμησε γενναία. Το 1945 ίδρυσε δική του κινηματογραφική εταιρεία και την επόμενη χρονιά γυρίζει το πρώτο του ντοκυμανταίρ, “24 ώρες απ’ τη ζωή ενός κλόουν”. Το 1948 γυρίζει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, τη “Σιωπή της θάλασσας ” και έτσι υποχρεώνει σοβαρούς και σοβαροφανείς κριτικούς να υποκλιθούν μπροστά σ’ αυτόν τον ανεκδιήγητο ιδιοφυή τυχοδιώκτη…”

Φιλμογραφία:
Le Silence de la mer 1949
Les Enfants terribles 1950
Quand tu liras cette lettre 1953
Bob le flambeur 1956
Deux hommes dans Manhattan 1959
Léon Morin, prêtre 1961
Le Doulos 1962
L’Aîné des Ferchaux 1963
Le Deuxième Souffle 1966
Le Samouraï 1967
L’ Armée des ombres 1969
Le Cercle rouge 1970
Un flic 1972

LE-DOULOS-STILL-3


Πρόγραμμα προβολών

Το υπόλοιπο πρόγραμμα των προβολών του “Κινητού Κινηματογράφου 2019” στο “Θρανίο” στην πλατεία Αγίας Σοφίας στην Πάτρα έχει ως εξής:

03/7 Αμάντα του Mikhaël Hers (+ Ανθούλα του Γιάννη Μισουρίδη)
10/7 Σούπα μόντο του Likarion Wainaina
17/7 Εξόριστοι Ρομαντικοί του Jonás Trueba (+ Τα καναρίνια του Γιώργου Κυβερνήτη)
24/7 Μια μέρα είδα 10000 Ελέφαντες του Alex Guimerà (+ Απολιθώματα του Πάνου Αρβανιτάκη)

Όλες οι προβολές είναι με ελεύθερη είσοδο και ξεκινούν στις 9 το βράδυ.

Οι προβολές του “Κινητού Κινηματογράφου 2019” πραγματοποιούνται με την υποστήριξη Ινστιτούτων, Πρεσβειών και Φεστιβάλ, όπως η Ισπανική Πρεσβεία και το Ινστιτούτο Θερβάντες, η Γαλλική Πρεσβεία και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, το Off Side Film Festival και το 21ο Φεστιβάλ Ντοκυμανταίρ Θεσσαλονίκης.

Την τεχνική επιμέλεια των προβολών έχει ο Νικηφόρος Σπίνος – NS Sound. Η αφίσα είναι μία δημιουργία της Μαρίας Σιδεράκη – www.idkon.gr

Παρακάτω μπορείτε να πάρετε μία πρώτη “γεύση’ από τις επόμενες προβολές:







a3(1)



Σχετικά με τον αρθρογράφο:
Έχει γράψει 3971 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθηµερινά απόψεις και θέµατα για τις τέχνες, το περιβάλλον, τα ταξίδια, την ιστορία, την ανάδειξη της δηµιουργικότητας και της πρωτοτυπίας, ιδέες για τον ελεύθερο χρόνο αλλά και σχολιασµός επιλεγµένων στιγµών της επικαιρότητας. Ένα ηλεκτρονικό περιοδικό που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top