STAR WARS – Ξυπνάει η Δύναμη;
Χωρίς να μας απασχολούν τα spoilers, μιας και είναι ήδη μεγάλο το διάστημα που έχει περάσει από τη πρώτη προβολή στις Ελληνικές αίθουσες (έπειτα από το εβδομαδιαίο «σαμποτάζ» του Παπακαλιάτη), ας δούμε πίσω από τις εικόνες και τις λέξεις.
Star Wars: Episode VII – The Force Awakens. Αυτή η νέα ταινία, γεφυρώνει εσκεμμένα το παρελθόν με το μέλλον της σειράς. Οι βασικοί ήρωες της πρώτης κινηματογραφικά τριλογίας, δίνουν το παρών, άλλοι περισσότερο, άλλοι λιγότερο. Ο παραδοσιακός old-school nerd δεν θα σπάσει το πλαστικό φωτόσπαθο του και ο νέος ποπ-κορν-άκιας θα δεθεί με ένα hit της γενιάς του. Δεν έχει σημασία να αναφερθούμε σε σεναριακές τρύπες, ασάφειες κτλ. Δεν έχει καμία απολύτως σημασία και όσοι το κάνουν, χάνουν άσκοπα το χρόνο τους. Βασικά, όλοι οι διαδικτυακοί πολεμιστές / «σεναριογράφοι» / «κριτικοί» θα εκτεθούν στο μέλλον, αφού κάποιες απαντήσεις είναι ήδη «εκεί» και οι περισσότερες θα αποκαλυφθούν στις επόμενες ταινίες. Τι πιο απλό άλλωστε; Για σειρά ταινιών μιλάμε και δεν γίνεται να αποκαλυφθούν όλα από τώρα.
H νέα μορφή του mainstream blockbuster κινηματογράφου όπως έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, δείχνει ότι η τηλεοπτική λογική της συνέχειας έχει περάσει για τα καλά στο Hollywood. Και αντίστοιχα φυσικά, η κινηματογραφική λογική και τα μεγάλα budget, είναι πλέον μέρος της τηλεόρασης, αλλά αυτό θα το αναλύσουμε σε άλλο κεφάλαιο.
Νέο Star Wars, χωρίς τον George Lucas, όμως. Ποιό είναι το παρασκήνιο και το μέλλον του franchise; Η περίφημη εταιρία παραγωγής της σειράς Star Wars, Lucasfilm (δημιουργημένη το 1971) πουλήθηκε στη Walt Disney Company έναντι του αστρονομικού ποσού των 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η νέα ταινία Star Wars: The Force Awakens είναι η πρώτη από μια σειρά ταινιών που θα ακολουθήσουν. Όπως φαίνεται, η Disney δεν θα παραμείνει όμως μόνο στις συνέχειες του Star Wars, αλλά θα ξεζουμίσει το θέμα και θα επεκτείνει το σύμπαν της σειράς και με ταινίες που θα επικεντρώνονται σε συγκεκριμένα πρόσωπα κλειδιά της σειράς (π.χ. Han Solo), αλλά και ταινίες που θα τοποθετούνται χρονολογικά σε εποχές ανάμεσα σε προηγούμενα επεισόδια… Μπερδευτήκατε; Και που είσαι ακόμα…
George Lucas, no more
Η προηγούμενη τριλογία – prequel του George Lucas φάνηκε πολύ cheesy και ψηφιακή, με αποτέλεσμα αρκετοί να απογοητευτούν. Κάποιοι είχαν πει «καλύτερα να τα παρατήσει ο Lucas». Βέβαια τώρα, κάποιοι λένε «φέρτε πίσω τον Lucas», αλλά έτσι είναι αυτά. Ας δούμε λίγο τα βασικά πρόσωπα και τους χαρακτήρες του νέου επεισοδίου. Ο Harrison Ford επιστρέφει ως Han Solo και μαζί του βλέπουμε και την Leia (Carrie Fisher) σε μια εντελώς διακοσμητική παρουσία που λειτουργεί μόνο ως νοσταλγικός παράγοντας. Σαφώς μεγαλύτερος ο ρόλος του Han Solo, αλλά δεν θα επαναληφθεί, αφού χάνει τη ζωή του από τον ίδιο του το παιδί. Αυτή η τραγωδία-αποκάλυψη έχει σημαντικό υπόβαθρο που θα αναλυθεί στο μέλλον, αλλά δεν είδαμε τη κορύφωση και το αιφνιδιασμό του περίφημου «I am your father» από το δεύτερο επεισόδιο The Empire Strikes Back. O δε Luke Skywalker εμφανίζεται μόνο για μερικά δευτερόλεπτα στο τέλος της ταινίας, αλλά η σκηνή αυτή είναι πραγματικά δυνατή (το καλύτερο φινάλε) και κρύβει μια αλυσίδα γεγονότων και αποκαλύψεων που θα ξεδιπλωθούν στο μέλλον και θα αφορούν το πρόσωπο της Rey (η φρέσκια παρουσία της Daisy Ridley), καθώς και την αναγέννηση των Jedi. O νέος κακός, ο εγγονός του Darth Vader, Kylo Ren (Adam Driver) είναι μια προσωπικότητα που αφήνει ανάμεικτα συναισθήματα, ενώ θεωρώ πως δεν βοηθάει ιδιαίτερα το πρόσωπο που τον ερμηνεύει. Και φυσικά, δεν θα έπρεπε να βγάζει τόσο συχνά το κράνος… Αντίστοιχα, και ο Finn με τον Poe, είναι χαρακτήρες που ενδεχομένως να εκτιμηθούν στο μέλλον και αφού ολοκληρώσουν το κύκλο τους, όπως άλλωστε και ο Kylo Ren. Τέλος, η καλύτερη παρουσία της ταινίας, είναι ο… BB-8. Ναι. Όσο και αν αυτό φαίνεται παράδοξο (με ότι συνεπάγεται για τους ηθοποιούς) σε αυτό το νέο επεισόδιο, το ρομπότ τους κλέβει τη παράσταση.
Παίζοντας εκ του ασφαλούς, κοντά στα δυο πρώτα (χρονολογικά) φιλμ της σειράς, ο J.J. Abrams σκηνοθετεί μηχανικά και ακροβατεί μεταξύ νοσταλγίας, αγνής διασκέδασης με λίγη αφέλεια, αλλά και σασπένς, το οποίο όμως δεν ξεδιπλώνεται όπως θα έπρεπε αφού χάνεται κάτω από το βάρος του «σύμπαντος» που δεν μπορεί να καλυφθεί σε ένα μόνο επεισόδιο. Ανακυκλωμένα εφέ, πιστά στο ύφος των ταινιών, σωστές δόσεις χιούμορ και καλή ροή. Φαίνεται ότι η Disney έφτιαξε μια ταινία-διαφήμιση για αυτές που θα ακολουθήσουν και έχοντας βάλει ένα όριο «ικανοποίησης» στα 2,5 δις δολάρια, με τα 1,7 δις που έχει αγγίξει ήδη, νομίζω είναι ευχαριστημένοι οι διάφοροι executives. Η Δύναμη είναι κάπου εκεί έξω… Δεν ξέρω αν ξύπνησε, αλλά σίγουρα δεν κοιμάται βαθιά.