Λοξοδρομίες 22 Μαρτίου 2023

Το 1597 ο διάσημος Ιταλός ζωγράφος Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζο φιλοτέχνησε την περίφημη ελαιογραφία της Μέδουσας, ζωγραφισμένη σε κυρτό ξύλο, πιθανόν για διάκοσμο ασπίδας. Η Μέδουσα ήταν μια παραγγελία του Καρδινάλιου Φραντζέσκο Μαρία Ντελ Μόντε για δώρο προς τον Μέγα Δούκα της Τοσκάνης, Φερδινάνδο των Μεδίκων.
Γεννημένος στο Μιλάνο τον Σεπτέμβριο του 1571 Ο Καραβάτζο δημιούργησε πλήθος έργων με πιο χαρακτηριστικά τους πίνακες με θεματολογία από θρησκευτικές σκηνές, στους οποίους η απόδοση των αγίων με ανθρώπινα χαρακτηριστικά θεωρήθηκε πρωτοποριακή και ταυτόχρονα ασεβής για τον κόσμο της ύστερης ευρωπαϊκής Αναγέννησης.
Ο Καραβάτζο, πέρα από τις καλλιτεχνικές του ικανότητες, ήταν ένας οξύθυμος άνθρωπος και είχε συχνά μπλεξίματα σε καυγάδες. Το 1606 καταδικάστηκε σε θάνατο για την δολοφονία με μαχαίρι ενός νεαρού, αλλά διέφυγε στην Μάλτα και στην συνέχεια στη Νάπολι προκειμένου να αποφύγει την ποινή. Τελικά ο Καραβάτζο βρέθηκε στο λιμάνι του Πόρτο Έρκολε όπου φέρεται να εξαγόρασε την ποινή του λίγους μήνες πριν βρεθεί νεκρός, τον Ιούλιο του 1610, πιθανότατα από μια σοβαρή ασθένεια. Μια μαρτυρία για τον Καραβάτζο από το 1597, τον περιέγραφε τον ως “έναν γεροδεμένο νεαρό, με μαύρα μούσια, πυκνά φρύδια και μαύρα μάτια, μακριά μαύρα μαλλιά, που φορούσε μαύρα ρούχα, βρώμικα και με τρύπιες κάλτσες”. Την περιγραφή την έδωσε ένας κουρέας ονόματι Λούκα και πιθανότατα δεν είχε καμία συγγένεια με τον Κλάρενς τον μπαρμπέρη που υποδύθηκε τέσσερις αιώνες αργότερα ο Έντι Μέρφι σε μια από τις κλασικές απίστευτες μεταμφιέσεις του στην ταινία “Coming to America”, η οποία κυκλοφόρησε το 1988 στην Ελλάδα με τον ευφάνταστο τίτλο “Ο Πρίγκιπας της Ζαμούντα”.