tetartopress

Αναζητώντας την πόλη

patra1


Την ταυτότητα της πόλης, την ψυχή και το πνεύμα της Πάτρας, δεν θα τα συναντήσουμε περιδιαβαίνοντας μόνο το ιστορικό της κέντρο. Εκεί θα συναντήσουμε απλά μία εικόνα της, μία μόνον έκφανση του πολυεπίπεδου χαρακτήρα της.

Για να καταλάβουμε την Πάτρα θα πρέπει να αρχίσουμε να ανεβαίνουμε σιγά σιγά τα στενά της, προς το Τριτάκι και το Βλατερό, τις γειτονιές γύρω και πίσω από το Κάστρο και έπειτα να κατηφορίσουμε προς τα Εβραιομνήματα, τα Ταμπάχανα, τα Γύφτικα και τα Προσφυγικά, χώροι που τα ονόματά τους φανερώνουν τις βαθιές ιστορικές ρίζες, τις μεταμορφώσεις, τις επιμειξίες και τα μπολιάσματα που δέχτηκε ο τόπος στο πέρασμα του χρόνου.

patra6


Ονόματα, μνήμες, βιώματα και μορφές, όλα αποτυπωμένα σε κτήρια και χώρους που φέρουν τα ίχνη του καθημερινού βίου, του κόπου, του μόχθου, αλλά και της εγκατάλειψης ή της βίαιης επέμβασης του χρόνου, της φύσης και των ανθρώπων.

Κτήρια μικρά και ταπεινά, μαζί με κάποια μεγαλύτερα, άλλα χτισμένα πριν από ένα και ενάμιση αιώνα, άλλα κατασκευές μεσοπολεμικές και μεταπολεμικές που στέγασαν πρόσφυγες και μέτοικους, δρόμοι στενοί και κυματοειδείς να ακολουθούν τις εδαφικές μεταβολές, άλλοι να καταλήγουν σε αδιέξοδα ή αυλές και άλλοι να ξανοίγονται σε αλάνες και ανοίγματα, αστικά κενά που δημιούργησαν οι σεισμοί, η φθορά του χρόνου, η ανθρώπινη αδιαφορία.

patra2


Τοίχοι με αλλεπάλληλες στρώσεις από φθαρμένους σοβάδες και χρώματα, graffiti, αγριόχορτα που ξεφυτρώνουν μέσα από τις ρωγμές, σαν παλίμψηστα καταγράφουν τον χρόνο και τη ζωή που προχωράει μέσα από τη δημιουργία, τη φθορά και τον θάνατο.

Όποιος περιδιαβαίνει τις γειτονιές της πόλης θα συναντήσει το μεγάλο και το μικρό, το λαμπερό και το ταπεινό, τη γαλήνη και την ένταση, τη ζωντάνια και τη φθορά, την στοργική φροντίδα και την εγκατάλειψη, θα δει και θα γνωρίσει την ψυχή της πόλης παρατηρώντας και προσεγγίζοντας τους ανθρώπους και τα πράγματα με αγάπη και κατανόηση, γιατί τα πάντα γύρω μας δεν είναι από μόνα τους όμορφα ή άσχημα αλλά παίρνουν τη διάσταση που τους δίνει η ματιά και η σκέψη μας.

patra4


Οι φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο είναι μέρος φωτογραφικού project του Ξενοφώντα Παπαευθυμίου που πραγματεύεται την ευρύτερη έννοια του αστικού τοπίου. Η πρώτη παρουσίασή του έγινε το 2014 με την έκθεση «Παρουσίες απουσίες στον αστικό χώρο» και συνεχίζεται με την έκθεση «Αόρατη Πόλη» που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες (7 – 30 Σεπτεμβρίου) στην Γκαλερί Cube.

Περισσότερες πληροφορίες για την «Αόρατη Πόλη» του  Ξενοφώντα Παπαευθυμίου μπορείτε να βρείτε εδώ.

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
"Μαύρος κότσυφας, μαύρο βατόμουρο" - Το βαθιά ανθρώπινο πορτραίτο μιας ελεύθερης γυναίκας

“Μαύρος κότσυφας, μαύρο βατόμουρο” – Το βαθιά ανθρώπινο πορτραίτο μιας ελεύθερης γυναίκας

"Μαύρος κότσυφας, μαύρο βατόμουρο" ("Shashvi shashvi maq'vali" / "Blackberry, Blackberry, Blackbird"). Σκηνοθεσία: Ελένε Ναβεριάνι. Πρωταγωνιστούν: Έκα Χαβλεϊσβίλι, Τεμίκο Τσιτσινάντζε. Γεωργία, ...
«Άτλας» του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη

«Άτλας» του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη στο PalmTree MCA

Η παράσταση «Άτλας»  του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη συνεχίζει τις παραστάσεις έως 29 Απριλίου στο PalmTree Multinfuntional Center of Arts. “Εν αρχή ...
Laughing in Afghanistan

«Γελώντας στο Αφγανιστάν» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος 

Γελώντας στο Αφγανιστάν μια ταινία της Αννέτας Παπαθανασίου 20, 21, 22 Απριλίου 2024, στις 20:00, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά ...
Θωμάς Ζάμπρας

Θωμάς Ζάμπρας – Απόφοιτος Λυκείου στο Πάνθεον στην Πάτρα

Ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με την παράσταση “Απόφοιτος Λυκείου” για μία μοναδική βραδιά στο θέατρο Πάνθεον στην Πάτρα. Ο τίτλος ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 51 Άρθρα

Ο Ξενοφών Αργ. Παπαευθυμίου γεννήθηκε το 1962 στην Πάτρα. Σπούδασε στη Φλωρεντία, στην Universita Internazionale dell’ Arte, απ’ όπου πήρε δίπλωμα στη Συντήρηση Έργων Τέχνης και στη Μουσειολογία, με ειδίκευση στην Οπτική Επικοινωνία του Έργου Τέχνης.Από το 1988 έχει εργαστεί σαν συμβασιούχος στην 2η Εφορεία Νεότερων Μνημείων, ενώ από το 1990 εργάζεται ιδιωτικά διατηρώντας εργαστήριο συντήρησης έργων τέχνης.Έχει εργαστεί σε έργα πολιτιστικής διαχείρισης, ψηφιοποίησης και τεκμηρίωσης, έχει γράψει και επιμεληθεί βιβλία με ανάλογη θεματολογία και ασχολείται με την έρευνα και τεκμηρίωσης της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και του βιομηχανικής και τεχνολογικού πολιτισμού της Πάτρας.Έχει παρουσιάσει φωτογραφική δουλειά του σε δύο ατομικές και αρκετές ομαδικές εκθέσεις.Είναι μέλος του Ελληνικού Τμήματος του T.I.C.C.I.H. (Διεθνής Επιτροπή για τη Διατήρηση της Βιομηχανικής Κληρονομιάς), μέλος της Επιτροπής του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης του Δήμου Πατρέων και του Δ.Σ. της Εταιρείας Αχαϊκών Σπουδών. | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top