tetartopress

Αρχαιολογικοί χώροι και αγροτική γη παραδίδονται στη βιομηχανία των ΑΠΕ


Με τροπολογία της τελευταίας στιγμής, στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της  Αδειοδοτικής Διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Β’ Φάση, Aδειοδότηση Παραγωγής και Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, Πλαίσιο Ανάπτυξης Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών  Σταθμών και Ειδικότερες διατάξεις για την Ενέργεια και την Προστασία του Περιβάλλοντος», το ΥΠΕΝ  παραδίδει αγροτική γη και -για πρώτη φορά ρητά- αρχαιολογικούς χώρους για εγκατάσταση έργων ΑΠΕ. Το σχέδιο νόμου και οι τροπολογίες που το συνοδεύουν εισάγονται για ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής την  Τετάρτη 29/6/202.

Το πανελλαδικό Δίκτυο συλλογικοτήτων για την ενέργεια, με ανακοίνωσή του, αφού  αναφέρει τα μέχρι τώρα δεδομένα στον τομέα των έργων ΑΠΕ, διατυπώνει μια σειρά από εύλογα ερωτήματα, που καταδεικνύουν τον ακραίο χαρακτήρα της συγκεκριμένης επιλογής, την οποία χαρακτηρίζει πέρα από κάθε δεοντολογία, λογική και όριο. Καλεί όλα τα κόμματα της Βουλής, όλες τις συλλογικότητες και τους φορείς, όλους τους πολίτες, να βάλουν -επί τέλους- ένα όριο στα εξωφρενικά σχέδια που υλοποιούνται, εις βάρος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος και που έχουν ως νέο στόχο το τελευταίο προπύργιο, αυτό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, απαιτώντας απόλυτη προστασία των αρχαιολογικών – ιστορικών χώρων, των τόπων ιδιαίτερης φυσικής αξίας και των μνημείων της φύσης.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Να Αποσυρθεί Τώρα η Τροπολογία που Παραδίδει Ακίνητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Αρχαιολογικούς Χώρους για Εγκατάσταση Έργων ΑΠΕ

–  Η χώρα μας είχε πέρυσι ποσοστό συμμετοχής των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής 28,7%, όπως αναφέρει σε νέα της έκθεση η Ember, γεγονός που την κατατάσσει όγδοη διεθνώς και πρώτη στη ΝΑ Ευρώπη.

–  Ως χώρα έχουμε πετύχει μία από τις καλύτερες επιδόσεις πανευρωπαϊκά ως προς τον ρυθμό απορρόφησης νέων ΑΠΕ, εν μέσω ενός πρωτοφανούς επενδυτικού ενδιαφέροντος. Σήμερα, η ισχύς των ΑΠΕ σε λειτουργία ανέρχεται σε 9 GW, ο κατειλημμένος χώρος για νέα έργα σε 10 GW ενώ από την αρχή του 2021 έχουν υποβληθεί αιτήματα για ακόμη 19 GW. Συνεπώς, η επενδυτική στροφή προς τις ΑΠΕ έχει ήδη συμβεί, έλεγε τον Απρίλιο ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ.

–  Στο διασυνδεδεμένο δίκτυο γίνονται, ήδη, περικοπές ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ, μέτρο που μπορεί να εφαρμόσει ο Διαχειριστής, ώστε να διασφαλίσει την ισορροπία του ισοζυγίου ανάμεσα στην παραγωγή και τη ζήτηση.

–  Για φέτος αναμένονται εγκαταστάσεις ΑΠΕ 2 GW, όπως είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και ότι μέχρι το 2030 θα γίνουν επενδύσεις άνω των 10 δισ. ευρώ για πάνω από τα 15 GW νέων ΑΠΕ.

Με βάση τα παραπάνω, το πανελλαδικό Δίκτυο συλλογικοτήτων για την ενέργεια θέτει το εξής ερώτημα:

Πέρα από το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος που έχουν όλα αυτά, όπως αναδείξαμε με τις μέχρι τώρα παρεμβάσεις μας για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Αδειοδοτικής Διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Β’ Φάση, Aδειοδότηση Παραγωγής και Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, Πλαίσιο Ανάπτυξης Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών και Ειδικότερες διατάξεις για την Ενέργεια και την Προστασία του Περιβάλλοντος», ποιος είναι ο λόγος που το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ξεπερνώντας κάθε δεοντολογία, κάθε λογική και κάθε όριο, κατέθεσε τροπολογία στη Βουλή, με την οποία παραδίδει για εγκατάσταση έργων ΑΠΕ αγροτική γη και, για πρώτη φορά ρητά, αρχαιολογικούς χώρους;

Η ρύθμιση προβλέπει ότι με απόφαση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δύνανται να παραχωρούνται ακίνητα «ανεξαρτήτως έκτασης» για εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης, χωρίς δημοπρασία, μετά από αίτηση του εκάστοτε ενδιαφερόμενου. Επίσης, η χρήση παραχωρείται στον αιτούντα για όσο χρόνο εξυπηρετείται ο σκοπός της παραχώρησης, με ανώτατο όριο τα 40 έτη.
Και παρακάτω επισημαίνεται ότι «Το παρόν εφαρμόζεται και επί ακινήτων της παρ. 1, τα οποία αποτελούν αρχαιολογικούς χώρους, αρχαιολογικές ζώνες προστασίας, ιστορικούς τόπους, τόπους πλησίον μνημείων και εν γένει σε ακίνητα περιοχών που εμπίπτουν στον ν. 4858/2021», δηλαδή τον αρχαιολογικό νόμο. Η τροπολογία υπογράφεται από μια σειρά υπουργών, μεταξύ των οποίων η κ. Μενδώνη.

Εύλογα, το αρχικό ερώτημα συμπληρώνεται με δύο ακόμη ερωτήματα:

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, θεωρεί ότι εκπληρώνει το σκοπό του, αλλάζοντας τη χρήση γης ακινήτων δικής του δικαιοδοσίας, που έχουν σκοπό να υποστηρίξουν την αγροτική ανάπτυξη; Έχει ακούσει κάτι από τη διεθνή συζήτηση και ανησυχία για επερχόμενη επισιτιστική χρήση;

Το όραμα του υπουργείο Πολιτισμού για την πολιτιστική μας κληρονομιά είναι αυτό που έχει υλοποιηθεί με δική του ευθύνη, στο Αρχαίο Θέατρο της Μακύνειας -και όχι μόνο- και επιθυμεί να το γενικεύσει;
Δάσος ανεμογεννητριών δίπλα από το θέατρο της Μακύνειας

Ζητούμε απ’ όλα τα κόμματα της Βουλής, απ’ όλες τις συλλογικότητες και τους φορείς, απ’ όλους τους πολίτες, να βάλουν -επί τέλους- ένα όριο στα εξωφρενικά σχέδια που υλοποιούνται, εις βάρος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος και που έχουν ως νέο στόχο το τελευταίο προπύργιο, αυτό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Απαιτούμε απόλυτη προστασία των αρχαιολογικών – ιστορικών χώρων, των τόπων ιδιαίτερης φυσικής αξίας και των μνημείων της φύσης.

Πανελλαδικό Δίκτυο συλλογικοτήτων για την ενέργεια | energynetwork2020.wordpress.com | [email protected] | facebook

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Στο ποταμόπλοιο» - Κοιτάζοντας κατάματα τους ανθρώπους με πνευματικές διαταραχές

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Στο ποταμόπλοιο» – Κοιτάζοντας κατάματα τους ανθρώπους με πνευματικές διαταραχές

"Στο ποταμόπλοιο" ("Sur l' Adamant"). Σκηνοθεσία του Νικολά Φιλιμπέρ. Ντοκιμαντέρ, Γαλλικής παραγωγής 2023. "Μέσα μου βλέπω εικόνες, χρώματα πολλά. Δικά ...
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Η γενιά του πλούτου» - Η μίμηση των πλουσίων κι ο πολιτισμός της εικόνας

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Η γενιά του πλούτου» – Η μίμηση των πλουσίων κι ο πολιτισμός της εικόνας

"Η γενιά του πλούτου" / "Generation wealth". Σκηνοθεσία: Λόρεν Γκρίνφιλντ. Ντοκιμαντέρ παραγωγής ΗΠΑ, 2018. Ένα 6χρονο κορίτσι με φανταχτερό ροζ ...
«Πρόβα για τον κόσμο που έρχεται» από τον Θίασο Αντάμα - Μια Πιραντελλική, σαν πρόβα, παραμυθική παράσταση

«Πρόβα για τον κόσμο που έρχεται» από τον Θίασο Αντάμα – Μια Πιραντελλική, σαν πρόβα, παραμυθική παράσταση

Ο Τζάνι Ροντάρι είναι ένας Ιταλός συγγραφέας γνωστός κυρίως για τα έργα του πάνω στην παιδική λογοτεχνία. Το 1970 έλαβε ...
«Πέρασμα» του Λέβαν Ακίν - Τα περάσματα από τη συντήρηση στη  συμπερίληψη, την προκατάληψη στη συνειδητοποίηση, το εγώ στο εμείς

«Πέρασμα» του Λέβαν Ακίν – Τα περάσματα από τη συντήρηση στη συμπερίληψη, την προκατάληψη στη συνειδητοποίηση, το εγώ στο εμείς

"Πέρασμα" (Crossing). Σκηνοθεσία του Λέβαν Ακίν. Πρωταγωνιστούν: Μζία Αραμπούλι, Λούκας Κανκάβα, Ντενίζ Ντουμανλί. Γεωργία, Τουρκία, 2024. (διαθέσιμη στο cinobo) - ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 14021 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθημερινά απόψεις, σχόλια και θέματα για επιλεγμένες στιγμές της επικαιρότητας, με έμφαση στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο βιβλίο, στη μουσική, στα ταξίδια και στην ιστορία. Το tetartopress.gr είναι μια διαδικτυακή εφημερίδα που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

RELATED ARTICLES

Back to Top