tetartopress

«Black Mirror: Ο μαύρος καθρέφτης της ψηφιακότητας» – Μια κοινωνία έξω από εξοντωτικά δίπολα


Μια μαύρη οθόνη που φορτώνει για να γράψει με κεφαλαία γράμματα BLACK MIRROR  κι ύστερα να σπάσει στα δύο αφήνοντας μια ρωγμή. Από το intro της σειράς που βγήκε το 2011 για τη βρετανική τηλεόραση είναι ξεκάθαρες οι προθέσεις. Το ψηφιακό, θα περάσει με κρότο θρυμματίζοντας τη συσκευή που το φυλακίζει, στον έξω κόσμο. Θα δραπετεύσει από τις 6, τις 21 ή τις 49 ίντσες, από τις δύο διαστάσεις και θα γίνει μέρος και βίωμα της πραγματικότητάς μας.

Από το πρώτο (σοκαριστικό) επεισόδιό της, τράβηξε τα βλέμματα κοινού και κριτικών φιλοδοξώντας να γίνει η σειρά που θα επανακαθόριζε τη σχέση των ανθρώπων με την τεχνολογία και τον τρόπο που η τελευταία απλώνει τα πλοκάμια της σε κάθε τομέα της ζωής μας, ακόμα και μετά τον φυσικό μας θάνατο. Πέντε σεζόν και πάνω από μια δεκαετία μετά, μπορούμε να πούμε πως η μοίρα την έφερε στον (αναμενόμενο) δρόμο της ενσωμάτωσης και της κατανάλωσης ως τηλεοπτικό προϊόν και λιγότερο σε έναν πιο επαναστατικό ρου.

Η Δέσποινα Καταπότη, επίκουρη καθηγήτρια Πολιτισμικής Θεωρίας και Ψηφιακού Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, φαν της σειράς και η ίδια, επιλέγει να προσεγγίσει το φαινόμενο Black Mirror, καλώντας μια σειρά ανθρώπων της επιστήμης, της τέχνης και του πολιτισμού, να παρουσιάσουν τα πιο iconic επεισόδια, πρώτα σε δύο κύκλους προβολών το 2017 και το 2018 στο ΑΑΒΟΡΑ της Πέγκυς Ρίγα και ύστερα, εμπλουτισμένα και με επεισόδια μεταγενέστερων σειρών αφενός αλλά και πολλαπλές προσεγγίσεις ανά επεισόδιο, στον συλλογικό τόμο που εκδόθηκε μόλις από τις εκδόσεις Καστανιώτη με τίτλο «Black Mirror. Ο μαύρος καθρέφτης της ψηφιακότητας».

Μπροστά στα μάτια μας, παρελαύνουν τα επεισόδια-σταθμοί της σειράς μέσα από τα μάτια ανθρώπων που μπορούν να τα προσεγγίσουν πέρα από την εμπειρία του θεατή. Μέσα από τα κείμενα αναδύονται οι πολλαπλές πτυχές της ψηφιακότητας οι οποίες αναπόφευκτα εγείρουν το ερώτημα αν είμαστε έτοιμοι να εγκαταλείψουμε τα παραδοσιακά ερμηνευτικά σχήματα του κόσμου και να δημιουργήσουμε νέα, πιο συμπεριληπτικά, πιο κοντά στη νέα πραγματικότητα η οποία είναι εδώ και κινείται με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Άλλωστε η σειρά δεν είναι παρά το τέχνασμα, η αφορμή αν θέλετε για να ανοίξει μια τέτοια συζήτηση σε κάθε ένα από τα πεδία που ασχολούνται με όλα εκείνα που ορίζουν και ορίζονται από τον όρο ανθρώπινο και παράλληλα εργάζονται και φαντάζονται (ή μήπως συμβαίνει το ακριβώς αντίστροφο) μια άλλη κοινωνία έξω από εξοντωτικά δίπολα, μια κοινωνία που όλα, θα είναι για όλους, με τους καλύτερους δυνατούς όρους.

Black Mirror: Ο μαύρος καθρέφτης της ψηφιακότητας. Επιμέλεια: Δέσποινα Καταπότη. Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2022

Γράφουν οι: Ειρήνη Αβραμοπούλου, Γιώργος Βαβουρανάκης, Ηρακλής Βογιατζής, Αλέξανδρος Γεωργίου, Στυλιάνα Γκαλινίκη, Νίκος Δασκαλόπουλος, Κωνσταντίνος Ηροδότου, Κίμων Θεοδώρου, Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, Δέσποινα Καταπότη, Χλόη Κολύρη, Κώστας Κωστάκος (Old Boy), Βασιλική Λαλιώτη, Θωμάς Μαυροφίδης, Μήτσος Μπιλάλης, Δέσποινα Μπουμπουχεροπούλου, Χάρης Μωρίκης, Θεμιστοκλής Πανταζάκος, Αλέξανδρος Παπαγεωργίου, Πηνελόπη Παπαηλία, Κώστας Πασχαλίδης, Μανώλης Πατηνιώτης, Πέτρος Πετρίδης, Δημήτρης Πλάντζος, Σαμσών Ρακάς, Γιάννης Ρήγας, Ελίνα Ροϊνιώτη, Ηλίας Στουραΐτης.


 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 20 Άρθρα

Ο Δημήτρης Γκιούλος ήθελε να γίνει αστροναύτης. Τελικά, έμεινε να κυνηγά τις ουτοπίες του στη γη. | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top