tetartopress

Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας παρουσιάζει: “ΟΙΔΙΠΟΥΣ – Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου όπως τον είπαν οι Έλληνες”

dipethe-patras-idipous-stavros-tsakiris


Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας για την καλοκαιρινή περίοδο 2018 παρουσιάζει την παράσταση “ΟΙΔΙΠΟΥΣ – Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου όπως τον είπαν οι Έλληνες” σε σκηνοθεσία Σταύρου Σ. Τσακίρη.

Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 18 Ιουλίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας στις 21:30, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας.

Η παράσταση εξιστορεί έναν από τους αρχαιότερους μύθους, αυτόν των Λαβδακιδών,  όπως τον συνέλαβε ο λαός και τον διαχειρίστηκαν οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές: από την άφιξη του Κάδμου στην Θήβα, τον γάμο του Λάιου με την Ιοκάστη, τη γέννηση του Οιδίποδα, την πατροκτονία και τη λύση του αινίγματος της σφίγγας, την τύφλωση, την εξορία, τη σύγκρουση του Ετεοκλή και του Πολυνίκη, την ανυπακοή της Αντιγόνης στην εντολή του Κρέοντα και το τέλος του Οιδίποδα. Παρακολουθούμε επί σκηνής έναν μύθο που με συμβολικό τρόπο περιγράφει τη δημιουργία του κόσμου, την εξέλιξη των πρώτων μορφών κοινωνίας, την οργάνωση των εξουσιών και τη θέσπιση της πρώτης νομοθεσίας που αποτέλεσε και το τέλος της μυθολογικής (ηρωικής) περιόδου.

Όλοι οι αρχαίοι λαοί μέσα από Επικές Αφηγήσεις έδωσαν τη δική τους εκδοχή για τη δημιουργία του Κόσμου. Για παράδειγμα οι Βαβυλώνιοι με το «Έπος του Γκιλγκαμές», οι Ινδοί με τη «Μαχαμπχαράτα» τους, οι Εβραίοι με τη «Γένεση», τα Σκανδιναβικά Έπη, κ.ά. Σήμερα, παρακολουθώντας τις απαρχές του κόσμου μέσα από τους αρχαίους μύθους, συνειδητοποιούμε καλύτερα τις παθογένειες της εποχής μας και τα αδιέξοδα που δημιουργεί η κοινωνική ανισότητα την οποία στις μέρες μας  βιώνουμε στην πιο ακραία της μορφή.

dipethe-patras-idipous-stavros-tsakiris1Η παράσταση «Οιδίπους» είναι μια σύνθεση των επτά τραγωδιών που αναφέρονται στον μύθο του οίκου των Λαβδακιδών. Συγκεκριμένα: των  τραγωδιών του Σοφοκλή «Οιδίπους Τύραννος», «Οιδίπους επί Κολωνώ» και «Αντιγόνη», των τραγωδιών του Ευριπίδη «Φοίνισσες», «Βάκχες» και «Ικέτιδες» και της τραγωδίας του Αισχύλου «Επτά επί Θήβας».

Δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς τη νομιμότητα μιας τέτοιας σύνθεσης αλλά ούτε και για το αντίθετο, καθώς τέτοιες απόπειρες παρατηρούνται ήδη από τα πρώτα χρόνια μετά τον θάνατο των μεγάλων τραγικών ποιητών και συνεχίζονται ως τις μέρες μας. Πρώτος ο Ευριπίδης ο νεότερος συντόμευσε τις τριλογίες του πατέρα του. Το ίδιο έκαναν και άλλοι λιγότερο γνωστοί ποιητές. Κατά το 1ο μ.Χ. αιώνα έχουμε πλήθος συνθέσεων από τραγωδίες διαφορετικών ποιητών. Εξαιτίας αυτών των εγχειρημάτων κληρονομούμε ως σήμερα και τον ορισμό παρακαταλογές ή παρακαταλογικό ύφος. Στους ύστερους Βυζαντινούς χρόνους το Θρησκευτικό Δράμα «Χριστός Πάσχων» αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα έργου-σύνθεσης τραγωδιών του Σοφοκλή, του Ευριπίδη και του Λυκόφρωνα.

dipethe-patras-idipous-stavros-tsakiris6Ο Σταύρος Τσακίρης παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το 1997 την παράσταση «Λαβδακίδαι» με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, μια σύνθεση πέντε αρχαίων τραγωδιών. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ήταν: η Αντιγόνη Βαλάκου, ο Στέφανος Κυριακίδης, η Μαρία Σκούντζου, ο Γιώργος Σίσκος, ο Γιάννης Ροζάκης κ.α

Η νέα σύνθεση, που χρησιμοποιεί αποσπάσματα από επτά τραγωδίες, έχει διαφορετική κατεύθυνση ως κείμενο και παράσταση. Διατηρούνται μόνο τα μέρη των ρόλων, χωρίς τις παρεμβάσεις του Χορού. Έντεκα μόνο ηθοποιοί πάνω στη σκηνή, με απλά μέσα, αφηγούνται την περιπέτεια του μύθου του Οιδίποδα. Η παράσταση δεν περιλαμβάνει μόνο σκηνές από τις επτά τραγωδίες αλλά και πτυχές του μύθου – στιγμές που ορίζονταν ως «μιαρές», κατά την παράδοση της τραγωδίας, και εξιστορούνται μόνο από του αγγελιοφόρους ή τον χορό.

Μια πρώτη εκδοχή του κειμένου προέκυψε από τη συνεργασία του Σταύρου Τσακίρη με τους μαθητές της Ανώτερης Δραματικής σχολής «Δήλος» κατά τα έτη 2013 έως 2017. Το τελικό κείμενο διαμορφώνεται στη διάρκεια των δοκιμών με τη συνεργασία των ηθοποιών.

dipethe-patras-idipous-stavros-tsakiris3Ο σκηνικός χώρος και χρόνος δεν είναι ενιαίος. Η χρήση των αντικειμένων δημιουργεί χώρους εσωτερικούς και εξωτερικούς, ακόμη και φανταστικούς με τη βοήθεια της τεχνικής του flash animation που συνηθίζει ο Αλέξανδρος Ψυχούλης.

Τα κοστούμια της Ελένης Δουνδουλάκη είναι σύγχρονα, αλλά με στοιχεία δανεισμένα από την Ελληνική παράδοση.

Η μουσική του Μίνου Μάτσα, άλλες φορές φωνητική και άλλες ηλεκτρονική, στηρίζεται σε μοτίβα της Ελληνικής Λαϊκής Παραδοσιακής μουσικής αποδιδόμενα μ’ ένα σύγχρονο ιδίωμα που μπερδεύεται με το ιδιαίτερο ύφος του συνθέτη.

Την ομάδα των ερμηνευτών που καλούνται να ζωντανέψουν αυτό το εγχείρημα απαρτίζουν μερικοί από τους καλύτερους ηθοποιούς της σύγχρονης Ελληνικής σκηνής.

Στο ρόλο της Ιοκάστης η Μαρία Κίτσου, Οιδίποδας ο Δημήτρης Λάλος, Κρέων ο Γεράσιμος Γεννατάς, Αντιγόνη η Λένα Δροσάκη, Ετεοκλής ο Γιώργος Παπαπαύλου, Πολυνείκης ο Μάνος Καρατζογιάννης, ενώ σε άλλους ρόλους οι απόφοιτοι της δραματικής σχολής του Δη.Πε.Θε. Πάτρας: Νάνσυ Χριστοπούλου, Ελένη Ανδρικοπούλου καθώς και οι Δημήτρης Παγώνης, Κώστας Νικούλι . Στον ρόλο του Οιδίποδα στην τελευταία του ηλικία αλλά και του γενάρχη Κάδμου ο Τάκης Χρυσικάκος.

Για την πρεμιέρα που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 18 Ιουλίου στις 21:30 στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, γίνεται προπώληση εισιτηρίων στο ταμείο του θεάτρου Απόλλων.

dipethe-patras-idipous-stavros-tsakiris4Ταυτότητα της παράστασης

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: ΣΤΑΥΡΟΣ Σ. ΤΣΑΚΙΡΗΣ
ΣΚΗΝΙΚΑ: ΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΨΥΧΟΥΛΗΣ
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΝΔΟΥΛΑΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΗ: ΜΙΝΩΣ ΜΑΤΣΑΣ
ΚΙΝΗΣΗ: ΖΩΗ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΣΧΕΔ.ΦΩΤΙΣΜΟΣ: ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΒΟΗΘ. ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: ΧΑΡΗΣ ΠΕΧΛΙΒΑΝΙΔΗΣ

ΙΟΚΑΣΤΗ: ΜΑΡΙΑ ΚΙΤΣΟΥ
ΟΙΔΙΠΟΥΣ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΛΟΣ
ΚΡΕΩΝ: ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΣ
ΑΝΤΙΓΟΝΗ: ΛΕΝΑ ΔΡΟΣΑΚΗ
ΕΤΕΟΚΛΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΠΑΥΛΟΥ
ΠΟΛΥΝΕΙΚΗΣ: ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΑΙΜΩΝ – ΒΟΣΚΟΣ Α: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΓΩΝΗΣ
ΘΗΣΕΑΣ – ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ -ΒΟΣΚΟΣ Β: ΚΩΣΤΑΣ ΝΙΚΟΥΛΙ
ΑΙΘΡΑ – ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ: ΝΑΝΣΥ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΓΓΕΛΟΣ- ΙΣΜΗΝΗ – ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ: ΛΕΝΑ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ
και
ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΙΙ, ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ, ΚΑΔΜΟΣ: ο ΤΑΚΗΣ ΧΡΥΣΙΚΑΚΟΣ

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...
"Έρωτας Big Bang" στις Γραμμές Τέχνης

“Έρωτας Big Bang” στις Γραμμές Τέχνης στην Πάτρα

Παρασκευή 12 και Σάββατο 13 Απριλίου 2024, στις 21:00, η Μαρίνα Βολουδάκη, συνοδεία Σπύρου Λευκοφρύδη, επιστρέφει στο Θέατρο Γραμμές Τέχνης ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 13872 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθημερινά απόψεις, σχόλια και θέματα για επιλεγμένες στιγμές της επικαιρότητας, με έμφαση στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο βιβλίο, στη μουσική, στα ταξίδια και στην ιστορία. Το tetartopress.gr είναι μια διαδικτυακή εφημερίδα που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

RELATED ARTICLES

Back to Top