tetartopress

«Ερωφίλη project» – Μια διαφορετική μέθοδος αναπαράστασης, ένα έργο τέχνης επί σκηνής

erofili-project4


Ξαφνικά εμφανίζεται ο Χάρος στην σκηνή, μας προειδοποιεί ότι η συσσώρευση πλούτου θα χαθεί, τα σπίτια θα χαλάσουν, οι άνθρωποι θα λιώσουν και το έργο ξεκινά… Βλέπουμε την Ερωφίλη να ερωτεύεται τον πανάρετο. Ο πατέρας της Φιλόγονος, αντιτίθεται τόσο πολύ που φτάνει σε ακραία συμπεριφορά απέναντι τους, βασανίζει και σκοτώνει μαρτυρικά τον Πανάρετο και εκδικείται την κόρη του αποκαλύπτοντάς της, τον μαρτυρικό του θάνατο. Εκείνη αυτοκτονεί αποκαλύπτοντας έτσι μέσα από την αυτοχειρία της την άδικη φύση του Φιλόγονου. Η εξέγερση είναι κοντά.

Στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας παρακολουθήσαμε το πεντάπρακτο έργο του Ρεθυμνιώτη ποιητή Γεωργίου Χορτάτση «Ερωφίλη» που γράφτηκε το 1595 -ίδια εποχή που έγραφε ο Σαίξπηρ το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»- και εκδόθηκε το 1637 πρώτη φορά στην Βενετία. Η παράσταση ήταν εξαιρετικά δομημένη, με σεβασμό στο αρχικό κείμενο και το ύφος του, αφού χρησιμοποιούσε την καθημερινή γλώσσα που γράφτηκε, πλαισιωμένη από ζωντανή μουσική που έδινε τον απαραίτητο τόνο σε κάθε σκηνή και προσιδίαζε στη μελωδικότητα που ακολουθούσε η αρχαία τραγωδία.

Ξεχωριστό επίτευγμα για την ομάδα του Θεατρικού Οργανισμού Roots, αποτελεί η καινοτομία ότι πήραν ένα παλιό κείμενο προσέθεσαν ένα ξεχωριστό μέτρο και ρυθμό τραγουδιστικής ομιλίας με την προοπτική να αποτελέσει κληροδότημα για αρκετούς ηθοποιούς η συγκεκριμένη ερμηνευτική προσέγγιση.

erofili4


Είναι η πρώτη φορά που φέτος στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας είδαμε συνδυασμό ημιμάσκας και ψιμυθίου, σύμφωνα με κανόνες αρχαίας τραγωδίας και όχι απλά ένα καλό μακιγιάζ. Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε το ευρηματικό σκηνικό, που αποτελείτο από κόκκινα σκορπισμένα σχοινιά τα οποία χρησιμοποιούνταν σε διάφορες περιστάσεις. Τα είδαμε να τα κρατάνε από το χέρι τους οι ερωτευμένοι νέοι, ιδέα που ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Οικονομίδης δανείστηκε από τους γιαπωνέζικους γάμους όπου ο γαμπρός και η νύφη κρατάνε πλάι πλάι μια κλωστή στο χέρι που τους δένει, τα είδαμε όμως να χρησιμοποιούνται και αλληγορικά σαν ματωμένη σκηνή αλλά και σαν εργαλείο αντίστασης κατά του βασιλιά Φιλόγονου.

Εξαιρετική ερμηνεία από όλους τους ηθοποιούς που δεν κοιτάχτηκαν καθόλου μεταξύ τους σε όλη την παράσταση. Κοιτούσαν μόνο το κοινό επιχειρώντας έτσι να προσωποποιήσουν την παράσταση κάνοντας ένα διάλογο με τους θεατές.

Ο Θεόδωρος Οικονομίδης εκτός από την σκηνοθεσία επιτέλεσε πολλαπλούς ρόλους στο έργο με εξαιρετική απόδοση. Η Αμαλία Αρσένη σαν Ερωφίλη, βίωσε τον ρόλο με πρωτόγνωρο πάθος και το μετέφερε στους θεατές προσηλώνοντάς τους. Ενώ η Δανάη Λουκάκη στον ρόλο της Νένας/ Ασκιάς, έβγαλε την ένταση που χρειάζονταν οι στιγμές και αποτύπωσε πλήρως τα συναισθήματα της κάθε κατάστασης ακόμα και όταν εμφανίστηκε με μάσκα ερχόμενη από τον Άδη. Ο Κωνσταντίνος Τσιομίδης απέδωσε τον αυταρχισμό του βασιλιά Φιλόγονου και την απόσταση που είχε από την κόρη του. Οι κινήσεις όλων των ηθοποιών ήταν ρυθμικές, ενώ η παντομιμική δραματοποίηση, έντονα περιγραφική, απέδιδε πολύ καλά τον συναισθηματικό τόνο της παράστασης.

Η παράσταση «Ερωφίλη project» αποτελεί ένα πολύ καλό παράδειγμα ομαδικής δουλειάς. Οι συντελεστές της, πήραν ένα λογοτεχνικό κείμενο το αντιμετώπισαν με σοβαρότητα και σεβασμό και το ανέδειξαν σε ένα έργο τέχνης επί σκηνής. Ένα νέο, διαφορετικό είδος θεάτρου που μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για κάτι καινοτόμο σε σχέση με τα υπάρχοντα.

erofili-project3


Συντελεστές

Διδασκαλία, επεξεργασία κειμένου, μουσική: Οικονομίδης Θεόδωρος

Θίασος:
Ερωφίλη: Αμαλία Αρσένη
Φιλόγονος: Κωνσταντίνος Τσιομίδης
Πανάρετος: Θόδωρος Οικονομίδης
Νένα / Ασκιά: Δανάη Λουκάκη
Μαντατοφόρος: Θ. Οικονομίδης

Μουσικοί:
Κιθάρα- μαντολίνο: Αρετή Κοκκίνου
Πνευστά: Δημήτρης Πρόκος
Κιθάρα, πανδουρίδα: Θ. Οικονομίδης
Κανονάκι: Αμαλία Αρσένη

Κοστούμια: Βασιλική Σίρμα

Παραγωγή: θεατρικός οργανισμός «Roots»

Επόμενες παραστάσεις

9 Σεπτεμβρίου: Θέατρο Κήπου, Θεσσαλονίκη
20 Σεπτεμβρίου: Άγιοι Ανάργυροι
12 Οκτωβρίου: Καστροπολιτεία, Μυστράς
26 Οκτωβρίου – 18 Νοεμβρίου: Θέατρο Σφενδόνη, Αθήνα

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στη σελίδα της παράστασης.

Φωτογραφίες: Kiki Pap

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Νώε» - Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

«Νώε» – Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

Οι εκδόσεις Κίχλη και το βιβλιοπωλείο Πίξελ Books μας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Νώε» την Τετάρτη ...
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 111 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top