Τέταρτο
104 Προβολές

Γιάννης Τσαγανάς – Μεταλλικά αρχέτυπα και οράματα μελλοντικών μορφών ύπαρξης




Για την αναδρομική έκθεση του γλύπτη Γιάννη Τσαγανά. Αγορά Αργύρη, Πάτρα, 4-17 Σεπτεμβρίου 2020.

Πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε η αναδρομική έκθεση του γλύπτη Γιάννη Τσαγανά στην Αγορά Αργύρη, την οποία οργάνωσε ο Ελληνογερμανικός Σύνδεσμος Αχαΐας. Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε το 1930 στην Πάτρα, όπου ζει και εργάζεται. Την περίοδο 1957 – 1965 βρέθηκε στη Βόννη, πρωτεύουσα της τότε Δυτικής Γερμανίας, όπου παρακολούθησε μαθήματα στο εργαστήριο της γλύπτριας Ingeborg von Rath. Έκτοτε κατασκευάζει γλυπτά από μπρούντζο, ορείχαλκο και αλουμίνιο με τη μέθοδο της χύτευσης.

Έχοντας αφομοιώσει βαθιά τους μορφολογικούς προσανατολισμούς της τέχνης του 20ου αιώνα, ο Γιάννης Τσαγανάς δημιούργησε ένα πολύπλευρο και πολύμορφο έργο με ιδιάζον προσωπικό στίγμα. Σε μεγάλο μέρος του κυριαρχούν οι βιομορφικές αρχετυπικές φιγούρες: ανθρώπινες, ζωικές, υβριδικές ή και οιονεί εξωγήινες. Μια σειρά κεφαλιών με επίκεντρο τις μορφές των οικείων του προσώπων διακρίνεται για τα ρεαλιστικά της στοιχεία. Ένα είδος «αποκαθήλωσης» του νεκρού αντάρτη αποτυπώνει δραματικές ιστορικές περιπέτειες του εικοστού αιώνα.


Η πιο πρόσφατη δουλειά του ξεχωρίζει για μια παιγνιώδη κριτική προσέγγιση κοινωνικών και οικολογικών προβλημάτων που, καθώς φαίνεται, απασχολούν ιδιαίτερα τον καλλιτέχνη. Μια πολύχρωμη συντεταγμένη μάζα «διαδηλωτών» διαμαρτύρεται φέροντας καρτέλες με δημοφιλή ή τετριμμένα συνθήματα. Το κεφάλι τους συνίσταται σε ένα ορθάνοιχτο στόμα, με μια επιθετικά προτεταμένη (σχεδόν σα βλήμα) γλώσσα. Η σύνθεση Τριλογία αναπαριστά μια φαντασιώδη ιεροτελεστική πομπή ενός πλήθους ποικιλόμορφων όντων. Η αλλόκοτη αυτή λιτανεία διαιρείται σε τρία μέρη, τα οποία αντιστοιχούν σε ισάριθμα ιστορικά στάδια μιας φανταστικής μελλοντικής εξέλιξης. Το αφηγηματικό σχήμα των τριών διαδοχικών εξελικτικών σταδίων μοιάζει να απηχεί την εγελιανή πορεία εκδίπλωσης του Πνεύματος.

Το σύνολο του έργου του Τσαγανά εκφράζει μια αγωνιώδη διερώτηση γύρω από το πεπρωμένο της ανθρωπότητας και της ίδιας της ζωής. Ο καλλιτέχνης στρέφει το βλέμμα του προς τον ουρανό, προβάλλοντας την αγωνία του παρόντος σε φανταστικά οράματα του παρελθόντος και του μέλλοντος.


Η έκθεση του Γιάννη Τσαγανά παρουσίασε ορισμένες ιδιοτυπίες. Δεδομένου ότι ο καλλιτέχνης εκθέτει εξαιρετικά σπάνια, η αναδρομική του αποτέλεσε μια ευχάριστη έκπληξη. Ο ίδιος κατασκεύασε τις πρωτότυπες καρτέλες με τους τίτλους των έργων του. Ωστόσο η πλήρης απουσία πληροφοριών για τη χρονολογία της παραγωγής καθενός, καθώς και για τα υλικά και τις τεχνικές που χρησιμοποίησε, όσο κι αν έθετε ελκυστικούς γρίφους στον πιο ειδικό, θα μπορούσε να δημιουργήσει κάποια σύγχυση στο θεατή.

Εξίσου αισθητή, κατά τη γνώμη μας, υπήρξε η έλλειψη ενός υποτυπωδώς περιεκτικού βιογραφικού του καλλιτέχνη, που θα αποσαφήνιζε την έως τώρα διαδρομή των αναζητήσεών του. Ευχόμαστε το έργο του να μελετηθεί εκτενέστερα ώστε να αναδειχθεί πληρέστερα η φυσιογνωμία και η θέση του στην ιστορία της τέχνης.



* Οι φωτογραφίες είναι της Ιωάννας Κοχλιάδη


 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 
 
 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
 

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 1 Άρθρο

Ο Αλέξανδρος Διαμαντής έχει εργαστεί ως αναπληρωτής εκπαιδευτικός και σπουδάζει ιστορία της τέχνης. [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top