tetartopress

Γκυστάβ Φλωμπέρ «Τρεις ιστορίες»

Γκυστάβ Φλωμπέρ «Τρεις ιστορίες»

Γκυστάβ Φλωμπέρ «Τρεις ιστορίες»


Οι Τρεις ιστορίες, το τελευταίο έργο που δημοσίευσε ο Γκυστάβ Φλωμπέρ αποτελούν ένα αριστουργηματικό τρίπτυχο. Στην Απλή καρδιά ο Φλωμπέρ αφηγείται την ιστορία της Φελισιτέ, μιας φτωχής υπηρέτριας στη γαλλική επαρχία του 19ου αιώνα, που αγαπάει διαδοχικά έναν άντρα, τα παιδιά της κυρίας της, έναν ανιψιό της, έναν γέροντα που φροντίζει κι έπειτα τον παπαγάλο της. Στον Άγιο Ιουλιανό ένας παθιασμένος κυνηγός έρχεται αντιμέτωπος με τη βία που ασκεί και οδηγείται στη μετάνοια. Στην Ηρωδιάδα ο χορός της Σαλώμης στο πολυτελές συμπόσιο του Ηρώδη, όπου όλες οι πολιτικές και θρησκευτικές συγκρούσεις της εποχής έρχονται στην επιφάνεια, οδηγεί στον αποκεφαλισμό του Ιωάννη του Βαπτιστή.

Στις Τρεις ιστορίες διαπλέκονται μια όψη της κοινωνίας του Φλωμπέρ, ο μεσαιωνικός θρύλος και η ανασυγκρότηση του παρελθόντος· εδώ συμπυκνώνονται οι καλλιτεχνικές ιδέες και η συγγραφική του μέθοδος: η εμμονική αναζήτηση για την ορθή λέξη, την ηχητική αρμονία και ένα ύφος που «θα έχει το ρυθμό του στίχου, την ακρίβεια της επιστημονικής γλώσσας, τον βαθύ κυματιστό ήχο του βιολοντσέλου και τη λάμψη της φωτιάς».

«[…] Ο Φλωμπέρ δεν ανήκει σε κανένα από αυτά τα μοντέλα: θεωρούσε τόσο τον ρεαλισμό όσο και τον νατουραλισμό «ανοησία» και, ως ολιγογράφος, δεν μπορούσε να κατηγορηθεί ότι έγραφε για χρήματα. Εν μέρει εξαιτίας της ολιγογραφίας του, είχε καλλιεργήσει την εικόνα ενός συγγραφέα που τα έργα του συνδέονται μεταξύ τους: σε αντίθεση με τους περισσότερους συγγραφείς του 19ου αιώνα, δεν συνήθιζε να δημοσιεύει ευκαιριακά διηγήματα στις εφημερίδες τα οποία συγκέντρωνε αργότερα σε τόμους. Παρότι τα διηγήματα των Τριών ιστοριών δημοσιεύονται στον τύπο πριν από την κυκλοφορία τους υπό μορφή βιβλίου, η κριτική τα αντιμετωπίζει ως ένα ενιαίο έργο.

Η αμηχανία μπροστά στην ενότητα των Τριών ιστοριών δεν χαρακτηρίζει μόνο τους κριτικούς της εποχής της πρώτης δημοσίευσής τους αλλά αποτελεί μια ρητή ή άρρητη σταθερά της φλωμπερικής κριτικής μέχρι σήμερα και είναι ένδειξη της δυσκολίας την οποία αντιμετωπίζει κανείς όταν προσπαθεί να εντοπίσει μια «φιλοσοφική ιδέα», έναν θεματικό άξονα ή ένα μορφικό χαρακτηριστικό που να διέπει και τις τρεις εξίσου. […]

Αν ένα κείμενο συνίσταται στην ιστορία των αναγνώσεών του, οι Τρεις ιστορίες αποτελούν, από την εποχή της πρώτης τους δημοσίευσης, ένα αινιγματικό έργο: ακόμη κι αν τα ερωτήματα που θέτουν οι κριτικοί, όπως είδαμε, μεταβάλλονται, ανάλογα με τις «κριτικές κατηχήσεις» τους, οι Τρεις ιστορίες αντιστέκονται σθεναρά σε αναγνώσεις που επιχειρούν να τις ενοποιήσουν, να εντοπίσουν ένα και μόνο θέμα, να τις εντάξουν σε ένα και μόνο πλαίσιο.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι δύο είναι οι μόνες σταθερές των αναγνώσεων των Τριών ιστοριών: αφενός, η πανταχού παρούσα φλωμπερική ειρωνεία (ένας από τους μηχανισμούς της οποίας είναι η υπονόμευση κάθε απόπειρας συνολικής ερμηνείας)· αφετέρου, η επανάληψη. Η αμήχανη απάντηση των πρώτων κριτικών του Φλωμπέρ ότι τα τρία διηγήματα επαναλαμβάνουν και συνοψίζουν το έργο του, ακόμη κι αν παραμένει αμήχανη, δεν είναι ίσως απολύτως άστοχη » – Από το επίμετρο του Σωτήρη Παρασχά, Διαβάζοντας τις «Τρεις ιστορίες»

«Τρεις ιστορίες» | Συγγραφέας: Γκυστάβ Φλωμπέρ | Μετάφραση: Τιτίκα Δημητρούλια | Επίμετρο: Σωτήρη Παρασχά | Σελ.: 256| Σχήμα: 12×20 | Εκδόσεις Αντίποδες | Διαβάστε ένα απόσπασμα


 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι

«Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι» – Πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το νέο ντοκιμαντέρ «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι» θα κάνει διαδικτυακή πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με online προβολές στο τμήμα ...
1822-1895 Από τον Λουί στον Παστέρ

Πάτρα: «1822-1895 Από τον Λουί στον Παστέρ» – Έκθεση στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας

Περιοδική Έκθεση με τίτλο «1822-1895 Από τον Λουί στον Παστέρ» διοργανώνεται από το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών ...
12 Χρόνια Τέχνη κι Ελευθερία στο Εμπρός

12 Χρόνια Τέχνη κι Ελευθερία στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός

20-26 Φεβρουαρίου 2024. Εβδομάδα υπεράσπισης του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός. Αναλυτικά το κάλεσμα: Όλες και όλοι εμείς οι καλλιτέχνες ακτιβιστές και ...
«Πλάνο 75» της Τσι Χαγιακάουα - Πόσο απέχει η δυστοπία της εθελοντικής ευθανασίας για τους ηλικιωμένους;

«Πλάνο 75» της Τσι Χαγιακάουα – Πόσο απέχει η δυστοπία της εθελοντικής ευθανασίας για τους ηλικιωμένους;

«Πλάνο 75» (Plan 75). Σκηνοθεσία: Τσι Χαγιακάουα. Πρωταγωνιστούν: Τσιέκο Μπάισο, Χαγιάτο Ισομούρα, Στεφανί Αριάν, Γιουούμι Καγουάι. Ιαπωνία, 2022. Ο Τάρο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 13761 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθημερινά απόψεις, σχόλια και θέματα για επιλεγμένες στιγμές της επικαιρότητας, με έμφαση στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο βιβλίο, στη μουσική, στα ταξίδια και στην ιστορία. Το tetartopress.gr είναι μια διαδικτυακή εφημερίδα που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

RELATED ARTICLES

Back to Top