tetartopress

«Οι Παγιδευτές» του Γιώργου Σκούρτη – Οι ιδέες βομβαρδίζονται πρώτες

23585294_301947013634115_1182253405_o


Βρισκόμενος ανάμεσα σε μικρούς διαβόλους και μεγάλους θεούς, κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί ποιος τελικά κατέχει την εξουσία και ποιος αποφασίζει τα «μελλούμενα». Απ΄ τη μία η υποκειμενικότητα ενός εμφυλίου και από την άλλη η αντικειμενικότητα της δύναμης του έρωτα. Νικητής θα είναι ο ανίκητος στη μάχη έρωτας που δεν γνωρίζει από εχθρούς γιατί απευθύνεται στα πάθη. Εκεί κερδίζει πάντα, χρησιμοποιώντας την εσωτερική μας δύναμη για να μας υποτάξει.

Οι ιδέες πρέπει να βρεθεί τρόπος να νικηθούν, οι ιδέες προϋποθέτουν νόηση, ο έρωτας δεν απευθύνεται στην νόηση, απευθύνεται στην αδυναμία, ακόμα και αν κάποιος είναι αρχειοθέτης αξιών, έστω και ο τελευταίος, δεν μπορεί να αντισταθεί στον αγαλλίαση που του προσφέρει η ηδονή.

Όποιος έχει αξίες και ιδέες πρέπει να παρακολουθείται, μην ξεφύγει και γίνει επικίνδυνος, μήπως αναστήσει το πτώμα της αλήθειας και η εξουσία καταλυθεί, γι΄ αυτό πρέπει να παρακολουθείται όλες της ώρες, η εξουσία έχει προαποφασίσει γι΄αυτόν να τον κρατάει αδρανή, να επιλέγει την διασκέδασή του, να επιλέγει τους φόβους του και να τον κάνει να ονειρεύεται ό,τι αυτή θέλει, όλοι πρέπει να είναι νωθροί και όλοι πρέπει να είναι προδιαγεγραμμένοι.

Οι «Παγιδευτές» του Γιώργου Σκούρτη, ολοκληρώνουν την θεατρική του πενταλογία (Οι Νταντάδες, Οι Μουσικοί, Οι Εκτελεστές, Οι Ηθοποιοί). Ο Σκούρτης με αυτό το έργο του εξελίσσει ένα προηγούμενό του, τους Νταντάδες καθώς τα δυο έργα «συνομιλούν» πάνω στην κοινωνικοπολιτική κατάχρηση της εξουσίας και την καταγγέλλουν. Διακρίνεται ένα Οργουελικό σενάριο παρακολούθησης των πάντων και ανελευθερίας της θέλησης, ακόμα και οι ηδονές είναι ελεγχόμενες. Η διασκέδαση μέσα από το σκοτεινό δωμάτιο είναι μια κοπέλα στο απέναντι κτήριο να αποκαλύπτει τα θέλγητρά της, ακόμα όμως και αυτή βαλμένη από το καθεστώς για να διασκεδάζει αυτούς που την ποθούν. Όλα ελέγχονται.

received_10213183286448239


Οι διάλογοι θίγουν, θεωρητικές έννοιες και μιλούν για αξίες καθώς το όλο σκηνικό διαδραματίζεται στα πλαίσια ενός εμφυλίου πολέμου (ο ίδιος ο Σκούρτης ανέφερε ότι επηρεάστηκε από τον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας), ακούγονται συχνά οι λέξεις πόλεμος, κρεματόρια, πτώματα, καταγγέλλοντας τη ματαιοδοξία της εξουσίας. Οι πρωταγωνιστές, γνωρίζουν τις «σωστές αξίες» και μέσα από διαλόγους προσπαθούν να τις προβάλλουν ο ένας στον άλλο. Καχύποπτοι και οι δυο μέχρι τέλους, κανείς δεν μπορεί να ελέγξει τα πάθη του και προσπαθεί να σώσει τον άλλο από τον εαυτό του.

Το έργο, διακόπτεται και μας καθηλώνει όταν ο ένας από τους δυο πρωταγωνιστές σταματάει και κοιτάζει μέσα από το τηλεσκόπιο του έξω από το παράθυρο. Το κοινό παρακολουθεί μαζί του την κοπέλα του απέναντι δωματίου. Στη συνέχεια ξαναρχίζουν οι συζητήσεις, περί αλήθειας και σωστής θεώρησης των πραγμάτων μέχρι που αποκαλύπτεται ότι και οι δυο είναι ερωτευμένοι με την κοπέλα που παρακολουθούν, είτε είναι η ίδια είτε οποιαδήποτε κοπέλα τους τοποθετεί το καθεστώς.

Ο σκηνοθέτης Βασίλης Κόκκαλης δημιουργεί, ένα εξαιρετικό έργο επί σκηνής, με έντονους διαλόγους ανάμεσα στους Παλαιολόγο Χαλίδα και Δημήτρη Τζαβάρα οι οποίοι έδωσαν τον απαραίτητο τόνο με τις ερμηνείες τους και μας πέρασαν τα μηνύματα του έργου με τον πιο παραστατικό τρόπο. Σημαντικός ο μονόλογος ύμνος στον έρωτα στα αρχαία και από τους δυο.

Η Σάντυ Πατσαούρα έχει ένα ρόλο χωρίς λόγια, αλλά με μα σημαντική συμβολή στη εξέλιξη της πλοκής και επεξήγησης του πως η εξουσία χρησιμοποιεί σαν δόλωμα τον έρωτα και το πάθος.

Ήχοι από πολυβόλα και βομβαρδισμούς πλαισιώνουν το έργο, που διαδραματίζεται μέσα στο δωμάτιο του «τελευταίου πολίτη» με ντεκόρ και κοστούμια να παραπέμπουν σε εποχή πολέμου.

Ο Γεώργιος Σκούρτης ξεκινώντας με το έργο «Οι Νταντάδες» το 1970, ένα έργο σταθμό της νεότερης ελληνικής δραματουργίας, συνεχίζει να πραγματεύεται θέματα που εστιάζουν στην κοινωνικοπολιτική καταγγελία και στην εμβάθυνση των διαπροσωπικών σχέσεων. Στον κόσμο αρέσει να παρακολουθεί παιχνίδια εξουσίας. Ελκύεται από τον νικητή, συμπάσχει με τον χαμένο. Στους «Παγιδευτές» όμως δεν υπάρχει νικητής και ηττημένος. Νικητής είναι η εξουσία που στοχεύοντας στις ιδέες και τις αξίες με όπλο τα πάθη μας, δημιουργεί ελεγχόμενους «αντιπάλους» με μια πορεία προδιαγεγραμμένη.

23584198_301947063634110_1209788036_o


Συντελεστές
Συγγραφέας: Γεώργιος Σκούρτης
Σκηνοθεσία: Βασίλης Κόκκαλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ματούλα Γεωργεδάκη
Σηνογραφία – ενδυματολογία: Βαλια Ψωμιαδη
Ηχητική επιμέλεια: Βασίλης Κόκκαλης
Παραγωγή: Γραμμές ΤέΧνης

Παίζουν:
Παλαιολόγος Χαλίδας
Δημήτρης Τζαβάρας
Σάντυ Πατσαούρα

[wc_box color=”secondary” text_align=”left”]
Ταυτότητα Παράστασης


[wc_fa icon=”calendar” margin_left=”” margin_right=””][/wc_fa] Ημερομηνία:
16 Νοεμβρίου – 3 Δεκεμβρίου 2017
Πέμπτη – Σάββατο, 21:30
Κυριακή, 20:30

[wc_fa icon=”map-marker” margin_left=”” margin_right=””][/wc_fa] Τοποθεσία:
Γραμμές Τέχνης, Μαιζώνος 271, Πάτρα

[wc_fa icon=”ticket” margin_left=”” margin_right=””][/wc_fa] Εισιτήρια:
10 ευρώ και μειωμένο 8 ευρώ


[wc_fa icon=”phone” margin_left=”” margin_right=””][/wc_fa] Πληροφορίες / Κρατήσεις:
6906 569578 | * Μετά την Πάτρα η παράσταση θα παρουσιαστεί και σε αθηναϊκό θέατρο καθώς σε και σε άλλες πόλεις.

[/wc_box]

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Νώε» - Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

«Νώε» – Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

Οι εκδόσεις Κίχλη και το βιβλιοπωλείο Πίξελ Books μας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Νώε» την Τετάρτη ...
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 111 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top