tetartopress

«Οδύσσεια ή μια δικαιολογία» – Το έπος μέσα από τη μιμητική αφήγηση


Η επική αφήγηση από τα αρχαία χρόνια, λειτουργούσε με διαφορετικό τρόπο απ΄ότι η μεταγενέστερή της, τραγωδία. Το έπος, αν και περιέχει αρκετές πράξεις, είναι στην ουσία μίμηση μιας συντεθειμένης κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο πράξης. Η τραγωδία εμπεριέχει όλα τα στοιχεία του έπους και υπερέχει σε όλα από αυτό. Η μίμηση πράξης όμως, όταν συγχέεται με την επική αφήγηση, μάς δηλώνουν ένα μικτό light είδος, που στην παράσταση «Οδύσσεια ή μια δικαιολογία», κατά κύριο λόγο απευθύνεται σε εφήβους ή και σε κάποιους ενήλικες, που έχουν τυχόν ξεχάσει τα νοήματα τής Οδύσσειας.

Η ιστορία «Οδύσσεια ή μια δικαιολογία», η νέα παραγωγή του θέατρου Επίκεντρο+ στην Πάτρα, σε σκηνοθεσία Γιάννη Τσάκωνα, παίρνει ένα αφηγηματικό έργο όπως η Οδύσσεια και μέσα από μιμικές κινήσεις, πολύ καλά επιμελημένες από την Μαριμίλλη Ασημακοπούλου, αποδίδει μικρές εικόνες των επιμέρους αφηγήσεων της Οδύσσειας.

Η παράσταση διαιρείται δομικά σε αφηγηματικά επεισόδια, από τις τέσσερις ηθοποιούς στη σκηνή, με αποτέλεσμα να είναι εύληπτη από τις νεανικές ηλικίες. Οι καλοδουλεμένες αναπαραστάσεις συμπαραστέκονται στην αφήγηση ενώ ο τρόπος που προσεγγίζεται το έργο σκηνοθετικά, σίγουρα δεν είναι πρωτότυπος, είναι όμως «έντιμος», καθώς σε εκ προοιμίου κατασκευασμένους χαρακτήρες καταφέρνει να αποδώσει την ιεράρχηση της παρουσίας των προσώπων.

Σημαντικό είναι, πως ο σκηνοθέτης σέβεται την ψυχολογική αληθοφάνεια των χαρακτήρων, ενώ οι δραματικές συγκρούσεις του έπους αποδίδονται περισσότερο μέσα από εικονοπλαστικά πορτραίτα. Λειτουργικός είναι και ο τρόπος που απευθύνεται στο νεανικό κοινό μέσα από κινήσεις οικείες στους νέους (πχ. κίνηση νταμπ) η γνωστά λαϊκά άσματα, δημιουργώντας μια πιο ελαστική αφήγηση.

Οι τέσσερις ηθοποιοί στη σκηνή (Δήμητρα Ταρούση, Άννα Ζιάκκα, Νίκη Καρακώστα και Χριστίνα Κουταλιάγκα) ξεχωρίζουν για τη συνεχή κίνηση και απόδοση νοημάτων, κάλυψη όλων των χώρων και προσδιοριστική απεικόνιση των πράξεων. Θα αδικούσαμε αν λέγαμε ότι κάποια από τις ηθοποιούς αποδίδει λιγότερο, καθώς όλες πάνω στη σκηνή έβγαλαν ένταση και ενέργεια. Κάτι που δεν «ταίριαζε» πολύ στην παράσταση είναι η αρχικά ασυντόνιστη -σαν ένα είδος πολεμικής τέχνης- σχεδιασμένη κίνηση από τον Κρίτωνα Αναστασόπουλο- κάτι το οποίο δεν μας έχει συνηθίσει. Δραματουργικά, στην παράσταση, ήταν λάθος το χτύπημα του στήθους που γινόταν αρκετά συχνά από τις ηθοποιούς προσπαθώντας να αποδώσουν διάφορες καταστάσεις, μιας και στην αρχαία Ελλάδα η συγκεκριμένη κίνηση ήταν ένδειξη πένθους.

Η «Οδύσσεια ή μια δικαιολογία» είναι ένα έργο που βλέπεται ευχάριστα από μικρούς άλλα και μεγαλύτερους. Ένα έργο που αφηγείται τις περιπέτειες του Οδυσσέα μέχρι να φτάσει στην Ιθάκη του. Ένα έργο που μας καλεί να αντικρίσουμε με προσμονή προσωπικές αντιξοότητες όλων μας μέχρι να φτάσουμε στην Ιθάκη μας. Εκτός και αν οι θεοί έχουν άλλη γνώμη!


Ταυτότητα Παράστασης

Σκηνοθεσία: Γιάννης Τσάκωνας

Παίζουν: Άννα Ζιάκκα, Νίκη Καρακώστα, Χριστίνα Κουταλιάγκα, Δήμητρα Ταρούση

Διασκευή – δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Κομνηνόγλου, Γιάννης Τσάκωνας
Κίνηση – χορογραφίες: Μαριμίλλη Ασημακοπούλου
Χορογραφία έναρξης: Κρίτωνας Αναστασόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Μαρία Καραμάνη
Φωτισμοί – χειρισμός κονσόλας: Νίκος Γιατράκος
Βίντεο προώθησης: Κάραν Πράσσερ
Σχεδιασμός αφίσας: Γιώργος Πλατανιάς
Οργάνωση παραγωγής: Ίλια Ράγκου

Παραγωγή: Επίκεντρο+ 2019

Επόμενες Παραστάσεις: Κυριακές 15/12, 22/12, 29/12, 5/1/2020 στις 17:00.

Πληροφορίες: 2610 461050

Επίκεντρο+, Νόρμαν 16, Πάτρα

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Νώε» - Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

«Νώε» – Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

Οι εκδόσεις Κίχλη και το βιβλιοπωλείο Πίξελ Books μας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Νώε» την Τετάρτη ...
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 111 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top