Οι χώρες της Μεσογείου χρειάζονται καθαρό αέρα
Το Δίκτυο MedECA ζητά να μειωθεί άμεσα η χρήση βαρέος μαζούτ στη ναυτιλία και να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα για την προστασία του κλίματος.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Τη Δευτέρα 6 Ιουνίου, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) σήμανε την έναρξη των Περιβαλλοντικών και Κλιματικών Διαπραγματεύσεων για τη Διεθνή Ναυτιλία (MEPC78) στο Λονδίνο. Η ναυτιλία συνεχίζει να λειτουργεί με τα πιο τοξικά και βρώμικα καύσιμα, αποφεύγοντας κλιματικούς και περιβαλλοντικούς περιορισμούς. Η ατζέντα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πρόταση από όλες τις παράκτιες χώρες και την ΕΕ να ανακηρυχθεί η Μεσόγειος Θάλασσα περιοχή ελέγχου εκπομπών για οξείδια του θείου (SECA).
Η πρόταση θα συζητηθεί και θα σταλεί προς έγκριση στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος τον Δεκέμβριο 2022. Η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και το Δίκτυο MedECA αγωνίζονται εδώ και τέσσερα χρόνια για τον σκοπό αυτό. «Η διεθνής κοινότητα πρέπει να αντιμετωπίσει θετικά την πρόταση για μια περιοχή ελέγχου εκπομπών στη Μεσόγειο. Δεν χρειάζονται περαιτέρω συζητήσεις. Η επίσημη έγκριση στην επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής τον Δεκέμβριο 2022 είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η έναρξη ισχύος των SECA το 2025», επισημαίνει ο Βασίλης Παπαδόπουλος, συνεργάτης νομικών θεμάτων της Ορνιθολογικής.
Όπου έχει εφαρμοστεί Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών (ECA), η ρύπανση από τη ναυτιλία είναι αισθητά μειωμένη, ωφελώντας έτσι τους κατοίκους, τη φύση και το κλίμα. Ωστόσο, απαιτούνται ολοκληρωμένα και πιο αποτελεσματικά μέτρα για μια ναυτιλία χωρίς επιζήμιες εκπομπές. Η Βόρεια και η Βαλτική Θάλασσα, όπως και τα παράκτια ύδατα της Βόρειας Αμερικής, έχουν ανακηρυχθεί περιοχές ελέγχου για τις εκπομπές από οξείδια του θείου (SOx) αλλά και του αζώτου (NOx). Πέρα από τα οξείδια του θείου, όλα τα παράκτια κράτη συμφώνησαν να εργαστούν για τη μείωση και των οξειδίων του αζώτου στη Μεσόγειο μέσω αντίστοιχων μέτρων, ενώ η σχετική απόφαση αναμένεται να υποβληθεί στον ΙΜΟ τον Δεκέμβριο 2023 (COP23 της Σύμβασης της Βαρκελώνης στη Σλοβενία). Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για την εφαρμογή περιοχής ελέγχου εκπομπών και στον ευρωπαϊκό Ατλαντικό για τα οξείδια θείου και αζώτου.
«Όλες οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία πρέπει να μειωθούν στο μισό έως το 2030, και η ναυτιλία πρέπει επίσης να είναι κλιματικά ουδέτερη έως το 2050. Δεν υπάρχει περιθώριο καθυστέρησης. Το βαρύ μαζούτ πρέπει να απαγορευτεί αμέσως. Οποιαδήποτε δήλωση σχετικά με τις προθέσεις προστασίας του περιβάλλοντος ή του κλίματος χωρίς απαγόρευση αυτού του τοξικού καυσίμου ακούγεται ως κοροϊδία μπροστά στην κλιματική κρίση που βιώνουμε. Απαιτούνται φιλόδοξοι στόχοι», προσθέτει ο εκπρόσωπος της Ορνιθολογικής.
Τα πλοία ευθύνονται για την καύση περίπου 165 εκατομμυρίων τόνων βαρέος μαζούτ παγκοσμίως, μόνο το 2020. Στην ξηρά, το βαρύ μαζούτ θεωρείται επικίνδυνο απόβλητο. Αντίθετα, στη θάλασσα τα παράγοντα της καύσης του απορρίπτονται ελεύθερα. Το 2020, το όριο περιεκτικότητας σε θείο για τα καύσιμα πλοίων μειώθηκε δραστικά (0,5% αντί 3,5 %). Δυστυχώς, χιλιάδες πλοία συνεχίζουν να πλέουν με το τοξικό, αλλά φθηνό, βαρύ μαζούτ.
Πρόσφατα, ως μέρος του πακέτου Fit for 55, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε διάφορους κανονισμούς για τη ναυτιλία, που μπορούν να παίξουν ρόλο στις διεθνείς διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την ενίσχυση και την επιτάχυνση των προσπαθειών για την προστασία του κλίματος.