tetartopress

Παραλογές από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας: Τα «κακώς κείμενα» στο Γιοφύρι της Άρτας


Το γεφύρι της Άρτας χρονολογείται περίπου στο 1600 και είναι γνωστό στους περισσότερους από το ομώνυμο δημοτικό τραγούδι. Σύμφωνα με το μύθο, για να μείνει σταθερό το γεφύρι θα πρέπει να θυσιαστεί η γυναίκα του πρωτομάστορα. Έτσι και έγινε στο μύθο, και στην πραγματικότητα για πολιτικοστρατιωτικούς λόγους, θυσιάστηκε η γυναίκα του πρωτομάστορα. Το μοτίβο της θυσίας για να στεριώσει κάτι υπάρχει σε όλους τους Βαλκανικούς λαούς και προϋπάρχει σε αρχαίους Ελληνικούς μύθους (Ατρείδες κ.α.). Στην παράσταση «Το Γιοφύρι της Άρτας» που παρακολουθήσαμε στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας σε σκηνοθεσία Βάσιας Χριστοπούλου και Πέπης Παπαδοπούλου -από τη σειρά «Παραλογές» που ανεβάζει ετεροχρονισμένα ελέω κορονοϊού το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας- είδαμε μια κακή εκδοχή του δημοτικού τραγουδιού, με ατυχείς έως άσχετες συνηποδηλώσεις γύρω από το μύθο, κακή απόδοση από τους συντελεστές πλαισιωμένη από την κακή ηχητική εγκατάσταση.

Πιο συγκεκριμένα, δεν υπήρχε σωστή σκηνοθετική κατεύθυνση, το έργο κινήθηκε σε ρεαλιστικές αποχρώσεις στην υλοποίηση του δραματικού χαρακτήρα ενώ παράλληλα η ίδια η ηθοποιός Νάνσυ Χριστοπούλου προσπαθούσε να στηρίξει την κατεύθυνση αυτή ξεχνώντας κατά καιρούς τη σκηνοθετική γραμμή, βγάζοντας μια μεταμοντέρνα συνυποδήλωση. Για παράδειγμα, στο μονόλογο παρουσίαζε αφήγηση γεγονότων και καθυστερημένα επισκιαζόταν με κινήσεις εν είδει περφόρμανς, χωρίς συνοχή κινήσεων και λόγου· ίσα για να φανεί και μια σωματική γλώσσα. Τα Σέρβικα που ακούστηκαν, χωρίς μεταγλώττιση για να δείξουν το βαλκανικό χαρακτήρα ή τα ποντιακά (παρμένα από το μύθο το «γιοφύρι της τρίχας»), αποτέλεσαν μια κακή διαπολιτισμική συρραφή που αποτελεί απορία σε τι κοινό απευθυνόταν το ευφυολόγημα αυτό.

Η ηθοποιός, άρχισε κοινότυπα το έργο με την ερώτηση «τι είναι ο έρωτας» έχοντας μπάσα φωνή που δεν υποστηριζόταν από την κακή ηχητική εγκατάσταση. Κατά καιρούς είχε κακές υποκριτικά στιγμές, όπως όταν αυτοακυρώθηκε στην προσπάθεια να εισάγει στη σκηνή μια γυναίκα σύμβολο με τέχνη ανοικείωσης (αιφνιδιασμού), απεκδύοντας τον εαυτό της χάριν παραδείγματος και μένοντας με τα εσώρουχα. Το αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν πως δεν κατάφερε να μπει στο «πετσί του ρόλου» αφήνοντας μια κρύα – άψυχη αποτύπωση στο κοινό.

Το χορευτικό κομμάτι συνήθως υποστήριζε σωματικά τις συνηπωδηλώσεις του έργου, με εξαίρεση την πάλη άντρα – γυναίκας στην οποία δεν ήταν ξεκάθαρες οι χορευτικές γραμμές. Σωματικά οι δυο χορευτές με απλές – παιδικές φιγούρες, δεν κατάφεραν να αποδώσουν τα ίχνη νοημάτων ή την αναπαραστατική εικόνα που συνήθως επιτελεί ο χορός.

Το σκηνικό με τις σκαλωσιές, θύμιζε έντονα ένα κακέκτυπο Κονστρουκτιβισμού (ξεπερασμένη σοβιετική πρωτοπορία) προσπαθώντας να γεφυρώσει το μινιμαλισμό στη σκηνή με συμμετρικές γραμμές. Παράλληλα, τα κουστούμια βοηθούσαν την όποια ευλυγισία των ηθοποιών αλλά δεν φανέρωναν εποχή, δεν ήταν συνυφασμένα με την παράσταση και έπαιζαν μόνο με χρωματικές αντιθέσεις.

Συμπερασματικά, θα λέγαμε πως «Το Γιοφύρι της Άρτας» από τη σειρά «Παραλογές» του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ήταν μια συρραφή ιδεών με φανερές τις ραφές και δυσδιάκριατα όρια σκηνοθετικής αναπαραγωγής. Η διττότητα του μονολόγου, που καλείται να γεφυρώσει το χάσμα θεατή – σκηνής δεν κατέστη δυνατή και το έργο μέσα από τις όποιες ηχομιμητικές αποχρώσεις έβγαζε μια κακή συμπαρουσία αντιθέσεων.

 

Συντελεστές

Κείμενο: Νάνσυ Χριστοπούλου
Σκηνοθεσία: Βάσια Χριστοπούλου, Πέπη Παπαδοπούλου
Σκηνογραφία: Βάσια Χριστοπούλου

Μουσική Σύνθεση: Βαγγέλης Μουρελάτος
Χορογράφος-Κινησιολόγος: Κατερίνα Σοφοτάσιου
Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιάννης Αναστασόπουλος
Διεύθυνση παραγωγής :Τίνα Γιοβάνη
Φωτογραφίες παράστασης: Γιάννης Πεφάνης
Παίζει η Νάνσυ Χριστοπούλου
Συμμετέχουν οι χορευτές: Κατερίνα Σοφοτάσιου, Γιάννης Μήλλας

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Νώε» - Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

«Νώε» – Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

Οι εκδόσεις Κίχλη και το βιβλιοπωλείο Πίξελ Books μας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Νώε» την Τετάρτη ...
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 111 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top