Τέταρτο

104 Προβολές

Πάτρα: Οι κινούμενες εικόνες επιστρέφουν στο “Λιθογραφείον” από τον “γυμνό οφθαλμό”!



Παράλληλα με τις προβολές στο ΠΑΝΘΕΟΝ, ο “γυμνός οφθλαμός” επιστρέφει στο Θέατρο “Λιθογραφείον” για τέσσερις προβολές, αρχής γενομένης από την Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου.

Οι προβολές ξεκινούν στις 8.30 το βράδυ και η γενική είσοδος έχει ορισθεί στα 4 ευρώ (για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων).

12 Φεβρουαρίου
Γαλλικό καν καν – Ζαν Ρενουάρ / French Can Can – Jean Renoir

19 Φεβρουαρίου
Η σκοτεινή πλευρά της καρδιάς – Ελιζέο Σουμπιέλα / El lado oscuro del corazón – Eliseo Subiela

18 Μαρτίου
Ο άντρας, που κυττάζει ΝοτιοΑνατολικά – Ελιζέο Σουμπιέλα / Hombre mirando al sudeste – Eliseo Subiela

8 Απριλίου
‘Ατσα ‘Ατσα Κουκαράτσα: οι Κουκάνιο ξανακτυπούν – Μάριο Πιάτσα / Acha Acha Cucaracha: Cucañο ataca otra vez – Mario Piazza

Θέατρο “Λιθογραφείον” Μαιζώνος 172Β, Πάτρα. Τηλ.: 2610 328394

 

Ο υπεύθυνος για την επιλογή των τεσσάρων ταινιών Νικόλαος Ε. Καββαδίας σημειώνει:

«Πίσω από την επιλογή κάθε ταινίας υπάρχει πάντα ένας λόγος. Ας ξεκινήσω από το “Γαλλικό Καν Καν” του μέγιστου Ζαν Ρενουάρ. Δεν βρήκα καλύτερο τρόπο να αποτίσω φόρο τιμής στα χρώματα και τα αρώματα του Πατρινού Καρναβαλιού της παιδικής μου ηλικίας (αυτό, που στην μνήμη μου έχει καταγραφεί σαν ασπρόμαυρο) από το να επιλέξω την συγκεκριμένη ταινία του Ζαν Ρενουάρ.

Για τον τόσο σπουδαίο και συνάμα τόσο απελπιστικά άγνωστο εκτός Αργεντινής σκηνοθέτη Ελιζέο Σουμπιέλα τι να πω; Δεν φοβούμαι να ομολογήσω, ότι δεν γνώριζα ούτε καν τ΄όνομά του μέχρι το περασμένο φθινόπωρο, όπου χάρις στην Νάννα Παπανικολάου, την Υπεύθυνη των Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του Ινστιτούτου Θερβάντες της Αθήνας, ανακάλυψα τον μαγικό αυτό δημιουργό και δυο πραγματικά διαμάντιά του, την “Σκοτεινή Πλευρά της Καρδιάς” και τον “Άντρα, Που κυττάζει ΝοτιοΑνατολικά”. Αμέσως θέλησα να τα μοιρασθώ μαζύ σας!

Από την άλλη, τους θρυλικούς Cucañο πώς να τους περιγράψω; Βλέποντας το εξαιρετικό ντοκυμανταίρ του Μάριο Πιάτσα για τους Κουκάνιο είπα αυθόρμητα στον εαυτό μου: “αυτό μπορεί να προβληθεί μόνο στο Θέατρο Λιθογραφείον!”.

Οι προβολές είναι μια συν-διοργάνωση του “γυμνού οφθαλμού”, του Θεάτρου “Λιθογραφείον” και της NS Sound, ενώ γίνονται με την συνεργασία του Γαλλικού Ινστιτούτου της Ελλάδας, του Ινστιτούτου Θερβάντες της Αθήνας και της Πρεσβείας της Αργεντινής στην Ελλάδα. Η αφίσσα των προβολών, όπως κι εκείνη του προηγουμένου κύκλου, είναι μιά δημιουργία του Θοδωρή Λιβαθινού.»


Γαλλικό καν καν – Ζαν Ρενουάρ / French Can Can – Jean Renoir
(Δραματική κομεντί, μιούζικαλ, έγχρωμο, Γαλλία – Ιταλία, 102′, 1955)

Σκηνοθεσία: Jean Renoir
Σενάριο: Jean Renoir
Παίζουν: Jean Gabin, Francoise Arnoul, Maria Felix
Μουσική: Georges Van Parys
Φωτογραφία: Michel Kelber
Μοντάζ: Borys Lewin
Κοστούμια: Rosine Delamare

Παρίσι, 1900. Ο Ανρί Ντανγκλάρ διευθύνει ένα καμπαρέ της Μονμάρτρης, το “Κινέζικο Παραβάν”, όπου πρωταγωνιστεί η πανέμορφη Μπελ Αμπές. Έχει όμως φιλοδοξίες:  να φτιάξει ένα πιο εντυπωσιακό και ευπρεπές καμπαρέ, όπου θα προσελκύσει και τους πιο εύπορους αστούς, δίνοντάς τους την ευκαιρία να γλεντήσουν μαζύ με τους λαϊκούς ανθρώπους. Σ’ ένα λαϊκό κέντρο, την “Λευκή Βασίλισσα”, ανακαλύπτει μια μικρή πλύστρα, την Νινί, η οποία χορεύει υπέροχα. Σκέπτεται αμέσως να την κάνει βασίλισσα του νέου του υπερθεάματος, στο καινούριο του καμπαρέ, που ονομάζεται “Μουλέν Ρουζ”. Ανασταίνει έναν παλιό χορό των καταγωγίων, το “Κανκάν”, τον “λουστράρει” και τον ονομάζει Φρεντς Κανκάν. Ο Ντανγκλάρ και η Νινί ερωτεύονται ο ένας τον άλλον. Όμως η Μπελ Αμπές δεν συμφωνεί και χρησιμοποιεί τις γνωριμίες της.

Είναι το πιο λαμπερό, δημοφιλές και δεξιοτεχνικό φιλμ της τελευταίας περιόδου του Ζαν Ρενουάρ, όταν επιστρέφει οριστικά στην πατρίδα του, την Γαλλία. Φόρος τιμής στο θέαμα και στους ανθρώπους του, με τις φιλοδοξίες, τους κόπους, την εξάρτηση από το χρήμα αλλά και την δυνατότητα του δημιουργού να υλοποιήσει τα καλλιτεχνικά οράματά του, όταν αφιερωθεί απόλυτα στον στόχο του και παραιτηθεί από την ιδιοκτησία ανθρώπων και πραγμάτων, από τη συντηρητική κατοχύρωση.

Ο Ρενουάρ αναβιώνει μια ολόκληρη εποχή ανεμελιάς και απόλαυσης, που έζησε και ο ίδιος ως παιδί, στον ηδονικό κύκλο του πατέρα του ζωγράφου Αυγούστου Ρενουάρ. Αναβιώνει τον κόσμο αυτών των ζωγράφων του ιμπρεσιονισμού, του Ντεγκά και του Λωτρέκ. Μέσα σε μια πανδαισία χρωμάτων και μια θαυμαστή ρυθμική κινησιολογία, που κορυφώνεται στο οργιαστικό χορευτικό φινάλε.


Η σκοτεινή πλευρά της καρδιάς – Ελιζέο Σουμπιέλα / El lado oscuro del corazón – Eliseo Subiela
(Δράμα, έγχρωμο, Αργεντινή – Καναδάς, 127′, 1992)

Σκηνοθεσία: Eliseo Subiela
Σενάριο: Eliseo Subiela
Παίζουν: Darío Grandinetti, Sandra Ballesteros, André Mélançon, Jean Pierre Reguerraz
Μουσική: Osvaldo Montes
Φωτογραφία: Cristian Ferreira Da Cámar
Μοντάζ: Marcela Sáenz
Κοστούμια: Patricia Pernia

Ένας όμορφος νεαρός ποιητής ψάχνει απεγνωσμένα την γυναίκα, που “πετά”. Πουλάει τις ιδέες του σε μια διαφημιστική εταιρεία και σπαταλάει τον χρόνο και τα λίγα χρήματά του με τους μποέμ φίλους του στο Μπουένος Άιρες. Τα πράγματα θα περιπλεχθούν, όταν σ’ ένα από τα ταξίδιά του στην Ουρουγουάη θα γνωρίζει σ’ ένα μπαρ την όμορφη και καλλιεργημένη πόρνη Άνα.

Η ταινία του Σουμπιέλα είναι ένας μοναδικός ύμνος στον ‘Έρωτα, πλημμυρισμένη από την ποίηση των Αργεντίνων ποιητών Juan Gelman, Oliverio Girondo και του Ουρουγουανού Mario Benedetti. ‘Ήταν η επίσημη πρόταση της Αργεντινής για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1992, αλλά δεν κατάφερε, τελικά, να μπει στην τελική πεντάδα.


Ο άντρας, που κυττάζει ΝοτιοΑνατολικά – Ελιζέο Σουμπιέλα / Hombre mirando al sudeste – Eliseo Subiela
(Δράμα,επιστημονική φαντασία, έγχρωμο, Αργεντινή, 105′, 1987)

Σκηνοθεσία: Eliseo Subiela
Σενάριο: Eliseo Subiela
Παίζουν: Lorenzo Quinteros (Dr Julio Denis), Hugo Sato (Rantes), Ines Vernengo (Beatriz Dick)
Φωτογραφία: Ricardo de Angelis
Μουσική: Pedro Anzar
Μοντάζ: Luis César D’Angiolillo

Ο ψυχίατρος Julio Denis ανακαλύπτει, ότι στο Ψυχιατρείο, που είναι Διευθυντής υπάρχει ένας επιπλέον ασθενής. Ο Rantes υποστηρίζει, ότι είναι από… άλλον πλανήτη και μοιάζει σε όλα με τον άνθρωπο, εκτός από την δυνατότητα να αισθανθεί. Υποστηρίζει, ότι έχει σταλεί από τον άλλο πλανήτη γιά να μελετήσει την λειτουργία του ανθρωπίνου εγκεφάλου και να βοηθήσει τους πτωχούς στο πνεύμα. Ο Julio αντιμετωπίζει τον Rantes με συγκρατημένη δυσπιστία, κάτι, που θα τον φέρει σε δύσκολη θέση, όταν ο περίεργος επισκέπτης αρχίζει να αποκτά όλο και περισσότερη επιρροή στους άλλους τροφίμους της κλινικής, οι οποίοι τον αντιμετωπίζουν σαν Μεσσία.

Μια δυνατή αλληγορία για το λογικό και το παράλογο και την αντιμετώπιση του διαφορετικού. Η ταινία υπήρξε η επίσημη πρόταση της Αργεντινής για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1988, αλλά, όπως και η “Σκοτεινή Πλευρά της Καρδιάς”, δεν κατάφερε, τελικά, να μπει στην πεντάδα.


Ατσα ‘Ατσα Κουκαράτσα: οι Κουκάνιο ξανακτυπούν – Μάριο Πιάτσα / Acha Acha Cucaracha: Cucañοataca otra vez – Mario Piazza
(Ντοκυμανταίρ, έγχρωμο, Αργεντινή, 75′, 2017)

Σκηνοθεσία: Mario Piazza
Σενάριο: Mario Piazza
Παίζουν: Cucaño
Φωτογραφία: Cristian Ferreira da Cámara
Μουσική: Cucaño
Μοντάζ: Verónica Rossi

1979 κι ενώ η δικτατορία καλά κρατεί, μια παρέα πιτσιρικάδων κι ένας τριαντάρης περιζήτητος μουσικός δημιουργούν στο Ροζάριο της Αργεντινής την πειραματική μουσικο-θεατρική ομάδα “Κουκάνιο” και.. χτυπούν!

Από την μια θέλουν να εκφράζουν την αντίθεση τους στο θανατηφόρο περιβάλλον κι από την άλλη ασφυκτιούν από τον καλλιτεχνικό καθωσπρεπισμό, ενώ, ταυτόχρονα, είναι έφηβοι, που ψάχνουν την δική τους ταυτότητα. Η μουσικό – θεατρική τους ομάδα, με τις επεισοδιακές κι απρόσμενες εμφανίσεις της θα σπείρει, κυριολεκτικά, τον τρόμο, ενώ από την άλλη το όνομά τους θ’ αρχίσει να γίνεται θρύλος!

Το εξαιρετικό ντοκυμανταίρ του Μάριο Πιάτσα ισορροπεί ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα και δίνει μιά μοναδική ευκαιρία στους 50άηδες και βάλε σήμερα “Κουκάνιο” να χτυπήσουν για ακόμα μια φορά!



 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 
 
 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
 

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 5386 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθημερινά απόψεις, σχόλια και θέματα για επιλεγμένες στιγμές της επικαιρότητας, με έμφαση στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο βιβλίο, στη μουσική, στα ταξίδια και στην ιστορία. Το tetartopress.gr είναι μια διαδικτυακή εφημερίδα που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

RELATED ARTICLES

Back to Top