tetartopress

«Πρόβα για τον κόσμο που έρχεται» από τον Θίασο Αντάμα – Μια Πιραντελλική, σαν πρόβα, παραμυθική παράσταση


Ο Τζάνι Ροντάρι είναι ένας Ιταλός συγγραφέας γνωστός κυρίως για τα έργα του πάνω στην παιδική λογοτεχνία. Το 1970 έλαβε το βραβείο Hans Cristian Andersen για τη συμβολή του στο παιδικό βιβλίο· και από πολλούς θεωρείται ο μεγαλύτερος Ιταλός συγγραφέας παιδική λογοτεχνίας.

Ο Ροντάρι μέσα από την «παραμυθική» λογοτεχνία είχε ως σκοπό να προάγει το φαντασιακό κόσμο των παιδιών. Πάνω σε αυτόν τον «κόσμο» πάτησε και η σκηνοθέτις της παράστασης «Πρόβα για τον κόσμο που έρχεται», Κίρκη Καραλή, για να δημιουργήσει ένα αμάλγαμα φαντασιακού και πραγματικού κόσμου. Μέσα από τη σκηνοθετική της προσπάθεια θέλησε να κάνει αισθητό τον κόσμο των παραμυθιών απευθυνόμενη σε ενήλικο κοινό, συνταυτίζοντας προσωπικές ιστορίες με τις ιστορίες παραμυθιών του Τζάνι Ροντάρι. Η παράσταση ξεκινάει με τις ηθοποιούς (του θιάσου Αντάμα) να ξεκινούν πρόβες και ταυτόχρονα πάνω στις πρόβες να συν- εξελίσσουν ιστορίες που η σκηνοθέτις είχε βιώσει από τους γονείς της και τις ιστορίες παραμυθιών του Ροντάρι. Οι γονείς της σκηνοθέτιδας ως δημοσιογράφοι – αναμεταδότες ειδήσεων, αποτυπώνουν τον κόσμο που εξελίσσεται ενώ παράλληλα τους βλέπουμε να μεγαλώνουν και να βιώνουν τις αλλαγές μέχρι τα γεράματά τους.

Η Κίρκη Καραλή στην παράσταση «Πρόβα για τον κόσμο που έρχεται» προσπαθεί να αναδείξει ένα Πιραντελλικό σύμπαν με την εσωτερική διάσπαση των χαρακτήρων (Πιραντελλικό ίδιον) σαν σε πρόβα από την αρχή του έργου, υιοθετώντας τον Πιραντελλικό μηχανισμό που μεταδίδει στον θεατή το αποτέλεσμα ενός «σοφίσματος» γύρω από ένα χώρο (του θεάτρου Ρεκτιφιέ) σαν μαυροπίνακας που είναι έτοιμος να γραφτεί. Το σπάσιμο της σύμβασης του θεάτρου ( σα να βρισκόμαστε σε πρόβα δηλαδή) προσδίδει μια ταλάντευση πραγματικότητας και πλασματικής υπόστασης στο έργο, ενώ παράλληλα τα δράματα των προσώπων διασταυρώνονται -συνυφαίνονται και βιώνουν το καθένα (από τα πρόσωπα), τα δικά τους δράματα συνυφασμένα με τις ιστορικές εξελίξεις και παραμυθικά στοιχεία.

Η έντιμη προσπάθεια της σκηνοθέτιδος βασίζεται στην πολυπλοκότητα των προσώπων και στην ευσύνοπτη ρευστότητα της ζωντανής ροής της ζωής των προσώπων. Από την άλλη μεριά η χρήση της μάσκας για να υποδηλώσει τους διαφορετικούς ρόλους μειώνει την ικανότητα των ηθοποιών (ως δρώντα υποκείμενα) να αποδώσουν την ταλάντευση ανάμεσα στον παραμυθικό ρόλο και στην «ορατή έκφραση μυαλού», που από τα αρχαία χρόνια, αποδίδουν οι μάσκες. Στην παράσταση υπάρχουν αρκετά σημεία που οι ηθοποιοί ως αυτόνομοι χαρακτήρες στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν την ψευδαίσθηση των πεπραγμένων στο έργο δίνουν την εντύπωση ότι βρίσκονται στη σκηνή χωρίς να γνωρίζουν τι να κάνουν (καθισμένες μερικές φορές και σε καρέκλα). Η υποταγή του χαρακτήρα στην πλοκή δείχνει πως στην προσπάθεια της απόδοσης της έντονης κειμενικότητας υπάρχει μια πλήρης ακύρωσή της, καθώς υπερισχύουν οι αναλυτικές φιγούρες των γονέων υποσκελίζοντας τα παραμυθικά στοιχεία.

Όσον αφορά την υποκριτική και οι τέσσερις ηθοποιοί στην παράσταση (Δανάη Αλυσανδράτου, Ελίνα Καπετάνου, Ειρήνη Λιγάτου, Βιβή Τάγαρη), κινούνται σε ένα αρκετά επαρκές πλαίσιο καθώς αποδίδουν τις κρυμμένες σχέσεις του έργου βασισμένες στην κίνηση (υπό την επιμέλεια της Κατερίνας Καϊμά) και στην ορατή αποτύπωση της εξωλεκτικής επικοινωνίας των ρόλων, καθώς η αυτόνομη υποκριτική του κάθε ρόλου, όπως αποδίδεται, λειτουργεί ανάμεσα σε αμφισημία και τεχνική μοντάζ με ρεαλιστική κίνηση και από τις τέσσερις, ενώ παράλληλα προσπαθούν συνεχώς να γεμίζουν το οπτικό πεδίο. Τέλος, τα λειτουργικά σκηνικά από την Βίκυ Πάντζιου και τον Δημήτρη Καπετάνο συμβάλουν στην αισθητική τοποθέτηση των διάφορων παραλλαγών των ιστοριών αναδεικνύοντας σημειολογικά έναν παραμυθικό και ιστορικό συν-υπαρκτό κόσμο.

 

Συντελεστές Παράστασης

Σύλληψη – δραματουργία: Θίασος Αντάμα
Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Ερμηνεύουν: Δανάη Αλυσανδράτου, Ελίνα Καπετάνου, Ειρήνη Λιγάτου, Βιβή Τάγαρη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Γεωργία Καούκη
Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Καϊμά
Σχεδιασμός σκηνικών: Βίκυ Πάντζιου
Κατασκευή σκηνικών: Δημήτρης Καπετάνος
Φωτογραφίες: Κατερίνα Αρβανίτη
Trailer: Γιάννης Gizmo Μπερερής
Graphic Design: Αριάδνη Μιχαηλάρη
Επικοινωνία: Κατερίνα Τριχιά

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση μπορείτε να βρείτε στο thiasosadama.gr.

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
Σοφία Αυγερινού «Άγνωστες λέξεις»

Σοφία Αυγερινού «Άγνωστες λέξεις»

Οι τακτικές επισκέψεις της αφηγήτριας στο σπίτι των τυφλών συγγενών της μετατρέπονται σε εναγώνιες προσπάθειες να σώσει τον γιο τους ...
«Με τη καρδιά στο χέρι» - Το πρώτο single από τον επερχόμενο νέο δίσκο του Γιάννη Βεσλεμέ «Η Εκδρομή»

«Με τη καρδιά στο χέρι» – Το πρώτο single από τον επερχόμενο νέο δίσκο του Γιάννη Βεσλεμέ «Η Εκδρομή»

Ο Γιάννης Βεσλεμές επιστρέφει στις 14 Φλεβάρη  με καινούριο δίσκο στη Veego Records. «Η Εκδρομή» εξιστορεί σε 10 τραγούδια – ...
Τιφέν Ριβιέρ «Η Διάκριση»

Τιφέν Ριβιέρ «Η Διάκριση»

Ένας καθηγητής κοινωνιολογίας προσπαθεί να εξηγήσει στους μαθητές του λυκείου του τις βασικές έννοιες της Διάκρισης του Πιερ Μπουρντιέ, οδηγώντας τους να ...
Naxatras - Νέο single & ανακοίνωση κυκλοφορίας νέου άλμπουμ

Naxatras – Νέο single & ανακοίνωση κυκλοφορίας νέου άλμπουμ

To psychedelic rock συγκρότημα Naxatras ανακοίνωσε την κυκλοφορία του πέμπτου στούντιο άλμπουμ τους, V, που θα κυκλοφορήσει στις 28 Φεβρουαρίου ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 119 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top