Τέταρτο
343 Προβολές

SOLUP ΑΪΒΑΛΙ




Το Αϊβαλί του Σολούπ είναι ένα κόµικ για τη Μικρασιατική Καταστροφή και τον ξεριζωµό των ανθρώπων. Σε ένα δεύτερο επίπεδο πρόκειται για τη µεταφορά σε γραφική νουβέλα των µαρτυριών γνωστών ανθρώπων των γραµµάτων που έζησαν αυτή την φρίκη.

∆ιαρθρωµένο σε κεφάλαια το βιβλίο έχει αρχικά τη φωνή του αφηγητή Soloup, εν είδει εισαγωγής σε αυτό το ταξίδι στο παρελθόν. Στη συνέχεια ζωντανεύει τέσσερις ξεχωριστές αφηγήσεις, ξεκινώντας µε τον Φώτη Κόντογλου και το έργο του. Ο Κόντογλου, γνωστός εικονογράφος και συγγραφέας ξεριζώθηκε από τη Σµύρνη, έζησε στη Μυτιλήνη και τελικά έγραψε για όλα αυτά από την ασφάλεια της Αθήνας. Ακολούθως, και µέσα από αντίστοιχα κεφάλαια – ενότητες, ο αναγνώστης θα µεταφερθεί στο Αϊβαλί του 1922, τον Κυδωνότοπο στα ελληνικά, µέσα από τα παιδικά µάτια του Ηλία Βενέζη, που έµεινε πίσω, να εργαστεί στα στρατόπεδα εργασίας. Τα γυναικόπαιδα και οι ηλικιωµένοι στοιβάχτηκαν στα πλοία και στάλθηκαν στην Ελλάδα. Η αδερφή του Βενέζη έµεινε πίσω, για να αναζητήσει τον αδερφό της, οι σπαραχτικές προσπάθειες της οποίας αποτελούν την τρίτη από τις τέσσερις ενότητες του βιβλίου. Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει το κεφάλαιο του Τούρκου Γιορουλµάζ, όπου ζωντανεύει η πλευρά των µουσουλµάνων Κρητικών που στάλθηκαν στην Τουρκία, κατά αυτή την άκαρδη µετακίνηση πληθυσµών. Μια άγνωστη για τους περισσότερους πτυχή της.

Οι ιστορίες, παρόλο που προέρχονται από διαφορετικές φωνές εδώ αποκτούν µια καταπληκτική συνοχή. Ο Σολούπ, παιδί κι αυτός από οικογένεια Μικρασιατών, νιώθει στο αίµα του αυτό το δράµα. Σε ένα από τα ταξίδια του στη Μ. Ασία, συνέλαβε αυτό το έργο. Η δουλειά του ως ενορχηστρωτή, διασκευαστή και τελικά σκηνοθέτη αυτού του αµαλγάµατος είναι απόλυτα πετυχηµένη: τα σχέδιά του µέσα από µικρά και µεγάλα κάδρα διαθέτουν το απαραίτητο σκέρτσο για να δώσουν µια απλή, πραγµατική και χιουµοριστική καµιά φορά φωνή. ∆ίχως, όµως, να ξεχνάει µε ποιους συνοµιλεί, δείχνοντας τον απαραίτητο σεβασµό στον λόγο εκείνων που τα έζησαν και τα κατέγραψαν.
Αξίζει να διαβαστεί από οποιονδήποτε. Ίσως τώρα ακόµα περισσότερο, όταν η Ευρώπη δοκιµάζεται και αµφιταλαντεύεται γύρω από την ανθρώπινη προσέγγιση της υποδοχής των ξεριζωµένων από τον πόλεµο.

Υ.Γ. Τη στιγµή που γράφονται αυτές οι γραµµές διευθετήθηκε ένα νοµικό ζήτηµα που ξεκίνησε από τους κληρονόµους του Κόντογλου, αναφορικά µε σχετική έλλειψη σεβασµού και παραποίηση του έργου του συγγραφέα µέσα στο κόµικ. Το πόσο δίκαιη είναι η «έντιµη και ισότιµη συµφωνία» για τον δηµιουργό δεν ξέρω. Είναι όµως κρίµα στις µέρες µας η λογοκρισία να πλήττει τις ελεύθερες φωνές και δη το βιβλίο αυτό που τιµάει τη φωνή του Κόντογλου και των υπόλοιπων επώνυµων συγγραφέων που φιλοξενεί στις σελίδες του.


 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 
 
 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
 

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 23 Άρθρα

Η σχέση μου με τα βιβλία ξεκινάει από παλιά. Ως παιδί διάβαζα, όπως διαβάζουν τα παιδιά - όχι όλα τα παιδιά, αλλά όπως πολλά που διαβάζουν. Κάπου άρχισα να διαβάζω περισσότερο. Όλο και περισσότερο, μέχρι που άρχισα να ταξινομώ βιβλία, να κάνω λίστες, να οργανώνω, ίσως με μια βασανιστική διάθεση, μελλοντικά διαβάσματα. Συνεχίζω και διαβάζω με μια ανάγκη για ιστορίες ωραίες, μικρές και μεγάλες. Μερικά βράδια γράφω τις δικές μου - άλλες μικρές κι άλλες μεγάλες. Στο ενδιάμεσο έγινα φυσικός και τις ημέρες εργάζομαι σαν ερευνητής στο εξωτερικό.

RELATED ARTICLES

Back to Top