tetartopress

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο πρέπει να επεκταθεί εντός διαφανούς θεσμικού πλαισίου

Όχι στη μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ

Όχι στη μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ


Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο πρέπει να παραμείνει δημόσιο και να επεκταθεί εντός διαφανούς θεσμικού πλαισίου αναφέρει σε σχετική του ανακοίνωση ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων. Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Η ανάδειξη-αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με επέκταση των εγκαταστάσεών του υπογείως, ιδέα που είχε ξεκινήσει να σχεδιάζεται ήδη από το προσωπικό του Μουσείου κατά τη δεκαετία του 2000, μας βρίσκει επί της αρχής απολύτως σύμφωνους.

Ωστόσο, η αδιαφάνεια και η παράκαμψη των διαδικασιών του νόμου για τα δημόσια έργα και τα έργα πολιτισμού, ειδικά για ένα τόσο εμβληματικό, όπως αυτό του Εθνικού, μας δημιουργούν πολλά ερωτηματικά, πόσο μάλλον, όταν όλες αυτές οι ενέργειες εκτυλίσσονται παράλληλα με την αλλαγή του νομικού καθεστώτος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου σε ΝΠΔΔ με διορισμένη Διοίκηση από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία.

Η συγκεκριμένη επέκταση δρομολογήθηκε με αδιαφανείς και -όπως πληροφορήθηκε το πανελλήνιο από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό- απολύτως αντιθεσμικές διαδικασίες.

 

Ερωτώνται λοιπόν ο Πρωθυπουργός και η Υπουργός Πολιτισμού:

 

Με ποια ιδιότητα και για ποιο σκοπό η σύζυγος του Πρωθυπουργού και επιτυχημένη επιχειρηματίας κ. Μαρέβα Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη μετείχε από το 2017 σε συσκέψεις που αφορούσαν την επέκταση εν υπογείω του μεγαλύτερου και σημαντικότερου αρχαιολογικού Μουσείου της χώρας;

Για ποιο σκοπό και με ποια ιδιότητα η νυν Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη (η οποία το 2017 δεν είχε καμία θεσμική ιδιότητα πέραν της συμμετοχής της στην τότε Δημοκρατική Συμπαράταξη) μετείχε σε συσκέψεις για τον σχεδιασμό της επέκτασης εν υπογείω του μεγαλύτερου και σημαντικότερου αρχαιολογικού Μουσείου της χώρας;

Ποια άλλα πρόσωπα, με ποιες ιδιότητες και με ποιο σκοπό συμμετείχαν στις συσκέψεις αυτές, όπως ανέφερε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού στην ομιλία της;

Για ποιο λόγο προηγήθηκε χρονικά η “κοστολόγηση” του έργου στο με το υπέρογκο ποσό των 300 εκ. ευρώ, μέσω μιας προμελέτης με χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, δύο χρόνια πριν υπάρξει αρχιτεκτονική προμελέτη;

Γιατί προτιμήθηκε ιδιωτική χορηγία (από την ΑΜΚΕ Ν.Σ. Λαιμού) για τον διαγωνισμό ενός εμβληματικού δημόσιου έργου; Για ποιο λόγο παρακάμφθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες και συνεχίζουν να παρακάμπτονται, ενώ η υπόθεση του παράνομου κλειστού διαγωνισμού εκκρεμεί στο ΣτΕ; Για ποιο λόγο ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε χτες ότι κρίσιμες μελέτες -που θα καθορίσουν τον χρόνο και το κόστος του συνόλου του έργου- θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται με ιδιωτική χρηματοδότηση;

Για ποιο λόγο η κυβερνητική πλειοψηφία ψήφισε τον Νόμο 5021/2023 και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού ετοιμάζεται να διορίσει Διοικητικό Συμβούλιο με πολιτικά κριτήρια στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με άμεσο αποτέλεσμα τα εκατομμύρια του έργου να τα διαχειριστεί ένα ΔΣ από ανθρώπους μη σχετικούς με την αρχαιολογία, το Μουσείο και την δημόσια διοίκηση; Πώς θα σχεδιαστεί η επανέκθεση των αρχαιοτήτων από το δοτό Διοικητικό Συμβούλιο; Πώς θα γίνουν οι διαδικασίες διαγωνισμών και αναθέσεων από ένα τέτοιο Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο σύμφωνα με τον ίδιο Νόμο 5021, ελέγχεται για τις πράξεις ή παραλείψεις του μόνο από τον εκάστοτε Υπουργό Πολιτισμού που το διορίζει;

Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του μεγαλύτερου Μουσείου της χώρας θα έχουν άμεση σχέση με την κ. Μαρέβα Γκραμπόφκσι-Μητσοτάκη και την οικογένεια Νικολάου και Ειρήνης Λαιμού;

Γιατί το ΑΚΡΟΠΟΛ Παλλάς, νεότερο μνημείο που αρχικά σχεδιαζόταν να συνδεθεί με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, παραμένει κλειστό και αναξιοποίητο για τον σύγχρονο πολιτισμό, ενώ το κτήριο έχει παραδοθεί από το 2019, με την εργασία των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ και μετά από δύο διαδοχικά κοινοτικά πακέτα στήριξης που δαπανήθηκαν για την αποκατάστασή του;

Σε ποιο χρονοδιάγραμμα βασίζεται η εξαγγελία του Πρωθυπουργού ότι το έργο της υπόγειας επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θα είναι έτοιμο στο τέλος της επόμενης τετραετίας, ενώ το έργο είναι ακόμη στη φάση της αρχιτεκτονικής ιδέας; Ακόμη περισσότερο: πώς συνδυάζονται οι δηλώσεις για ολοκλήρωση της επέκτασης εντός 5 ετών, με τον πρόσφατο διαγωνισμό του ΟΔΑΠ για μίσθωση των αναψυκτηρίων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για 6 χρόνια (με δυνατότητα παράτασης για άλλα 6 χρόνια), τον οποίο ενέκρινε και ανακοίνωσε με τυμπανοκρουσίες η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού την 1/2/2023;

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι το σημαντικότερο δημόσιο αρχαιολογικό Μουσείο της χώρας, από άποψη ιστορίας, αριθμού και αξίας ευρημάτων, από άποψη συμβολής στην αρχαιολογική επιστήμη. Αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, και έχει πραγματοποιήσει μείζονα έργα ως ειδική περιφερειακή Υπηρεσία της ΓΔΑΠΚ.

Η επανέκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, η ανέγερση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, η επέκταση εν υπογείω του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας, όπως και η επανέκθεση και αποκατάσταση του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου πραγματοποιήθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και την εργασία όλου του προσωπικού, με άψογα αποτελέσματα.

Τα χιλιάδες ευρήματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου χρειάζονται νέες αίθουσες για να αναπτυχθούν, να αναδειχθούν, να φυλαχθούν και να μελετηθούν. Χρειάζονται επίσης καινοτόμοι επιστημονικοί τρόποι παρουσίασης, επέκταση των συλλογών, εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου κτιρίου και της εξυπηρέτησης των επισκεπτών, ώστε να μπορέσει το Μουσείο και το επιστημονικό του προσωπικό να προσφέρει περισσότερα στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και την προαγωγή της επιστημονικής έρευνας.

Ταυτοχρόνως, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ο περιβάλλων χώρος του αποτελούν τοπόσημο για την πόλη της Αθήνας. Ο τρόπος με τον οποίο θα κατασκευαστεί η υπόγεια επέκταση (πχ για πόσο διάστημα προβλέπεται να παραμείνει κλειστό το κεντρικό μουσείο της χώρας, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο), καθώς και άλλα στοιχεία που αφορούν την συνολική αστική ανάπλαση και την ζωή των πολιτών στο κέντρο της πόλης οφείλουν να συζητηθούν από τα αρμόδια όργανα της πολιτείας και παρουσιαστούν στους πολίτες, ώστε να επιλεγεί η βέλτιστη τεχνικά, οικονομικά και κοινωνικά λύση, η οποία θα υλοποιηθεί από τις Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, με όλα τα εχέγγυα των νόμων, και όχι από δοτό Διοικητικό Συμβούλιο και αδιαφανείς διαδικασίες.

Δεν αξίζει στο μεγαλύτερο αρχαιολογικό Μουσείο της χώρας, την πραγματική κιβωτό της εθνικής και μουσειακής αρχαιολογικής πολιτικής, να χρησιμοποιείται εργαλειακά στο πλαίσιο κομματικών προεκλογικών σχεδιασμών, να γίνεται αντικείμενο αντιθεσμικών πρωτοβουλιών και μάρτυρας της ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης δημόσιων έργων μέσω του μανδύα των «δωρητών» και άλλων μεσαζόντων.

Δεν είναι ούτε «προσωπικό όραμα» ούτε «οικογενειακή υπόθεση» οποιουδήποτε.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ανήκει στον ελληνικό λαό και οφείλει να λειτουργεί προς όφελος της πολιτιστικής κληρονομιάς, της ιστορικής μνήμης και του δημοσίου συμφέροντος σε κάθε επίπεδο.

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Απρίλης» της Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι - Κινηματογραφικά κατανυκτική ατμόσφαιρα μιας από τις καλύτερες δημιουργούς των καιρών μας

«Απρίλης» της Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι – Κινηματογραφικά κατανυκτική ατμόσφαιρα μιας από τις καλύτερες δημιουργούς των καιρών μας

«Απρίλης» ("Ap'rili"/"April") Σκηνοθεσία της Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι Πρωταγωνιστούν: Ια Σουκχιτασβίλι, Κάκα Κιντσουρασβίλι, Μέραμπ Νίνιντσε, Άνα Νικολάβα Γεωργία, 2024 Ανεξήγητα, η Νίνα ...
«Ο άνθρωπος ελέφαντας» - Σε ανάμνηση του Ντέιβιντ Λιντς

«Ο άνθρωπος ελέφαντας» – Σε ανάμνηση του Ντέιβιντ Λιντς

«Ο άνθρωπος ελέφαντας» ("The elephant man"). Σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Λιντς. Πρωταγωνιστούν: Τζον Χερτ, Άντονι Χόπκινς, Ανν Μπάνκροφτ, Τζον Γκίλγκουντ. ΗΠΑ, ...
«Η μουγγή καμπάνα» του Θανάση Τριαρίδη στο θέατρο act στην Πάτρα

«Η μουγγή καμπάνα» του Θανάση Τριαρίδη στο θέατρο act στην Πάτρα

Το θέατρο act στην Πάτρα φιλοξενεί την ομάδα RODEZ σε ένα συγκλονιστικό έργο του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη: «Η μουγγή καμπάνα» ...
«Αξιαγάπητη» της Λίλια Ινγκολφσντότιρ - Λειψές εσωτερικές αναζητήσεις που υποστυλώνουν τον ναρκισσισμό

«Αξιαγάπητη» της Λίλια Ινγκολφσντότιρ – Λειψές εσωτερικές αναζητήσεις που υποστυλώνουν τον ναρκισσισμό

«Αξιαγάπητη» (Elskling / Loveable) Σκηνοθεσία: Λίλια Ινγκολφσντότιρ. Πρωταγωνιστούν: Χέλγκα Γκούρεν, Όντγιρ Τούνε. Νορβηγία, 2024. Ποια στάση, άραγε, είναι λιγότερο υγιής; ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 14020 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθημερινά απόψεις, σχόλια και θέματα για επιλεγμένες στιγμές της επικαιρότητας, με έμφαση στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο βιβλίο, στη μουσική, στα ταξίδια και στην ιστορία. Το tetartopress.gr είναι μια διαδικτυακή εφημερίδα που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

RELATED ARTICLES

Back to Top