Τέταρτο

Θα μπορούσε να αποτελέσει ο νέος ποδηλατόδρομος, λύση για τις μετακινήσεις στην Πάτρα;


Σε λίγο καιρό, η Πάτρα θα έχει ποδηλατόδρομο. Είναι γεγονός λοιπόν ότι ο δρόμος αποκλειστικής διέλευσης ποδηλάτων έχει αρχίσει να κατασκευάζεται, ένας δρόμος που η κατασκευή του δεν θα πρέπει να είναι απλώς η χωροθέτηση μιας λωρίδας κυκλοφορίας, αλλά θα πρέπει να διαπνέεται από μέτρα ασφαλείας και να εντάσσεται στο γενικό σχέδιο για το κυκλοφοριακό ζήτημα στην πόλη.

Χωρίς αμφιβολίες, ο ποδηλατόδρομος είναι ένα βήμα προς την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής, με δύο τρόπους: Αφενός θα κάνει τις μετακινήσεις των συμπολιτών μας ασφαλέστερες, αναφορικά με αυτούς που ήδη χρησιμοποιούσαν το ποδήλατο ως μεταφορικό μέσο. Αφετέρου προτείνεται η χρήση ενός εναλλακτικού μέσου κυκλοφορίας εντός του αστικού ιστού το οποίο είναι ταχύτερο, ασφαλέστερο και περιβαλλοντικά βιώσιμο σε σχέση με τα υπόλοιπα ΙΧ.

Θα σταθώ στο τελευταίο, το «περιβαλλοντικά βιώσιμο μέσο». Μπορεί το ποδήλατο να είναι ίσως η βέλτιστη περιβαλλοντικά λύση για τις αστικές μετακινήσεις – μια λύση όμως που για μια σειρά από λόγους κυρίως είναι ατομική και κατ’ επέκταση αδυνατεί να αποτελέσει τη μαζική, λαϊκή εναλλακτική είτε για το κυκλοφοριακό είτε για το περιβάλλον συνολικότερα. Τέτοια προβλήματα θα αρχίσουν να λύνονται όταν οι λύσεις που σχεδιάζονται μπορούν πραγματικά να ικανοποιούν οριζόντια, όλους τους κατοίκους της πόλης. Μια σημαντική λύση τόσο για το πρώτο αλλά και για το δεύτερο σε πιο μάκρο επίπεδο, είναι η λιγότερη κατανάλωση: Λιγότερη κατανάλωση καυσίμων από τα ενεργοβόρα ιδιωτικά μέσα μεταφοράς. Αυτή η απόφαση μπορεί θεωρητικά να περνάει από το χέρι του καθένα μας, είναι όμως και ευθύνη του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Στο μέτρο που του αναλογεί ο κάθε Δήμος μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά σε αυτό με τις δημόσιες μετακινήσεις.

Στην Πάτρα τα λεωφορεία δεν είναι πραγματικά εξυπηρετικά. Πρόκειται για απαρχαιωμένα οχήματα με πολλά ερωτηματικά για την ασφάλειά τους, βρώμικα, χωρίς κλιματισμό, χωρίς μέριμνα και μέτρα προστασίας των επιβατών κατά της covid-19. Όλα αυτά χρειάζονται σημαντικές αλλαγές. Τα μέσα θα πρέπει να γίνουν πιο σύγχρονα, οι διαδρομές θα πρέπει να γίνουν μικρότερες, τα δρομολόγια πιο τακτικά και πιο γρήγορα. Στο τραπέζι μπορεί να πέσει ακόμα και ο δρόμος αποκλειστικής διέλευσης λεωφορείων, για καλύτερες και γρηγορότερες μετακινήσεις. Κάτι που αν συμβεί ίσως να είναι καλύτερη λύση από την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, ως προς τη λύση του κυκλοφοριακού.

Μπορεί να φαίνεται πως ξεφύγαμε λίγο από τη συζήτηση για τα ποδήλατα και τον ποδηλατόδρομο αλλά η κουβέντα για την κυκλοφορία εντός πόλης βασικά ορίζεται από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τη βιωσιμότητά τους. Επίσης, είναι στενά συνδεδεμένη με τις Δημόσιες ή Δημοτικές μετακινήσεις (π.χ. Δημοτικά λεωφορεία εντός λιμενικής ζώνης όσον αφορά την Πάτρα). Για αυτό και πιστεύω ότι ο ποδηλατόδρομος θα έχει πραγματικό νόημα μονάχα με τη λειτουργεία ενός συστήματος βραχείας ενοικίασης ποδηλάτων, με κοινόχρηστα, δημοτικά ποδήλατα. Το σύστημα αυτό θα έδινε τη δυνατότητα σε όλους τους δημότες να χρησιμοποιήσουν προσωρινά ένα ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους και να το επιστρέψουν για να το χρησιμοποιήσει ο επόμενος. Με αυτό τον τρόπο το ποδήλατο από ιδιωτικό μέσο γίνεται δημοτικό μέσο, γεγονός που ορίζει μια αναβαθμισμένη λύση για το κυκλοφοριακό. Το σύστημα αυτό, όμως, έχει «αποτύχει» στο παρελθόν, στην Πάτρα, κυρίως λόγω του πρόχειρου σχεδιασμού του. Μήπως εν όψει δημιουργίας ποδηλατοδρόμου να το σχεδιάσουμε καλύτερα;

 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 
 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 4 Άρθρα

Ο Θύμιος μεγάλωσε και σπούδασε στην Πάτρα. Έζησε στη Σκοτία για κάποια χρόνια και γύρισε στον τόπο του και τους ανθρώπους που αγαπάει για να κάνει το διδακτορικό του, να ζήσει μαζί τους και με τη γάτα του την Άρια. Του αρέσει να μαγειρεύει. Πιστεύει στα συμφέροντα των πολλών και στην κοινωνική δικαιοσύνη. Γράφει στο «τέταρτο» γιατί τα προβλήματα που απασχολούν την κοινωνία είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που αναπαράγουν τα περισσότερα ΜΜΕ της κυρίαρχης ιδεολογίας. - [email protected]

RELATED ARTICLES

 

Back to Top