tetartopress

«Θεσμοφοριάζουσες», μια απρόσμενα διαφορετική κωμωδία

IMG_0014 (1)


Σαν μια διακοπή από την ανδροκρατούμενη κοινωνία, οι γυναίκες καλούνται να γιορτάσουν ένα τετραήμερο εκεί κάπου στη φθινοπωρινή ισημερία, τα Θεσμοφόρια, μια γιορτή αφιερωμένη κατά κύριο λόγο στη θεά Δήμητρα, στην κόρη της Αφροδίτη και στον πλούτο. Στην ανάπαυλα αυτή, είναι θεσμός για την Αθήνα η απαγόρευση των ανδρών στους ναούς. Έτσι οι γυναίκες χωρίς καταπίεση από τους άνδρες χαίρονται και γιορτάζουν ελεύθερες. Ευτυχώς από τότε η κοινωνία μας έχει εξελιχθεί και οι γυναίκες απολαμβάνουν χωρίς ανάπαυλα τον σεβασμό και την ισότητα από τους συζύγους τους. Ή μήπως όχι;

Στην κωμωδία του Αριστοφάνη «Θεσμοφοριάζουσες» που διδάχθηκε το 411 π. Χ στα μεγάλα Διονύσια παρουσιάζεται το γυναικείο φύλλο σε θέση ισχύος έναντι στο ανδρικό και σατιρίζεται έντονα ο Ευριπίδης και η αντιπάθειά του προς τις γυναίκες μέσα από τη διακωμώδηση των τραγωδιών του «Ελένη», «Τήλεφος», και «Ανδρομέδα».

Στις «Θεσμοφοριάζουσες» σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου που παρακολουθήσαμε στο πλαίσιο του 37ου φεστιβάλ Πάτρας – θεσμός αρχαίου δράματος, είδαμε μια παράσταση με συνοχή, πολύ καλή χημεία του χορού και με συγκεκριμένη παντομιμική δραματοποίηση.

Στις Ιαμβικές σκηνές ο Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος) με τον Γεώργιο Χρυσοστόμου (Τοξότης) χάριζαν συνεχές γέλιο στους θεατές χωρίς να κουράζουν και το κυριότερο, φωτογραφίζοντας καταστάσεις του σήμερα δίχως να προσιδιάζει η παράσταση με επιθεώρηση όπως χρησιμοποιούνται συνήθως οι κωμωδίες του Αριστοφάνη. Ιδιαίτερο ρόλο έπαιξε η μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα που κρατούσε το κοινό στη ροή της παράστασης και ακόμα και αν κάποιος δεν ήξερε τις τραγωδίες του Ευριπίδη, μπορούσε εύκολα να παρακολουθήσει τα δρώμενα.

IMG_0010


Οι φωνές όλων των ηθοποιών ήταν με καθαρή άρθρωση και είχαν αποτελεσματική φωνητική παρουσίαση. Οι χειρονομίες τους ήταν διαχυτικά λεπτομερείς και γινόταν χρήση όλου του σώματος ενώ είχαμε εκτεταμένη παρεμβολή του χορού που ξεχώρισε με την προσαρμογή θρησκευτικών χορών και νικηφόρων αστείων -ειδικά οι μικρότεροι χαρακτήρες κινούνταν στο επίπεδο της καρικατούρας-, ενώ ατμόσφαιρα ήταν χιουμοριστική και ασυγκράτητη στη ροή.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει ο Μάκης Παπαδημητρίου στον ρόλο του Μνησίλοχου, που εξέφραζε υπονοούμενα και αστεία ενώνοντας το χθες με το σήμερα ενώ είχε ευρεία σχέση με τους άλλους και ενεργητική σχέση με το κοινό. Ο Γεώργιος Χρυσοστόμου παρεμβαλλόταν συνέχεια στον χορό και στον ρόλο κωμικού ήρωα που βοηθούσε στην εξέλιξη της πλοκής ήταν εξαιρετικός ενώ και ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος σαν Ευριπίδης χάρισε άφθονο γέλιο μιμούμενος έναν Ευριπίδη που στο τέλος πετυχαίνει τον σκοπό του προσεταιρίζοντας τις γυναίκες. Τέλος να πούμε ότι τα κουστούμια από τον Άγγελο Μεντή, ήταν εξαιρετικά με αρχαίες εικόνες ζωγραφισμένες πάνω τους, ενώ το Ινδιάνικο στυλ στα κουστούμια και στο σκηνικό ήταν διάχυτο.

Η κωμωδία «Θεσμοφοριάζουσες» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, εντυπωσιάζει ευχάριστα, χαρίζοντας συνεχές χαμόγελο, ξεφεύγοντας από το καταγγελτικό ύφος των σύγχρονων παραστάσεων των κωμωδιών του Αριστοφάνη και κρατάει σε κάθε σκηνή προσηλωμένους τους θεατές αντλώντας από αυτούς το γέλιο.

IMG_0017


Συντελεστές

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού
Χορογραφίες: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παντελής Δεντάκης

Βοηθός σκηνογράφου: Τζίνα Ηλιοπούλου

Βοηθός ενδυματολόγου: Σεμίνα Λανταβού
Μουσική διδασκαλία: Αναστάσης Σαρακατσάνος

Παίζουν:
Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος)
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Ευριπίδης)
Γιώργος Χρυσοστόμου (Αγάθωνας, Tοξότης)
Νάντια Κοντογεώργη (Μίκα)
Ελένη Ουζουνίδου (Κηρύκαινα)
Άνδρη Θεοδότου (Κρίτυλλα)
Μαρία Κατσανδρή (Φιλίστη)
Γιώργος Παπαγεωργίου (Υπηρέτης του Αγάθωνα, Κλεισθένης)

Χορός: Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά

Μουσικοί επί σκηνής: Σοφία Κακουλίδου, Αναστάσης Σαρακατσάνος, Γιώτα Παναγή

Οι «Θεσμοθοριάζουμες» συνεχίζουν την περιοδεία τους μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου. Περισσότερες πληροφορίες για τις επόμενες παραστάσεις, μπορείτε να βρείτε εδώ.


Οι φωτογραφίες είναι από την παράσταση στην Πάτρα στις 28 Αυγούστου στο πλαίσιο του 37ου Φεστιβάλ Πάτρας 2018 – Θεσμός Αρχαίου Δράματος. Το υπόλοιπο πρόγραμμα του φεστιβάλ μπορείτε να το δείτε εδώ.

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...
"Έρωτας Big Bang" στις Γραμμές Τέχνης

“Έρωτας Big Bang” στις Γραμμές Τέχνης στην Πάτρα

Παρασκευή 12 και Σάββατο 13 Απριλίου 2024, στις 21:00, η Μαρίνα Βολουδάκη, συνοδεία Σπύρου Λευκοφρύδη, επιστρέφει στο Θέατρο Γραμμές Τέχνης ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 111 Άρθρα

Ο Δημήτριος Ζαπάντης είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΒΑ) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με θέμα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψη του» του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών (ΜΑ). Συνεργάζεται από το 2016 ως κριτικός θεάτρου με την διαδικτυακή εφημερίδα tetartopress.gr, και το ηλεκτρονικό περιοδικό youfly.com. Είναι επισκέπτης αρθρογράφος στους Atheniantimes και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό Θεατρογραφίες. Τα ενδιαφέροντά του εστιάζονται γύρω από το αρχαίο δράμα και την πρόσληψή του, το πεδίο των gender studies, την δραματουργική ανάλυση του σύγχρονου θεάτρου καθώς και τη σύγχρονη σκηνική αποτύπωση αρχαίων παραστάσεων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών | [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top