Τέταρτο

Το ΚΘΒΕ στη 18η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης


Το ΚΘΒΕ «Θυμάται και τιμά τη Γερμανική πένα στις σκηνές του», με αυτή την ειδική θεματική αναφορά μετέχει  σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στην 18η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται από 25 έως 28 Νοεμβρίου στους χώρους της ΔΕΘ– HELEXPO.

Ο Νίτσε έλεγε πως «για να μην καταστραφούμε από γνώση έχουμε την Τέχνη», και είναι γνωστό ότι ο Φράντς Κάφκα πήγαινε θέατρο. Ήταν μάλιστα ερωτευμένος στα κρυφά με πρωταγωνίστρια εβραϊκού «μπουλουκιού». Δεν έγραψε ποτέ του για το θέατρο, αν και το θέατρο διαχρονικά ανοίγει τις αυλαίες του στα έργα του.

Και δεν είναι ο μόνος…

Τιμώντας τους όπως και τους Μπρέχτ, Κλάιστ, Βαλζέρ, Σίλλερ, Μπύχνερ κ.α., σε όλες τις χειμερινές σκηνές του, αλλά και σε περιοδείες σε Ελλάδα και εξωτερικό, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, απ’ τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του ακόμα, εμπιστεύτηκε διαχρονικά πολυμεταφρασμένους ή και λιγότερο γνωστούς Γερμανούς συγγραφείς, ανεβάζοντας άλλοτε κλασικά και δοκιμασμένα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας που έφεραν την υπογραφή τους, κι άλλοτε παραγωγές– αφιερώματα για τις μέρες και τα έργα τους.

Εμψυχώνοντας σε θεατρική πράξη πάνω από 40 καταγεγραμμένα έργα της γερμανικής σχολής λογοτεχνών ποιητών συγγραφέων και διανοούμενων το ΚΘΒΕ, ύστερα απ’ τη σημαντική παρουσία του στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Φρανκφούρτης, μετέχει τώρα, με ειδική θεματική αναφορά, στην 18η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου που πραγματοποιείται από 25 έως 28 Νοεμβρίου στους χώρους της ΔΕΘ– HELEXPO, μυώντας τους επισκέπτες σε παραστάσεις-σταθμούς που υπέγραψαν παγκόσμιοι Γερμανοί δημιουργοί και ήδη απ’ το 1963 επιλέχθηκαν από σπουδαίους Έλληνες σκηνοθέτες (Βολανάκης, Κωτσόπουλος, Ευαγγελάτος, Τερζόπουλος, Λυγίζος, Κούνδουρος, Χουβαρδάς, Ρήγας, Θεοδοσιάδης, Τσακίρογλου κα), ενσαρκώθηκαν από εξαίρετους ηθοποιούς και πριν γράψουν ιστορία ως θεατρικές επιτυχίες, τα επιμελήθηκαν καλλιτεχνικοί συντελεστές και εξαίρετες ομάδες παραγωγής.

Οι επισκέπτες θα συναντήσουν το ΚΘΒΕ στο stand 82 του Περιπτέρου 13.

Στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθέσεως Βιβλίου Θεσσαλονίκης το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού εγκαινιάζουν μια εξαιρετική συνεργασία και καλούν τους επισκέπτες σε πολιτιστικές δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στο περίπτερο 13.

Πέμπτη 25/11

17.45: Δρώμενο με τραγούδια από την παράσταση του ΚΘΒΕ, «Η δολοφονία του Μαρά», του Πέτερ Βάις, σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.

Συμμετέχουν: Αριστοτέλης Ζαχαράκης, Σοφία Καλεμκερίδου, Νίκος Καπέλιος, Νίκος Κουσούλης, Ελένη Γιαννούση, Μάνος Γαλανής, Φωτεινή Τιμοθέου, Κατερίνα Σισίννι, Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη, Σταυριάνα Παπαδάκη, Χρίστος Νταρακτσής,

Παρασκευή 26/11

17.45: Ο ηθοποιός Νίκος Καπέλιος διαβάζει ποίηση του Φρίντριχ Σίλερ.

Σάββατο 27/11

17.45: Ο ηθοποιός Δημήτρης Σιακάρας διαβάζει την ιστορία του Δρ Φάουστ από τη Γερμανική παράδοση.

Κυριακή 28/11

17.45: Η ηθοποιός Λουκία Βασιλείου διαβάζει ποίηση του Φρίντριχ Σίλερ.

*Η οργάνωση και η παραγωγή των εκδηλώσεων πραγματοποιήθηκε από τον ηθοποιό και θεατρολόγο κ. Πέτρο Κοκόζη.

«Όλες οι μορφές τέχνης είναι στην υπηρεσία της μεγαλύτερης απ’όλες τις τέχνες: της τέχνης της ζωής» – Μπερτολτ Μπρεχτ.

Η Πρόεδρος του ΚΘΒΕ κ. Γιαννούλα Καρύμπαλη – Τσίπτσιου επισημαίνει: ««Διάβαζε για να ζήσεις» έγραφε ο Γκυστάβ Φλωμπέρ. Κι αλήθεια, το βιβλίο είναι και σύντροφος και δάσκαλος∙ και γνώση αστείρευτη∙ και διέξοδος∙ και διαφυγή! Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, έχοντας μετουσιώσει σε θεατρική πράξη πάνω από σαράντα έργα λογοτεχνών της γερμανικής σχολής, δεν μπορούσε παρά να δώσει το παρόν και στη 18η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, που φέτος τιμά τη γερμανόφωνη λογοτεχνία. Εισφέροντας πλούσιο έντυπο και οπτικοακουστικό υλικό και συμμετέχοντας με παράλληλες καλλιτεχνικές δράσεις στη μεγάλη αυτή πολιτιστική γιορτή της πόλης μας, ελπίζουμε ότι το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα συμβάλλει στην αίγλη του διαχρονικού αυτού θεσμού».

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ κ. Νίκος Κολοβός χαιρετίζει τη διοργάνωση με ένα απόσπασμα του έργου «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» του Ρίλκε: «Το καλλιτεχνικό βλέμμα χρειάστηκε πάνω απ´ όλα να υπερβεί τον εαυτό του, ώστε ακόμη και στις πιο φρικτές και φαινομενικά απωθητικές καταστάσεις να διακρίνει ό,τι αξίζει ανάμεσα σ’ όλα όσα υπάρχουν»

Ο αναπληρωτής Καλλιτεχνικός Διευθυντής κ. Νίκος Νικολάου σημειώνει ότι «Χώροι φωτεινοί, δρόμοι σκοτεινοί, σπίτια περίκλειστα, χαρακτήρες χειριστικοί, ουμανιστές, αποπνικτικοί, φιλόξενοι, ερειπωμένοι, αγαπητικοί, μνημοσύνης… Δομικά τους υλικά οι λέξεις. Χτίζουν όνειρα, περιβάλλοντα, περιπέτειες, ανατρέπουν κι ανατρέπονται σε πλείστους όσους κόσμους. Οπλίζουν βλέμματα και χέρια και αύρες… να μιλήσουν, να τοποθετηθούν επί σκηνής, με σώματα, με νεύματα να εκφραστούν, να αγγίξουν, να κοιμίσουν φόβους, να πληγώσουν, να αγκαλιάσουν πότε σιωπές, πότε κραυγές, να επικοινωνήσουν, να επιβιώσουν. Γερμανοί και γερμανόφωνοι συγγραφείς αιώνες τώρα, μας επιτρέπουν να γεμίσουμε την ερμηνευτική μας φαρέτρα. Και σήμερα τους επιστρέφουμε την τιμή που μας κόσμησαν να ανεβάζουμε αριστουργήματα στις σκηνές μας, σε μια αριστουργηματική αναφορά, που τους αφιερώνουμε τιμής ένεκεν στις μέρες και τα έργα τους στην 18η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου εκθέτοντας υπογραφές τους στην πλούσια παραστασιογραφία του ΚΘΒΕ. Ελάτε να τους συναντήσουμε».

ΚΘΒΕ και Γερμανοί Συγγραφείς

Μπρεχτ: Πρωτοπαίζεται στο ΚΘΒΕ το 1965, όταν ο Μ. Βολανάκης αποφασίζει να ανεβάσει την παράσταση, «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» κι επανέρχεται με τον ίδιο σκηνοθέτη και το 1976 με το έργο «ο κύριος Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι», παράσταση που επαναλαμβάνεται το 2020 με σκηνοθέτη τον Κώστα Καζάκο. Μεσολαβούν ανεβάσματα όπως του Νίκου Κούνδουρου με την «Όπερα της πεντάρας», «Ο κύκλος με την κιμωλία» του Σωτήρη Χατζάκη, «Η πτωτική άνοδος του Αρτούρο Ούι» του Νίκου Χαραλάμπους, «Μάνα κουράγιο» του Θόδωρου Τερζόπουλου αλλά και «Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, Big Days, «o Φάτσερ στις πόλεις» του Γιάννη Ρήγα, «Γαλιλαίος», «Περί έρωτος κι άλλων τινών» κα

Τον εκπρόσωπο του γερμανικού ρομαντισμού Χάινριχ φον Κλάιστ, μας τον συστήνει εν αρχή ο Γιάννης Χουβαρδάς το 1986 με «Πανθεσίλεια», τον συναντούμε δέκα χρόνια μετά στο ρεαλιστικό ψυχογράφημα «Η σπασμένη στάμνα», και ακολουθεί το ερωτικό παραμύθι «Το Κατερινάκι απ’ το Χάιλμπρον» που μας μυεί, σκηνοθετημένο απ’ την Αττίλα Ρέτλυ, στον μαγευτικό κόσμο όπου τη θέση της λογικής καταλαμβάνει η καρδιά.

Ο Θάνος Κωτσόπουλος καταπιάνεται με Μαρτίν Βαλζέρ και μας τον γνωρίζει μέσα απ’ τον ενοχικό Ρούντι που επωμίζεται όλη την υπαιτιότητα των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας που διέπραξαν οι Ναζί σκηνοθετώντας τον στον «Μαύρο Κύκνο» εν έτει 1970 για να τον ακολουθήσει τρία χρόνια αργότερα ο Γιώργος Θεοδοσιάδης με το «Δρυς και κουνέλια ανγκορά» ένα έργο με συμβολικό χαρακτήρα καθώς ο ήρωας που πέφτει θύμα ιατρικών πειραμάτων εκτρέφει κουνέλια.

Ζητήματα όπως η ηθική πτώση της μεταπολεμικής Γερμανίας, η βία, οι διαπροσωπικές σχέσεις, τα ναρκωτικά, η προδοσία και η ζωή στο περιθώριο, ενδιέφεραν πάντα τις κινηματογραφικές καταθέσεις του ριζοσπάστη κινηματογραφιστή Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, στον οποίο το ΚΘΒΕ αφιέρωσε Μεγάλες Μέρες με την πραγματοποίηση των «Big Days».

Φρίντριχ Σίλλερ, πρωτοσυναντάμε στο ΚΘΒΕ ήδη απ’ το 1964 με την παράσταση «Μαρία Στούαρτ» που σκηνοθέτησε ο Μήτσος Λυγίζος για να ακολουθήσει «Έρωτας και ραδιουργία» του Μουζενίδη το 1978 και «Δον Κάρλος» του Νικήτα Τσακίρογλου

Κάφκα με υλικό απ’ τα μυθιστορήματα «Αμερική» και «Η αδελφοκτονία» γνώρισε στο θεατρόφιλο κοινό της πόλης με την παράσταση «Deja vous» ο Γκραουζίνις Τσέζαρις, το 2011.

Τι κι αν έζησε ως τα 23 του αφήνοντας μόλις τρία θεατρικά έργα, ένα αφήγημα και μερικές επιστολές, κατατάσσεται στους κορυφαίους

συγγραφείς και δραματουργούς με βαθύτατες επιρροές του λογοτεχνικού στερεώματος. Ο λόγος για τον Γκέοργκ Μπύχνερ εκ του οποίου είδαμε «Βόυτσεκ» του Σταύρου Τσακίρη, ένα έργο -σταθμό του γερμανικού θεάτρου που παρόλο που γράφτηκε το 1836 επηρέασε το τοπίο του εικοστού αιώνα όσο λίγα, ενώ «Λεόντιο και Λένα» σκηνοθέτησε η Κυριακή Σπανού.

Όσο για τον ποιητή, μυθιστοριογράφο, δραματουργό, θεωρητικό της τέχνης, επιστήμονα, βαθύ γνώστη και λάτρη της Ελλάδας, του πολιτισμού και της αρχαιότητάς της, Γιόχαν Γκαίτε, το 1970 «Φάουστ» ανέβασε ο Σπύρος Ευαγγελάτος

Σήμερα το ΚΘΒΕ προσκαλεί το κοινό του σε μια αληθινή θεατρική «επανάσταση» που ανεβαίνει στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Το έργο του Γερμανού συγγραφέα Πέτερ Βάις «Η δολοφονία του Μαρά», σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη, σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη και μουσική Δήμητρας Γαλάνη, με έναν 40μελή θίασο, έχει συγκεντρώσει ήδη εξαιρετικές κριτικές από το κοινό που το παρακολούθησε.

 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 
 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 8270 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθημερινά απόψεις, σχόλια και θέματα για επιλεγμένες στιγμές της επικαιρότητας, με έμφαση στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο βιβλίο, στη μουσική, στα ταξίδια και στην ιστορία. Το tetartopress.gr είναι μια διαδικτυακή εφημερίδα που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

RELATED ARTICLES

 

Back to Top