tetartopress

«Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών


Στο σπίτι όπου πενθούν η Μπερνάρντα και οι πέντε κόρες της, την ίδια τη ζωή και τις χαρές της, θα βρεθούν όσοι παρακολουθήσουν την παράσταση «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα», στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

Το κορυφαίο έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, σε σκηνοθεσία Εύης Σαρμή συγκέντρωσε το ενδιαφέρον του κοινού στις διαδικτυακές του προβολές και τώρα θα το συναντήσει δια ζώσης σε μια ατμοσφαιρική παράσταση.

Οι θεατές λίγο πριν… μπουν στο «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν, μέσω Installations, την έντονη και πολύπλευρη καλλιτεχνική δραστηριότητα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Παρουσιάζονται αποτυπώματα έργων του, η μουσική που έγραψε καθώς και σημειώσεις του από τη συγγραφή των έργων του.

Η Μπερνάρντα, μια μορφή ηγετική και μαζί τυραννική, έχοντας χάσει τον δεύτερο σύζυγό της, επιβάλει οκταετή εγκλεισμό στις θυγατέρες της. Σε μια προσπάθεια να διατηρήσει την τιμή και την αξιοπρέπεια της οικογένειάς της, θέτει αυστηρούς κανόνες, όρους και όρια, στερώντας την ελευθερία τους. Η Ανγκούστιας, η ετεροθαλής πρωτότοκη, κληρονομώντας τον πατέρα της (τον πρώτο άνδρα της Μπερνάρντα), γίνεται η εκλεκτή του νεαρού Πέπε Ρομάνο, με τον οποίο όλες οι αδερφές είναι ερωτευμένες κατά κάποιον τρόπο. Η Αδέλα όμως, (το στερνοπαίδι της οικογένειας) είναι εκείνη, που θα βρεθεί στην αγκαλιά του μυστικά και ανυπόταχτα και θα συγκρουστεί με τους αυστηρούς κοινωνικούς κανόνες, ώσπου…

«Η ποίηση δημιουργείται για να απαγγέλλεται.. Σ’ ένα βιβλίο είναι …νεκρή», Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

Ο κορυφαίος Ισπανός ποιητής και θεατρικός συγγραφέας ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (Federico Garcia Lorca), που διάβαζε ως άλλος μεσαιωνικός τροβαδούρος τα θεατρικά του έργα στο κοινό, γεννήθηκε στα 1898 στην κωμόπολη Φουέντε Βακέρος της Ανδαλουσίας, απ’ τον μεγαλοκτηματία Ροδρίγκεθ και τη δασκάλα Ρομέρο, που του εμφύσησαν νωρίς την αγάπη για τις τέχνες και τα γράμματα. Ξεκινώντας μαθήματα σε σχολείο Ιησουιτών στη Γρανάδα, συνεχίζει υπό την πίεση του πατέρα στη Νομική Σχολή που ολοκληρώνει εννέα χρόνια αργότερα στο Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης, καθώς λογοτεχνία, ζωγραφική και μουσική μονοπωλούν το ενδιαφέρον του. Στη «Φοιτητική κατοικία» της Μαδρίτης έρχεται κοντά με τον Νταλί, τον Μπουνιουέλ και τον Αλμπέρτι και συναντά τον Χιμένεθ. Ακολουθεί η μετοίκησή του στη Νέα Υόρκη την εποχή του οικονομικού κραχ για να επιστρέψει δια μέσου Κούβας στην Ισπανία όπου συνεχίζει να γράφει ποίηση και θέατρο εκφράζοντας παράλληλα ενδιαφέρον και για το κουκλοθέατρο («Οι Φασουλήδες του Κατσιπόρα», «Η μικρή παράσταση του Δον Κριστόμπαλ»). Με την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ισπανία, ιδρύει τον σπουδαστικό θίασο «Η παράγκα» (“La Bracca”), παρουσιάζοντας έργα των Λόπε ντε Βέγα, Καλντερόν ντε λα Μπάρκα και Θερβάντες. «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» (La casa de Bernarda Alba), αποτελεί μέρος μιας δραματικής τριλογίας – σταθμό στο παγκόσμιο θεατρικό δραματολόγιο, και ακολουθεί χρονολογικά τον «Ματωμένο Γάμο» (Bodas de sangre) και τη «Γέρμα» (Yerma). Το έργο ολοκληρώνεται συγγραφικά το 1936 και πρωτοπαίζεται στο Μπουένος Άιρες μετά την δολοφονία του συγγραφέα.


Οι ηθοποιοί εξομολογούνται:

«Το έργο είναι μια διαχρονική καταγγελία κι όχι μια απλή ηθογραφία», Λίλιαν Παλάντζα

«Η Μπερνάρντα μου θυμίζει τη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη», Μαρία Χατζηιωαννίδου

«Το duende του Λόρκα φωνάζει: «κύκλος είναι και γυρίζει, όλα εδώ πληρώνονται», Μάρα Μαλγαρινού

«Η Μπλάνκα δεν κραυγάζει απλά για ελευθερία, αντιπροσωπεύει η ίδια την ελευθερία της κοινωνικής της τάξης», Ελευθερία Αγγελίτσα

«Η Αδέλα μου θυμίζει τα παιδιά που με το τίποτε νοιώθουν βασιλιάδες», Ελένη Θυμιοπούλου

«Η Μαγδαλένα- το περισσότερο «αντράκι» απ’ όλες- έρχεται να επιβεβαιώσει τον κανόνα «τα φαινόμενα απατούν», Μομώ Βλάχου

«Η Πόνθια που από υπηρέτρια γίνεται μάνα- τροφός φωτίζει και τους δυο πόλους του σπιτιού», Ιωάννα Παγιατάκη

«Η Ανγκούστιας αποτέλεσε τον κυματοθραύστη του σπιτιού… αντέχει με στωικότητα τα συμβαινόμενα καθώς έχει ελπίδα να αποδράσει», Χρύσα Ζαφειριάδου

«Η Αδέλα είναι ο τύπος που θα βγει μπροστά χωρίς φόβο και πάθος επαναστατώντας κι ας ξέρει πως θα πληρώσει το τίμημα», Χρυσή Μπαχτσεβάνη

«Η Μαρτύριο έχει μια πυρηνική, μια βαθιά σκοτεινιά ως χαρακτήρας», Ιωάννα Δεμερτζίδου

Σκηνοθετικό σημείωμα

«Ένα «γιατί, ένα «me too», ένας κόμπος στο λαιμό, μια γροθιά στο στομάχι, δέκα ανάσες που δεν παίρνονται! Ψάχνω να βρω τον τρόπο να τους πω να φύγουν από κει, τον τρόπο να τους δείξω πώς να φύγουν. Όμως εκείνες μένουν. Δεμένες η μία με την άλλη και την άλλη και την άλλη…. Με ένα νήμα αιμάτινο, αγκαθωτό, συρμάτινο, δαντελένιο, γεμάτο καρφιά, άλλοτε μεταξωτό και μαλακό, άλλοτε εφιαλτικό και σιχαμένο νήμα. Τα σπίτια μας είναι φτιαγμένα από τέτοια νήματα. Καμμιά φορά τα βλέπουμε και προσπαθούμε να τα σπάσουμε, όμως υπάρχουν και τα άλλα, τα κρυφά. Αυτά τα επικίνδυνα, τα μουλωχτά. Που θεριεύουν στη σιωπή. Και οι άνθρωποι είμαστε φτιαγμένοι από νήματα. Μπερδεμένοι και εξαρτημένοι μέχρι τη μέρα που… ένα «me too» θα μας ξυπνήσει, ένα «γιατί» θα προσπαθήσει να απαντηθεί, η γροθιά στο στομάχι θα γίνει ανάσα καθαρή κι ο κόμπος στο λαιμό θα γίνει λέξεις και οι δέκα ανάσες θα πουν με μια φωνή: …-Γιατί τώρα; – Γιατί … έτσι! Η παράσταση αυτή είναι αφιερωμένη στις γυναίκες». Εύη Σαρμή.

Η  Εύη Σαρμή γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Μαθήτευσε στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ (αριστούχος απόφοιτος, 2005), στη Σχολή Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, στο 1ο Σχολείο Σκηνοθεσίας (2020). Από το 2005, ανήκει στο δυναμικό του ΚΘΒΕ, ως ηθοποιός, σκηνοθέτιδα, θεατροπαιδαγωγός, βοηθός σκηνοθέτη. Έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις στο ΚΘΒΕ, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, στο Φεστιβάλ Δημητρίων, στο Φεστιβάλ Επταπυργίου, στο ICR (Romanian Cultural Institute, σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Αυλαία) και είναι ιδρυτικό μέλος του χώρου δημιουργικής έκφρασης και τεχνών Studio Tessera.


Ταυτότητα παραγωγής

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος

Σκηνοθεσία / Προσαρμογή κειμένου / Μουσική επιμέλεια: Εύη Σαρμή

Σκηνικά / κοστούμια: Αλέξανδρος Πιεχόβιακ

Μουσική: Κωστίκα Τσολάκου (Kostika Çollaku)

Επιμέλεια κίνησης / Χορογραφία: Ιωάννα Δεμερτζίδου

Φωτισμοί: Άρης Βακός

Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου

Επιμέλεια σκηνικού & φροντιστηριακού υλικού: Άννα Μαρία Βάσιακ

Βοηθός σκηνοθέτη / Κινησιολόγου: Μάρα Μαλγαρινού

Εικαστική αποτύπωση αφίσας:  Σιμώνη Γρηγορούδη

Οργάνωση Παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη

Διανομή:

Μπερνάρντα Άλμπα: Μαρία Χατζηιωαννίδου

Μαρία Χοσέφα: Λίλιαν Παλάντζα

Ανγκούστιας: Χρύσα Ζαφειριάδου

Μαγδαλένα: Μομώ Βλάχου

Αμέλια: Ελένη Θυμιοπούλου

Μαρτίριο: Ιωάννα Δεμερτζίδου

Αδέλα: Χρυσή Μπαχτσεβάνη

Πόνθια: Ιωάννα Παγιατάκη

Υπηρέτρια: Ελευθερία Αγγελίτσα

Κορίτσι: Μάρα Μαλγαρινού


Πληροφορίες

Κατάλληλο για άνω των 16 ετών

Διάρκεια παράστασης: 110 λεπτά. Δεν υπάρχει διάλειμμα.

Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Εθ. Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη  | Οδηγίες πρόσβασης μέσω Google map

Ημερομηνίες & Ώρες παραστάσεων: Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 | Τετάρτη, Κυριακή στις 19:00. Μέχρι  19 Δεκεμβρίου.

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό εισιτήριο: 10 ευρώ | Εκπτωτικό εισιτήριο 8 ευρώ (Φοιτητικό, Πολύτεκνοι, Άτομα άνω των 65)
Ομαδικό εισιτήριο: 7 ευρώ (για κρατήσεις άνω των 10 ατόμων). Απαραίτητη η προαγορά των εισιτηρίων κατόπιν τηλεφωνικής κράτησης Δευτέρα με Παρασκευή, πρωινές ώρες, στο τηλέφωνο 2315 200012.|  Άνεργοι & Μέλη του Συλ. Υπαλ. Yπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5 ευρώ

Προπώληση εισιτηρίων: Πληροφορίες και προπώληση εισιτηρίων στο τηλ. 2315 200200 και στα ταμεία του ΚΘΒΕ
Βασιλικό Θέατρο (30ής Οκτωβρίου, Θεσσαλονίκη): Δευτέρα – Κυριακή, 8:30 – 21:30 | Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη): Τετάρτη – Κυριακή, 14:00 – 22:00 | Θέατρο Μονής Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25, Σταυρούπολη): Τετάρτη – Κυριακή, 14:00 – 22:00 | Αριστοτέλους (Πλατεία Αριστοτέλους): Τρίτη – Σάββατο, 11:00 – 19:00 | Ηλεκτρονικά: viva.gr

Οι σκηνές του ΚΘΒΕ λειτουργούν ως covid free χώροι για θεατές που έχουν εμβολιαστεί και με τις δύο δόσεις του εμβολίου κατά της COVID-19 ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου. Για την είσοδό σας στην παράσταση είναι απαραίτητη η επίδειξη πιστοποιητικού πλήρους εμβολιασμού, είτε πιστοποιητικού νόσησης καθώς και πιστοποιητικού ταυτοπροσωπίας (αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης). Η προσέλευση ανήλικων από 12 και άνω γίνεται επίσης με επίδειξη πιστοποιητικού πλήρους εμβολιασμού, είτε πιστοποιητικού νόσησης. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την Είσοδο, την Έξοδο, και σε όλη την διάρκεια της παραμονής σας εντός των κτιρίων του ΚΘΒΕ.

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
«Νώε» - Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

«Νώε» – Παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη στην Πάτρα

Οι εκδόσεις Κίχλη και το βιβλιοπωλείο Πίξελ Books μας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Νώε» την Τετάρτη ...
Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Ρέα Γαλανάκη «Πού ζει ο λύκος;»

Είναι λεπτή, σχεδόν αόρατη, η γραμμή που μετατρέπει εντός μας ένα σημαντικό βίωμα σε ιστορικό γεγονός. Χωρίς να την ενδιαφέρει ...
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης «Το χιόνι των Αγράφων»

Κυκλοφορεί η τέταρτη έκδοση του μυθιστορήματος του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη «Το χιόνι των Αγράφων», ενός βιβλίου που επαινέθηκε από την κριτική, ...
«Μπρανκαλεόνε» - Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Μπρανκαλεόνε» – Νέο άλμπουμ από τον Παύλο Παυλίδη

«Ο μάγος Μπρανκαλεόνε θα μπορούσε να είναι κάποιο φανταστικό πρόσωπο. Όμως είναι απολύτως υπαρκτό. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου φίλο ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 13876 Άρθρα

Στο tetartopress.gr φιλοξενούνται καθημερινά απόψεις, σχόλια και θέματα για επιλεγμένες στιγμές της επικαιρότητας, με έμφαση στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο βιβλίο, στη μουσική, στα ταξίδια και στην ιστορία. Το tetartopress.gr είναι μια διαδικτυακή εφημερίδα που σκοπό έχει να δώσει µια κριτική µατιά σε θέματα με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικοπολιτικό ενδιαφέρον.

RELATED ARTICLES

Back to Top