Το Θαύμα της Ακροστιχίδας
Ανοίγοντας το λεξικό βλέπουμε ότι ως Ακροστιχίδα ορίζεται ως μια σειρά από λέξεις ή φράσεις που γράφονται κάθετα, η μία κάτω από την άλλη. Διαβάζοντας λοιπόν κάθετα τα αρχικά γράμματα κάθε λέξης στη σειρά σχηματίζεται μια καινούρια λέξη που είναι και η λύση της ακροστιχίδας.
Ένα παράδειγμα απλής ακροστιχίδας μπορεί να είναι ως εξής:
Βρείτε τους ορισμούς της ακροστιχίδας και θα ανακαλύψετε το όνομα του φιλοσόφου της Αρχαίας Ελλάδας που ήταν μαθητής του Σωκράτη.
1. Λαχανικό με άμυλο που τρώγεται τηγανητή, βραστή, ή ψητή.
2. Ο ήλιος …
3. Ρήμα αντίθετο του Κλείνω
4. Σημείο στίξης που βάζουμε στο τέλος μιας πρότασης
5. Το τελευταίο γράμμα της ελληνικής αλφαβήτου
6. Η Στάση του …
7. Ο Μέγας … ήταν μεγάλος Αρχαίος Έλληνας Στρατηλάτης
8. Το φοράμε πριν μάθουμε να κολυμπάμε
1. Πατάτα
2. Λάμπει
3. Ανοίγω
4. Τελεία
5. Ωμέγα
6. Νίκα
7. Αλέξανδρος
8. Σωσίβιο
Έτσι τα παιδιά θυμούνται ότι ο Πλάτωνας ήταν μαθητής του Σωκράτη. Μέχρι όμως να το θυμηθούν αυτό και να ξεκινήσει μια συζήτηση στην τάξη για το ποιος ήταν ο Πλάτωνας, έχουν ήδη περάσει από ένα ταξίδι μέσα σε γνώσεις της γραμματικής, του λεξιλογίου της γλώσσας της ελληνικής, της ιστορίας μα και της γνώσης των λαχανικών!
Οι ακροστιχίδες μπορεί να «κατασκευάζονται» με πιο στοχευμένο σκοπό. Μπορεί για παράδειγμα στη διδασκαλία του κεφαλαίου των δεκαδικών αριθμών να φτιαχτεί μια ακροστιχίδα με ορισμούς από το μαγικό κόσμο των αριθμών. Ορισμοί για τους ακέραιους, τον Ευκλείδη, το δυαδικό σύστημα. Έτσι μαθηματικές έννοιες που έχουν διδαχθεί τα παιδιά μπορούν να προσωποποιηθούν με τη βοήθεια των λέξεων, και παίρνουν συγκεκριμένη εννοιολογική μορφή στο μυαλό του μαθητευόμενου.
Λέγεται ότι πολλοί από τους χρησμούς των μαντείων της Αρχαίας Ελλάδας δίδονταν μέσω ακροστιχίδας. Η γνώση δεν είναι πια χρησμός. Είναι άμεσα προσβάσιμη σε όλους μας. Μόνο που οφείλουμε να βρούμε τον τρόπο να την προσεγγίζουμε έτσι ώστε να μαθαίνουμε πρωτίστως να την αγαπάμε. Να αγαπάμε να μαθαίνουμε. Καλή μας δημιουργική συνέχεια!
Το άρθρο βασίζεται σε υλικό των εργαστηρίων Δημιουργικής Γραφής που οργανώνονται από τη Μαρία Παπαμαργαρίτη στο πλαίσιο της ενασχόλησής της με τη διδασκαλία της Δημιουργικής Γραφής.